Rio Orinoco biotoop met 'verse' eikentakken


Wat is het precieze merk en model van die pomp, Ben?
Superfish Aqua Pro 2.
Op de website staan ze als op voorraad bij Veldhuis, maar hij heeft alle onderdelenlades doorgezocht en kon alleen de kranen voor de 3 en de QS vinden, die weer net anders zijn.
 
100% zeker, er staat met grote letters 'Aqua Pro 2' op


Even een plaatje van gisterenavond. Nu het filter draait zal het water snel helder gaan worden.
IMG_20180121_013328.jpg
 
Superfish Aqua Pro 2.
Op de website staan ze als op voorraad bij Veldhuis, maar hij heeft alle onderdelenlades doorgezocht en kon alleen de kranen voor de 3 en de QS vinden, die weer net anders zijn.
Je zou het nog even kunnen proberen bij AquastoreXL, zij zijn dealer van Superfish.
Telefoonnummer: +31 168 700540
Email: info@aquastorexl.nl
 
Nee, hij staat nu goed, dus voorlopig zit ik er niet meer aan ;)
Als hij niet gaat lekken, tenminste :p
 
So far, so good, het blijft lopen. Er is wel ergens anders water uit gekomen, maar dat lijkt ook opgehouden te zijn. Ik vermoed dat ik hem iets overvult heb waardoor het ergens anders vandaan gesijpeld is.
 
Hopelijk hou je het droog !

Mare gewoon even bos in gaan en takken knippen hmm nooit geweten dat het eigenlijk zo makkelijk kan en goedkoop. Als je soms ziet wat tellen.......

Kan dat in elke bak?

Ik ben heel erg benieuwd wat je ervan gaat maken
 
Je kunt in principe in elk aquarium wel takken stoppen, maar houdt er rekening mee dat vooral eiken je water zal gaan kleuren en kan gaan aanzuren.
 
Wat is het precieze merk en model van die pomp, Ben?
Kan hier eventueel bij de LFS ook wel eens vragen als ik dat weet, kan hier altijd ook het aparte spul wel krijgen
edit; zie dat de reacties al een pagina verder zijn. Ik zal eens vragen voor je!
 
Ik heb denk ik nog een aqua pro 2 staan met 1 lekkende kraan... mocht je deze als Spare Parts kunnen gebruiken mag hè hem voor verzending + kleine sponsoring wel hebben hoor ;-)! Ik durfde deze niet meer gebruiken mits de kraan die naar mijn gevoel niet 100% is.

Edit: het is een aqua pro 3 :-(.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch bedankt, yov ;) De kranen van de 3 zijn anders inderdaad.
1&2 gebruiken dezelfde, 3&4 weer anderen, net als alle andere pompen weer andere kranen gebruiken... Om het makkelijk te houden.
Voor nu zit het er goed op en heb geen lekkage gezien vanochtend.
Hij gaf gisteren nog wat druppels, maar had de pomp gewoon te ver gevuld, dan moet hij het ergens kwijt.
 
Even een korte update.
Ik heb vandeweek het water gemeten, de EC is 81 en de PH stond op 6.6. De PH mag nog wel minimaal een punt omlaag (richtwaarde is 5.5), EC vind ik eigenlijk wel prima.
Te laag is ook niet goed, maar hij moet zeker onder de 100 blijven.
PH zal ik verder verlagen met elzenproppen en meer blad.

Ik dacht dat het water erg troebel was, maar blijkbaar zit er gewoon een laag alg op de ruiten.
Ik heb mooie takken liggen die nog even schoon gemaakt moeten worden, dan kunnen ze erin en is het zo goed als klaar.
Er moeten nog wat E. tenellus plantjes in komen, misschien nog een E. horizontalis, maar teveel groen wil ik ook niet, het moet grotendeels een takkenbak blijven.
Om het water te kleuren grijp ik natuurlijk weer naar rooibos, hoewel het blad (eik en cattapa) ook wel aardig wat kleuring geeft.

Het filter draait nu zonder enig probleem en is fluisterstil, stiller dan de Eheim die beneden staat dus dat is mooi. De eerste dag was hij wat lawaaiiger omdat er nog wat lucht in zat, nu is alles stil en draait als een zonnetje.

Als het allemaal goed loopt dan hoop ik eind februari de eerste dieren erin te doen, dit worden of de valse neons of de Nannostomus.
 
Durf je ook eikenblad extract te gaan toevoegen om hem drastischer te verlagen?
Zou ik geen problemen mee hebben, zeker niet zolang er nog geen bewoners zijn. Ik heb het alleen niet in huis:D
 
EC waarde staat nu op 66, dus vandeweek zal een meetfoutje geweest zijn. Misschien was het bakje niet schoon genoeg, vandaag dezelfde beker gebruikt die ik voor de Borneo gebruik en die ik spoel met osmosewater, dus het zal kloppen. Da's best wel laag!
PH is gezakt naar 6.1/6.2, dus dat gaat de goede kant op. Misschien nog wat meer blad en/of elzenproppen erin, maar dat beslis ik pas als de PH nog niet op de streefwaarde is en wel een paar dagen stil blijft staan.
Het water kleurt nog niet heel erg, maar voldoende voor nu. De Rio Guaviare is ook geen blackwater zoals Borneo of de Rio Negro, dus het hoeft niet stikdonker te worden.
Dit weekend de algen van de ramen halen en dan eens zien hoe het er verder mee staat.
Vragen voor mezelf nu:
- Zet ik er meer planten in?
Misschien nog een E. bleheri in de andere hoek, ik denk dat het daarbij blijft.
- Wil ik er meer hout in?
Ik denk dat er nog 1 of 2 grote takken in zullen komen, heb ook nog wat smal grillig spul liggen, dus eens even kijken wat ik daarmee doe
- Hoelang laat ik de bak draaien voor ik ga meten?
Ik ga denk ik lekker wachten tot de PH op orde is (tussen de 5 en 5.5) en daarna eens meten. Week of 5 mag de bak sowieso nog draaien.

Als de ruiten schoon zijn weer foto's ;)
 
Paar plaatjes met schone ramen.
Ik heb een laag bruine alg van de ramen afgepoetst, had het nog niet verwacht maar mijn spons was helemaal bruin (en niet van het water want dat is niet zo donker).

PH: 6.2
EC: 71uS/cm

PH mag dus nog zakken, EC vind ik prima. Eens kijken hoe we die PH omlaag gaan drukken, misschien maar eens een paar drupjes eikenextract wagen.

Takken moeten nog, nog geen tijd gehad om ze schoon te boenen.

IMG-20180127-WA0005.jpg
IMG-20180127-WA0006.jpg
IMG-20180127-WA0007.jpg
IMG-20180127-WA0008.jpg
 
Nu al heel mooi Ben, wat Ronald zegt, het ziet er al heel natuurlijk uit.
 
Thanks, allemaal!
Het is nog niet klaar, en duurt nog een week of 6 voor ik er dieren in los durf te laten, maar het ziet er nu al fijn uit.
 
Goed, ik wilde de pH en EC even meten, meteen de koffer er maar bij gepakt om eens te kijken hoe het erbij staat.
pH: 5.8
EC: 61uS
Nh3: 0
NO2: 0~0,5
NO3: 10~20
PO34: 2,0

Dat is allemaal een stuk eerder dan verwacht... de pH is nog wel aan het dalen, en dat mag ook, maar ik denk dat ik langzaam kan gaan nadenken over het kleuren van het water (niet teveel, Rio Guavaiare is niet zo donker) en wanneer ik de visjes erin ga doen.
Ik denk dat de eerste dieren eind van de maand gaat worden, en dan worden het P. simulans of N. eques.
 
Net een paar dikke eikentakken gestript, hout zelf was al aardig droog, nu ook schoon en in de bak. Kijken hoe lang het duurt voordat het zinkt, het ziet er meteen een stukje gevulder uit.
 

Terug
Bovenaan