Rio 350 van punicajack


Punicajack

Well-known member
Lid geworden
7 april 2011
Berichten
53
Eind vorige week mijn aquarium binnen gekregen. Zoals de titel zegt, het is een Rio 350. 120 x 50 x 65 cm, inclusief onderkast.
IMG-20220826-WA0000.jpg

Ik ben aan de slag gegaan met een verhoogde bodem van piepschuim. De reden daarvan is dat ik wat "grote" stenen ga plaatsen, zodat ik die er op kan zetten als bescherming van punt belasting. Ook loopt de bodem dan naar achteren wat omhoog zodat ik wat perspectief met de bodem kan creëren zonder dat mijn zandbodem achter heel dik hoeft te zijn.
In de tussentijd heb ik mijn nieuwe externe filter aangesloten op mijn oude 60cm aquarium zodat deze al wat bacterien huisvesten.
IMG-20220826-WA0004.jpg

Toen de onderkant erin gekit was en opgedroogd, heb ik het aquarium nog even goed gespoeld. Op zijn plek gezet en gaan vullen. Een hele spannende gebeurtenis.
IMG-20220830-WA0002.jpg

Aquarium een beetje ingericht met de spullen die ik al had. Zandbodem gespoeld en erin gedaan. Filter en verwarming aangesloten en momenteel is het aquarium aan het indraaien. Ik spoel ook af en toe mijn spons/filtermedium uit mijn 60cm bak om wat bacteriën voedsel in het nieuwe aquarium te stoppen. En dit is momenteel de status.
IMG-20220830-WA0000.jpg
 
De kids vinden het al geweldig zo te zien. Veel plezier met de bak.
 
Veel plezier met je nieuwe aquarium,ziet er goed uit (y)
Heb net zelf ook een nieuw aquarium dus ken het gevoel als je het gaat uitpakken/installeren :)
Leuk om te doen.
Geniet ervan.
 
Ziet er al goed uit hoor!
Succes met opstarten!
 
Tis een mooi formaat aquarium. Je weet wel dat als je nu de bak leeg laat draaien met kraanwater je bacteriën ook net zo snel weer dood gaan, omdat die geen voeding krijgen? Of is dit een tweede filter wat draait?
 
Tis een mooi formaat aquarium. Je weet wel dat als je nu de bak leeg laat draaien met kraanwater je bacteriën ook net zo snel weer dood gaan, omdat die geen voeding krijgen? Of is dit een tweede filter wat draait?
Ik heb met filtermedium van de 60cm aquarium behoorlijk smerig/voedingsrijk water gemaakt en toegevoegd aan dit aquarium. Dit zal ik komende dagen nog wel herhalen. Ik denk prima voeding toch?

Zou voer toevoegen nog nut hebben? Ik twijfel of ik wat vuurgarnalen over zou zetten, maar die creëren ook niet echt veel voeding zou ik zeggen.
 
Vandaag wat plantjes geplaatst. Nu even kijken hoe het aanslaat.🤞Ik merk dat mijn bodemlaag nog iets dikker moet, anders blijven de planten niet staan, dus er gaat zo nog wat extra zand in. Ik ga ook sowieso nog wat meer javavaren op het hout binden binnenkort.
IMG-20220902-WA0002.jpg
 
Planten zijn lekker aan het groeien en ook nog iets toegevoegd. Het is bijna tijd om het bestand te plaatsen, dat ga ik komend weekend doen. Wel nog wat last van alg op de ruit, niet zoveel dat ik ongerust ben, maar wel genoeg dat ik het weg wil hebben.
IMG_20220918_203549.jpg
 
Dat is allemaal flink gegroeid, mooi zo. Ik ben benieuwd naar het bestand dat je gekozen hebt.
 
Dat is allemaal flink gegroeid, mooi zo. Ik ben benieuwd naar het bestand dat je gekozen hebt.
Dat bespreek ik in dit topic.
Visbestand topic punicajack

Kort gezegd, voor de bovenlaag een harem siamese kempvissen. En voor de bodem corydoras Sterbai (of een andere corydoras). De school in de middenlaag heb ik nog niet helemaal besloten.
 
Mooie stenenberg links en de poster erachter vind ik helemaal ook smaakvol.
Een harem siamese kempvissen, daar ben ik benieuwd naar.
 
Mooie stenenberg links en de poster erachter vind ik helemaal ook smaakvol.
Een harem siamese kempvissen, daar ben ik benieuwd naar.
Ik dacht gelezen te hebben dat met een relatief groot aquarium een man betta wel met een paar vrouwtjes gehouden konden worden. Maar ik begin serieus te twijfelen. Blijkbaar toch te selectief gezocht. Dit staat nu nog niet vast.
 
Hey ik zag eerst bij 1 harem een groep van 12 tot 15 bettavrouwen ofzo.
Tuurlijk kun je in jullie formaat ook bestwel wat bettavissen erin doen, veel verstopplekken.
Het blijven wel altijd vissen met een pittig karakter, ik vind dat ze bij warm water veel aktiever zijn.
 
Aangezien in het begin een aquarium behoorlijk verandert, nog maar eens een foto. Voorlopig zitten er genoeg visjes in.
Volledige bestand:
RlColisa lalia (1m, 1v), Hyphessobrycon amandae (23x), Corydoras sterbai (12x), Microgeophagus ramirezi Electric Blue (1m, 1v), L136 (1x)
Neocaridina davidi (50x)

+ weesjes; Hemigrammus bleheri (1x), Trigonostigma heteromorpha (1x) en Corydoras pygmaes (1x)

Ik wil nog een stuk wortelhout erin doen, in het midden tegen de achterkant met bovenaan een plant die de oppervlakte bedekt. Nu liggen er nog wat geïmproviseerde drijfplanten in.
IMG_20221009_134511.jpg
IMG_20221009_133936.jpg
Het koppeltje ramirezi electric blue

IMG_20221009_133930.jpg
Mannetje dwerggoerami
 
Mooie visjes en ik hoop dat de Gourami geen last krijgt van het Iridovirus.
 
Inmiddels ziet de bak er zo uit. Redelijk tevreden, behalve dat ik nog steeds wat last heb van grijze/zwarte alg. Het lijkt wel onder controle.
IMG_20221128_161436.jpg

Wel lijkt nu afgelopen week mijn mannetje dwerggoerami ziek geworden. 2 lelijke plekken/zweren op zijn lichaam en was heel schuw geworden. Dit moet het befaamde iridovirus zijn geweest ben ik bang...bijzonder dat dat pas na 7-8 weken tot uiting komt. Inmiddels geëuthanaseerd 😔
 
Leuke bak en de grijzige alg die je benoemt is denk ik penseealg.
 
Wat een verschil met het begin. Alles lijkt super te groeien (y) .Ramirezie,s zijn mooie leuke visjes helaas vaak niet erg sterk. Je moet er een beetje geluk mee hebben.
 

Terug
Bovenaan