Rio180 beginnersbak :) (kw nl)


kw_nl

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
266
Leeftijd
40
Locatie
Delft
Na een paar maanden meelezen en vragen stellen, wordt het wellicht eens tijd voor een foto-album.

Het is mijn eerste serieuze aquarium. In het verleden wel een vissenkom gehad :oops:. En daarna een klein bakje met een simpele filter. Maar dan hebben we het over 15 jaar geleden...

In april gestart. Ik had begrepen dat een groot aquarium makkelijker te onderhouden is dan een kleine. En daarbij heb je aanzienlijk meer keus met wat je erin wilt stoppen.

Na tientallen YouTube filmpjes had ik eigenlijk nog steeds niet echt een idee wat ik nou wou. Je ziet zoveel, en het één nog mooier dan de ander.

Uiteindelijk gekozen voor eenvoudige vissen, Black Molly's, Neon Tetra's, Corydoras Panda en gezwicht voor de mooie kleuren van de guppen (en geliefd bij mijn kinderen).

Om heel eerlijk te zijn, ik ben nooit echt tevreden geweest over mijn aquarium. Het liefst zou ik helemaal overnieuw willen beginnen... Maar ja, is ook weer zoiets...

De afgelopen maanden ben ik tegen de volgende problemen aangelopen:

  • Interne filter van Juwel is niet wat ik had gedacht. Ik heb het idee dat er te weinig stroming is. En er hoopt vuil op tussen het filter en de bodem en het glas.
  • Baardalg, ik dacht het met vloeibare CO2 te kunnen doen... Fout... Inmiddels draait er een CO2 systeem, maar echt er vanaf komen doe ik het nog niet...
  • Neon Tetra's hebben een schimmelinfectie opgelopen, ze zitten apart. Inmiddels met medicijn 4 bezig, inmiddels zijn er al een flink aantal gesneuveld.
  • Ik mis de ervaring voor het onderhouden van de planten. Ik had een Ambulia en Belgisch Groen, maar die waren niet te temmen, en hij werd steeds lelijker. En dit weekend (17-09-2017) heb ik het eruit gehaald.
  • Guppen die niet in hun eigen kroost in toom houden, had gehoopt dat veel jonkies opgegeten zouden worden.
Ik denk erover zo rond kerst een grote verbouwing te gaan houden. Maar wellicht dat ik een tweede Rio180 koop, die helemaal inricht zoals ik wil en dan de vissen overzet. Om deze bak dan weer te verkopen...

Maar voor nu, wat foto's :) Ik moet ook weer niet teveel klagen en soms ook gewoon genieten ;)

Een paar maanden geleden:

NHSv1yZCmyr4EWHVNEc-iXKgUvMOCPqW-tfX295uzNZBQ7Dl_jBGYKk8EyA?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg


Nu, na herplanten:


z_BTV5KxdNASNaISGzwYA1JiF7zS6QZmeFvtDAvhDx88KjyPjadduIpdRJWw?width=1024&height=768&cropmode=none.jpg
"

rlfYra2Ob0hxj2UBqv4IH6NTTCPh0pEM3W9OvtEUCeh8nPYrfGTrws6Gvow?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg


M-iiQHtkZlghICrIj2uw2Q-27ynd70GUFdd9VAzaNgWAbKc0RlEHIIIGs-g?width=3024&height=4032&cropmode=none.jpg


8c7kxkhJ1qajTyanFZ9NUwb2nY7dUGQi8d5J37nWX3EkuFMRAC8s23ZO2-Q?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg


8LSDEAI5GaSFZbHD4-ho1z6_yJTwnGzVdaY68WCfeZ8sv2xARpaMkQR4NNA?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg


QCUaRtRscmX75A7jJBkq4ex_ev__lz_eukP0gKftf3y0NRcYupfusL7fjWA?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg
 
Ziet er zeker niet verkeerd uit hoor! Een aquarium heeft vaak even tijd nodig om in balans te komen en voor die tijd heb je vaak veel algen. Maarja, als de planten, vissen en filter je ook niet bevallen dan is een grote verbouwing misschien wel de beste oplossing ;)
 
Dank iedereen. Moet zeggen sinds de nieuwe planten er in zitten het me nu al beter bevalt. Alleen nog een oplossing bedenken voor de guppy's.

Nog wat foto's na de laatste schoonmaak.


Nog steeds hardnekkige baardalg (is toch baardalg). Tot nu toe nog geen middeltjes gebruikt. Maar het zit nu ook soms op het glas. Heel moeilijk te verwijderen.
GkV2R31El9mwKvxrQiayLv7mdNQL9wYR6sf-iQABwQOMFGBH2Bab8rDywPw?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg


fSg2ULiZYr7L6nYIe9_e9qSnidKzcYfUHSU631L7RXhuLrI0MB76b2R3_ng?width=3024&height=4032&cropmode=none.jpg


Die zwevende wortels, is dat normaal? En is het erg als je die wegknipt?
BWEOwL4zwUzkHNS4r7DNdDeV_0j8Hs0D8evfEPnoYVEa5mm2Drui1JzxKkA?width=3024&height=4032&cropmode=none.jpg


nURf9LQF3zYNjdYiKc21VBSyoCX1huuJN2yWQu6-nnDXz6MSgfATX_P7oxA?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg


3jLybH4NnOSSvIaHayiJn4lWWlfloRAkU2-W3rZ-Vs9DXscOaPsZpA_wmYQ?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg


Wat zullen van elkaar denken? :S
nYptWzmc0rAGnybkWYcMeiJYBOFttfPrIPaojS1gO90SM3gHGNccyl6IAzg?width=3024&height=4032&cropmode=none.jpg

y4m4d-92s0ln6F8arnQA5Wc_g3YCXVCnysQqbHCXW6lkei6H8DwZROy6x4M3Gf4pXdx7rB_s8LlBYPMFk3cZq7LKCjqTRBGyDBAyx1F0Sz-TruKPmEM1zknTBu6jK5wAZcsF8ZvdHTzQKBSJPmMdtVrln7FdtlGkV2R31El9mwKvxrQiayLv7mdNQL9wYR6sf-iQABwQOMFGBH2Bab8rDywPw
 
Ziet er prima uit hoor, en ja baardalg is echt een hardnekkige alg. Zit er zelf ook momenteel mee en 't verdwijnt heel langzaam
 
Ja, het is tijd voor een update.

3 Weken geleden heb ik een nieuw filter erin gehangen: JBL E902 Greenline. Deze gaat uiteindelijk de interne Juwel filter vervangen. Hij draait nu nog mee.
Wel heb ik moeite met het bevestigen van de uitstroom. Ik heb een wand erin zitten die ervoor zorgt dat die buis niet blijft hangen. Ik moet de uitstroombuis dus in de lengte ophangen. Dat kan nu nog niet, want dan gaat hij tegen de stroom van de Juwel in.

Verder heb ik problemen met mijn CO2, op één of andere vage reden loopt de CO2 niet goed door. Ik heb dit weekend een nieuwe drukregelaar gekocht (50% korting bij https://www.aquarium-winkel.nl). Hopen dat daarmee het probleem opgelost is. Het helpt niet echt mee met het baardalg probleem.

Verder gaan er deze vakantie een zooi guppen eruit, ik ben nog opzoek naar een vis die geen problemen heeft met het oppeuzelen van de kleintjes... Ik kreeg als tip om
halfsnavelbekjes hiervoor te gebruiken, maar ik lees nu tegenstrijdige berichten :S.

De planten groeien hard, de Braziliaanse Klimop (Hydrocotyle leucocephala) blijft mij niet in de grond staan. De Ancistrus gaat er nogal lomp mee om. Ik kan ze terug stoppen in het zand, maar binnen twee dagen is het weer los. Als iemand daar ideeën over heeft :)


yvEazeanc9C_d1fYnV3TNCR6MI_ZOuSq6VmS5ZKSzTMz6WrUWtVP-sNHwBg?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg


Kb6L9qDoXEPNiwh4k8vVx5TKSZt-QNhBNTRaNA1delUfcyBqygxtJ-DuB5Q?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg


3-pWhp7iIp9fJWNQbrYy0gldmkm6yhWfnPMdeoOKJ5sdq0bQXxiPBPox3CQ?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg


Cmg6DdX3yxQqp3eiP8Dt1tigFHSBYrwX6K6wpwNISeN1n_XtzGTmj9ACF4A?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg
 
Ziet er mooi uit ! , maar inderdaad met name op het hout zit pluis algen en baard algen, deze zijn wel te bestrijden hoor met easy carbo door elke dag met een pipetje dit goedje rechtstreeks op de algen spuiten.
Je Co2 eitje geeft al aan dat je te weinig Co2 toedient en dan blijf je tobben met algen omdat je ze al hebt, je kan ook een stootkuur proberen door elke dag in plaats van 2ml per 50liter 4ml per 50liter easy carbo te geven.
Maar er zwemt een garnaal in je bak en die houden daar niet zo van en ook geen hoge Co2 waarde boven de 20bpm terwijl je nu eigenlijk op 30bpm Co2 moet zitten om de algen dood te maken.

Jammer voordat je de bak opbouwde het hout niet met puur Easy carbo hebt ingekwast dan hadden na 2 uurtjes laten intrekken alle algen en sporen die erop zaten gedood, maar dit is achter af natuurlijk daar hebben we niks meer aan.
Een ander filter gaat dit probleem ook niet verhelpen omdat je wel meer circulatie krijgt in je aquarium maar daar gaan baardalgen echt niet van dood omdat je kans hebt als je het Co2 toedienen niet verhoogt er nog meer Co2 uit je water verdwijnt door de extra stroming en de algen erger worden (iets waar je wel rekening mee moet houden , zomaar een tip hoor)

Zorg wel dat je uitstroom van je filter net onder het water oppervlakte zit en enkel rimpels geeft anders ben je snel je Co2 weer kwijt door de gas uitwisseling, verder harstikke leuk bakkie en ik hoop ook dat hij goed aanslaat zonder veel problemen en een algje her en der kan je nooit voorkomen of 100% weg krijgen tenzij je geen vissen hebt en je Co2 waarde op 80bpm is voor de planten.
 
Mag ik vragen hoe je de uitstroom nu hebt bevestigd?
Ziet er goed uit trouwens !
Dank je, hij hangt nu eigenlijk een beetje, totaal niet goed. Maar in de vakantie dan gaat hij in de lengte hangen.

Ziet er mooi uit ! , maar inderdaad met name op het hout zit pluis algen en baard algen, deze zijn wel te bestrijden hoor met easy carbo door elke dag met een pipetje dit goedje rechtstreeks op de algen spuiten.
Je Co2 eitje geeft al aan dat je te weinig Co2 toedient en dan blijf je tobben met algen omdat je ze al hebt, je kan ook een stootkuur proberen door elke dag in plaats van 2ml per 50liter 4ml per 50liter easy carbo te geven.
Maar er zwemt een garnaal in je bak en die houden daar niet zo van en ook geen hoge Co2 waarde boven de 20bpm terwijl je nu eigenlijk op 30bpm Co2 moet zitten om de algen dood te maken.

Jammer voordat je de bak opbouwde het hout niet met puur Easy carbo hebt ingekwast dan hadden na 2 uurtjes laten intrekken alle algen en sporen die erop zaten gedood, maar dit is achter af natuurlijk daar hebben we niks meer aan.
Een ander filter gaat dit probleem ook niet verhelpen omdat je wel meer circulatie krijgt in je aquarium maar daar gaan baardalgen echt niet van dood omdat je kans hebt als je het Co2 toedienen niet verhoogt er nog meer Co2 uit je water verdwijnt door de extra stroming en de algen erger worden (iets waar je wel rekening mee moet houden , zomaar een tip hoor)

Zorg wel dat je uitstroom van je filter net onder het water oppervlakte zit en enkel rimpels geeft anders ben je snel je Co2 weer kwijt door de gas uitwisseling, verder harstikke leuk bakkie en ik hoop ook dat hij goed aanslaat zonder veel problemen en een algje her en der kan je nooit voorkomen of 100% weg krijgen tenzij je geen vissen hebt en je Co2 waarde op 80bpm is voor de planten.

Dank voor je tips :)

Bij het nieuwe filter heb ik ook een CO2 diffuser gekocht zodat de CO2 optimaler wordt gebruikt. Alleen moet ik hem nog aansluiten, dat doe ik pas als ik het filter goed ga bevestigen.

Ik heb Easy Life AlgExit gekocht, andere hadden daar goede ervaringen mee. Maar dan moet het actieve kool dan uit het filter voor 4 weken... En dat staat me beetje tegen.
 
Mooie bak maat en de inrichting bevalt me enorm,ik hoop dat je de uitstroom van de filter en het alg probleem opgelost krijgt.
 
Dank je, hij hangt nu eigenlijk een beetje, totaal niet goed. Maar in de vakantie dan gaat hij in de lengte hangen.



Dank voor je tips :)

Bij het nieuwe filter heb ik ook een CO2 diffuser gekocht zodat de CO2 optimaler wordt gebruikt. Alleen moet ik hem nog aansluiten, dat doe ik pas als ik het filter goed ga bevestigen.

Ik heb Easy Life AlgExit gekocht, andere hadden daar goede ervaringen mee. Maar dan moet het actieve kool dan uit het filter voor 4 weken... En dat staat me beetje tegen.

Ik zou persoonlijk geen Algexit gebruiken, dit goedje dood niet alleen algen maar ook bacterien in je filter en je garnaal kan er na mijn weten ook niet goed tegen dus je kan het beter oplossen met je Co2 verhogen samen met easy carbo wat veiliger is voor je bacterie cultuur en garnalen.
En heb geduld het resultaat kan pas zichtbaar worden na enkele weken of wat langer voordat je ziet dat algen gaan verdwijnen, baardalg is hardnekkig maar zeker te bestrijden, duurde bij mij na meer Co2 toedienen en easy cabo te gebruiken c.a 3weken voordat ik echt kon zien dat de algen afsterven en los lieten of oploste.
 
Gisteren afscheid genomen van een behoorlijke groep guppen. De LFS neemt ze gelukkig aan. Daarvoor in de plaats kreeg ik een gratis vulling van m'n CO2 fles. Prima deal dus.

De nieuwe JBL E902 Greenline draait nu in zijn eentje. Gelijk ook de JBL ProFlora Direct Inline CO2 diffuser aangesloten op het filter. Dat was even prutsen, maar hij draait nu goed. Ik vrees wel dat de stroming onvoldoende is. Een tweede filter gaat het nog even niet worden, wellicht iets van een circulatie pomp erin?

Inmiddels zitter er ook 4 halfsnavelbekjes in het aquarium. Of ze nu de pas geboren guppen gaat eten of niet, ik vond ze leuk om te zien. Het zijn albino's met een rode staart.

Mijn CO2 heeft de laatst dagen behoorlijk geschommeld, waardoor het baardalg nog erger is geworden. Ik vrees dat sommige planten als afgeschreven moeten worden beschouwd. Vooral de rode heeft het zwaar.

3O7xyzsuHQYSuRJ1cJcPmgTwgjED5YcnHrVzm_KQmWQR7A5S39WGXVxIuDw?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg


Vou5MoDwaVX4VsRRxnjhOrz7iNynIfot2e_3tNaXSoApO1cCSHFRocISXGA?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg


Kleine Molly's worden groot:

FwKHRtdIfnW--2VRi50QMLStbUMw8yNC5fGsTPDhaD4rlUsmhOL0Oet6NhA?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg


Zo hangt het filter nu:
1A_ky9wBqBWXXfX4dtvzHUmy3L_B8cLsu8JzcoD0E1XhtTPtPcpGF4DjQzA?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg
 
Dan wil ik ook nog even toevoegen dat bij sommige filters (hydor) er fijne gleufjes in de onderkant van de uitstroom gemaakt waardoor er in het dode deel ook water stroomt.
 
De nieuwe filter gaf bij lange na niet voldoende stroming, vooral achterin stond het water bijna stil. Dit kwam ook wel door de vele drijfplanten.

Ik heb er nu een Tunze NanoStream in gehangen (niet bepaald nano als je het mij vraagt). Maar dat gaat 10 keer beter. Nu stroming door de hele bak, vuil gaat veel minder liggen. Had ik het maar eerder gedaan:

KppcmmmhEdcZsDOrV42bVX3Q85VL0mZc8E6hL3x-UKzMgP-1z-XTimObKEw?width=3844&height=2882&cropmode=none.jpg


En nog een totaaltje:

6IkGfFn43i_1u7hKDgAwYdSvWd8o_7Jk8vX0srbXg9L7GlPMyzESCCXYn6g?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg


De oude filter gaat er binnenkort uit. Als iemand daar nog tips voor heeft?

En de Echinodorus rubra misschien dan verplaatsen? Die "waait" nu bijna weg :D
 
De oude filter gaat er binnenkort uit. Als iemand daar nog tips voor heeft?
Ik ga er vanuit dat je met het oude filter, de Juwel filterbehuizing bedoeld? Daarvoor moet het aquarium namelijk helemaal leeg. Het risico is namelijk groot dat je de zijruit beschadigd of erger.
 
Mmm, oke, dank voor je waarschuwing. Te gemakkelijk over gedacht dus.
 
Mmm, oke, dank voor je waarschuwing. Te gemakkelijk over gedacht dus.
Ondanks dat er maar een 8-tal kit punten gebruikt worden, zit deze behuizing ernstig goed vast, en het is moeilijk er met goed gereedschap tussen te komen. Vandaar de waarschuwing ;)
 
Met een wat breder plamuurmes gaat het prima al moet je wel voorzichtig zijn dat je niet doorschiet en de zij/achterruit raakt...

Heb er iig in mijn jaren dat ik in de LFS werkte genoeg uitgestoken.
 
Een (foto) update.

Inmiddels zo goed als afscheid genomen van alle guppy's. Er zwemmen nog een paar jonkies (vrouwtjes) rond. Als ze groot genoeg zijn, dan gaan ze ook weg.Daarvoor in de plaats zijn er 4 koizwaarddragers voor in de plaats gekomen. Ik was gelijk verkocht toen ik ze in de LFS zag. Het eerste mannetje lag plotseling dood in de bak na een week of 3. Jammer dat je dan nooit te weten komt wat er was. Alleen de dag ervoor vond ik hem wat lusteloos.

Ook zwemmen er wat lichtoogjes rond, die kwamen uit de 30 liter bak. Daar hadden ze het duidelijk niet naar hun zin. Hier zwemmen ze fanatiek rond en lijken ze het naar hun zin te hebben. Zeer binnenkort gaat de bak op z'n kop, ik ga de inrichting drastisch veranderen. Deels omdat ik de huidige zat ben, deels omdat de stroming gewoon niet optimaal is. Ik maak daar nog een apart topic voor aan.

De interne filter is er inmiddels uit. Dat was echt zo gepiept. Was echt bang op een hoop gezeur. Maar tijdens een waterwissel was hij er binnen 10 minuten uit.

nRC_NitG9TEXGaUjzT6GhHhSrjjuOzlLjfuaWMM7TDWCdeM9HUTWMvYMiosA?width=1024&height=683&cropmode=none.jpg


QLpYo9cj8-PMQ1xoCpRalnbEzxXNB1_uq2vrv0qfQtQm9gCl-RH0wq-z3eZw?width=1024&height=683&cropmode=none.jpg


De oudste van het stel. Die wittige onderkant, komt dat door de zwangerschappen?
BlNWgv7y8arY6wDIXuze-tlBy41iL1713Q-hzF51EyzphVbtTaSjq25XgQWQ?width=1024&height=683&cropmode=none.jpg


Van de 9 zijn er nog 6 in leven, na de nieuwe inrichting ga ik ze weer uitbreiden naar 10.
woeCJ_3JY79R0ivVvi704aozsdDhxA14S0Yb_sbVlIv6rx4VpSYAfjvZhGEg?width=1024&height=683&cropmode=none.jpg


De oude dame, zat ooit in een 60 liter cube. Zover ik weet is het een ancistrus, al twijfelde de LFS. Inmiddels zit er ook een mannetje bij. Maar daar moet ze nog weinig van hebben.
RQICzRi8zy2mFLI1k1bUbgSEBH8bI9O2otTvne5hVdVrY7IJ8p43wUYPh5iQ?width=1024&height=683&cropmode=none.jpg


Halfsnavelbekje, dacht ik een plezier te doen door er 3 bij te doen. De eerste lag een dag later dood, de andere is verdwenen en de laatste vecht regelmatig met een andere halfsnavelbekje.
fDkkQ2XPaKVOOrn_iSCNBGJt1Ft01e-VQ96CCi9u-r3OM1e7S_u5QYB1nt7w?width=1024&height=683&cropmode=none.jpg


Net niet een totaaltje. Maar is globaal de inrichting.
zq2ikQ3obiaZFp-feL9OzYZbneiy7G1fO9VPPRvyDKYTWBrwDti8bMdt-4bw?width=1024&height=683&cropmode=none.jpg
 
Baardalg wijst altijd op CO2 tekorten waar dus ook de waterdistributie een belangrijke rol speelt. Zelf heb ik ook een Rio 180 met een spraybar langs de gehele achterkant waardoor ook de bodem goed meegenomen wordt qua waterdistributie. Bovendien heb ik een plantenbak. Blader maar eens door mijn fotoboek.

Leuke inrichting trouwens!
 
Baardalg wijst altijd op CO2 tekorten waar dus ook de waterdistributie een belangrijke rol speelt. Zelf heb ik ook een Rio 180 met een spraybar langs de gehele achterkant waardoor ook de bodem goed meegenomen wordt qua waterdistributie. Bovendien heb ik een plantenbak. Blader maar eens door mijn fotoboek.

Leuke inrichting trouwens!
Dank je :)

Ik zie dat je ook een achterwand erin hebt zitten. Hoe heb je die zuignappen van de spraybar zo in je achterwand gekregen? Wat voor filter gebruik je? Ik heb het idee dat mijn JBL CristalProfi e902 (900 liter/u) niet genoeg is.
 
Nou, toevallig heb ik ook een JBL901 (opgewaardeerd naar 902 door het sponsbakje). Heeft voor mij ruim voldoende capaciteit. De zuignappen zitten aan de bovenkant van de achterwand, half tussen wand en glas gedrukt.
 
Nou, toevallig heb ik ook een JBL901 (opgewaardeerd naar 902 door het sponsbakje). Heeft voor mij ruim voldoende capaciteit. De zuignappen zitten aan de bovenkant van de achterwand, half tussen wand en glas gedrukt.
Heb je daar een foto van Ben zodat ik een idee heb hoe het eruit ziet ?
 

Terug
Bovenaan