Rio Orinoco biotoop met 'verse' eikentakken


Ik ben wel benieuwd hoe dat in zijn werk gaat met verse eikentakken, ik vind dat wel een interessant idee voor mijn eigen bak, als gratis alternatief voor het veel te dure spiderwood.. In welk seizoen knip je de takken? Herfst/winter? Ik zou wel eens wat foto's willen zien van de takken die je gebruikt. En ik ga jouw topic zeker even volgen!
 
Ik ben wel benieuwd hoe dat in zijn werk gaat met verse eikentakken, ik vind dat wel een interessant idee voor mijn eigen bak, als gratis alternatief voor het veel te dure spiderwood.. In welk seizoen knip je de takken? Herfst/winter? Ik zou wel eens wat foto's willen zien van de takken die je gebruikt. En ik ga jouw topic zeker even volgen!
Eik kan je eigenlijk altijd knippen en recht je bak in doen. Beuk en andere soorten kan je bij voorzorg even laten drogen, en daarna je bak in.
 
Inderdaad, ik knip wanneer ik nodig heb.
Voor dit project zal ik proberen wat dikkere takken te vinden met mooie uitlopers, helaas is het door ziekte allemaal wat minder snel gegaan dan mijn bedoeling was, maar geen haast ;)
In de komende week zal er langzaamaan wat gaan gebeuren.
 
Inderdaad, ik knip wanneer ik nodig heb.
Voor dit project zal ik proberen wat dikkere takken te vinden met mooie uitlopers, helaas is het door ziekte allemaal wat minder snel gegaan dan mijn bedoeling was, maar geen haast ;)
In de komende week zal er langzaamaan wat gaan gebeuren.
Veel beterschap!
 
Bij mijn dwergcichliden deed ik regelmatig eiken of beukentakken en bladeren. De bladeren droogde ik wel eerst. De takken eigenlijk ook, de verse takken hadden nogal de neiging om te gaan schimmelen. Ik kon niet echt grillig hout vinden voor in het aquarium, maar de eiken en beukentakken waren vaak perfect.
 
In mijn Borneo bak zitten ook een aantal verse eikentakken, heb nog nooit een dotje schimmel gezien. Ik denk dat het water te zuur en zacht is om te schimmelen :)
 
Daar is dan de eerste foto ;)
Bak is vol, takjes erin, paar drijvers en een mooie Echinodorus bleheri (nog onzichtbaar wegens de mist)

IMG_20180114_161035.jpg



Helaas kwam ik erachter dat de kraan bij koppeling op het filter lekt, de ring om hem vast te zetten heeft een paar kapotte stukjes waardoor er water uit loopt.
Eerst nieuwe kranen regelen dus,dan kan hij echt starten. Hopelijk kan ik die dinsdag halen, staan bij de LFS op de site als op voorraad, maar dat zegt niet alles ;)
kraan.jpg
 
Goed... buiten de gesneuvelde kranen lijkt het erop dat de heater ook niet werkt.
Heb hem nog een flink stuk omhoog gedraaid om te kijken of dat iets helpt, maar denk dat er een nieuwe moet komen...
Tsja, dat is het risico met tweedehands spullen.
 
Vgm hebben heaters een hekel aan jou. Hiervoor met de borneo ook al een:D:p


Is het water al helder?:daisy:
 
Goed... buiten de gesneuvelde kranen lijkt het erop dat de heater ook niet werkt.
Heb hem nog een flink stuk omhoog gedraaid om te kijken of dat iets helpt, maar denk dat er een nieuwe moet komen...
Tsja, dat is het risico met tweedehands spullen.
Duimpje omlaag.
 
Vgm hebben heaters een hekel aan jou. Hiervoor met de borneo ook al een:D:p


Is het water al helder?:daisy:

Die in de Borneo deed het wel, maar het indicatielampje is kapot. Draait prima alleen zien wanneer hij aanspringt is lastig.
Nee, het water is niet helder want het filter kan dus niet draaien zonder kraan....

Ik zou voor een hydor gaan scheelt techniek in de bak.
Zijn ook wel een heel stuk duurder... Ik stoor me nooit zo aan de techniek in de bak, het water word toch zo donker dat je er niets van ziet ;) Denk gewoon een jagertje ofzo.
 
Die in de Borneo deed het wel, maar het indicatielampje is kapot. Draait prima alleen zien wanneer hij aanspringt is lastig.
Daar was er toch eentje kapot gesprongen? Of zit ik nu heel ergens anders met mijn gedachten?;)
 
Helaas kwam ik erachter dat de kraan bij koppeling op het filter lekt, de ring om hem vast te zetten heeft een paar kapotte stukjes waardoor er water uit loopt.
Eerst nieuwe kranen regelen dus,dan kan hij echt starten. Hopelijk kan ik die dinsdag halen, staan bij de LFS op de site als op voorraad, maar dat zegt niet alles

Lekt de koppeling ook als de kraan open staat?

Ik heb ook een dergelijk filter met een kleine lekkage. Bij mij speelt het probleem echter alleen op wanneer de kraan gesloten is. Alleen tijdens onderhoud dus. Dan zet ik er even een emmertje onder en heb ik er verder geen last van.

Als je LFS de kranen voor een schappelijk bedrag op voorraad heeft zou ik er misschien ook voor kiezen ze te vervangen. Bij mij is dit echter niet het geval en het filter functioneert 99% van de tijd gewoon goed op deze manier.
 
Als je LFS de kranen voor een schappelijk bedrag op voorraad heeft zou ik er misschien ook voor kiezen ze te vervangen.
Heb ze al voorbij zien komen tussen de 10 en de 20 euro, uiteraard afhankelijk van het model filter.
 
Lekt de koppeling ook als de kraan open staat?

Ik heb ook een dergelijk filter met een kleine lekkage. Bij mij speelt het probleem echter alleen op wanneer de kraan gesloten is. Alleen tijdens onderhoud dus. Dan zet ik er even een emmertje onder en heb ik er verder geen last van.

Als je LFS de kranen voor een schappelijk bedrag op voorraad heeft zou ik er misschien ook voor kiezen ze te vervangen. Bij mij is dit echter niet het geval en het filter functioneert 99% van de tijd gewoon goed op deze manier.
Hij lekt het ergste als de kraan open is, omdat de koppeling tussen de slangpilaar en de kraan zelf niet meer werkt.
De kraan wordt door middel van een wartel vastgehouden aan de slangpilaar, de plastic palletjes die de kraan tegen de pilaar drukken zijn gebroken dus het water kan er gewoon langs.

Heb ze al voorbij zien komen tussen de 10 en de 20 euro, uiteraard afhankelijk van het model filter.

Als ze nog leverbaar zijn kost het me €9,50 per 2, dus dat vind ik nog wel te doen.
Als ze niet meer leverbaar zijn en ik kan geen passende vervangers vinden zal ik een ander filter moeten aanschaffen, of een MacGyver oplossing moeten vinden.
 
Helaas past de kraan van de Pro 200 die ik gekregen heb niet. Morgen de lfs bellen, als die het niet hebben even een macGyver oplossing bedenken.
 
Helaas past de kraan van de Pro 200 die ik gekregen heb niet. Morgen de lfs bellen, als die het niet hebben even een macGyver oplossing bedenken.
Komt vast goed! En mocht dat niet lukken; teflontape?! Al zou MacGyver wellicht wat lastiger bedenken :juggle:
 
Jammer Ben, stom dat een merk geen universele kranen heeft op al hun filters.
 
Jammer Ben, stom dat een merk geen universele kranen heeft op al hun filters.
Voor zover ik het nu gezien heb heeft zo'n beetje ieder filter een andere maat kraan...
Dus hopen dat meneer V. te E. ze nog heeft :)
Anders heb ik iets te doen morgenmiddag. Stukje slang, klemmetje, ander kraantje in de juiste maat ertussen en gaan met die banaan ;)
Komt vast goed! En mocht dat niet lukken; teflontape?! Al zou MacGyver wellicht wat lastiger bedenken :juggle:
Heb ik aan gedacht ja, teflontape, maar de kraan moet tegen de slangpilaar vastgetrokken worden en juist die palletjes zijn afgebroken. Ik ken gewoon mijn eigen kracht niet :D
 
Voor zover ik het nu gezien heb heeft zo'n beetje ieder filter een andere maat kraan...
Dus hopen dat meneer V. te E. ze nog heeft :)
Anders heb ik iets te doen morgenmiddag. Stukje slang, klemmetje, ander kraantje in de juiste maat ertussen en gaan met die banaan ;)

Heb ik aan gedacht ja, teflontape, maar de kraan moet tegen de slangpilaar vastgetrokken worden en juist die palletjes zijn afgebroken. Ik ken gewoon mijn eigen kracht niet :D
Da's wel minder dan. Hoop voor je dat de lfs ze kan krijgen!
 
Goed... de originele kranen hadden ze niet meer, maar wel een van Tetratec die er heel erg op lijkt.
Deze heb ik voor werkelijk een spotprijs meegekregen, en als ze niet passen mogen ze terug.
Ze zitten erop, al zit het niet heel erg goed vast, het schroefdraad is maar op anderhalve slag vast te draaien dus ik laat hem even lopen om te kijken of het goed gaat. Voor nu lijkt hij vast te blijven zitten, even afwachten of het goed blijft gaan. Het afgelopen half uur draait hij sowieso droog, en de pomp lijkt geen valse lucht aan te zoeken.
Ik blijf zoeken naar de originele kranen, dus als iemand iets hoort dan verneem ik het ook graag ;)
 

Terug
Bovenaan