Rio 240 op stalen constructie in muur wegwerken


I

igaho

Guest
Ik zit eraan te denken om op zolder een Rio 240 in de tussenmuur weg te werken. De muur is namelijk van hout en dit wil ik op termijn vervangen door een gipswand of een ytong muurtje.

De zolder bestaat nu uit twee kamers met aan beide kanten een dakkapel. De grond is van beton en degelijjk genoeg voor een tank van een paar honder liter. In een van de twee kamers wil ik het aquarium plaatsen. Ik dacht zelf aan muurtje in een soort 'h'-vorm, waarbij het aquarium in de onderkant van de 'h' komt. Met het muurtje kan ik het geheel mooi wegwerken. Ik dacht aan een schuifdeurtje bovenin om in de tank te kunnen en aan een tweetal deurtjes onderin om bij het filter etc te komen. Waarschijnlijk kan ik het beste de deurtjes (ingangen) in de muur in de andere kamer verwerken (is meer voor opslag etc) en dan blijft de muur in de kamer met het aquarium mooi strak gestuct.

De kamer waar het aquarium in komt is tevens mijn werkkamer. Ik werk vanuit huis en dus is dat de leukste plek voor het aquarium. In die kamer is al een leiding en afvoer. Ik zou een loodgieter kunnen inschakelen om de aansluitingen zo te leggen, dat ik met een kraan water kan tappen, en met een afvoerslang water uit het aquarium kan laten lopen.

Ik overweeg een fabriekstank omdat deze van goede kwaliteit zijn; ik twijfel of een maatwerk tank de moeite loont. Het liefst had ik een soort panorama tank, maar dit wordt een probleem met de wanden etc. Aan de andere kant zou ik de randen van de tank allemaal binnen het muurtje kunnen wegwerken.

Overigens staat de Rio 240 niet vast. Mochten jullie een mooi merk tank kennen die ik ook zou moeten overwegen, dan hoor ik dit graag. Ik twijfel bv aan een langwerpige tank, bv de Lido 200 (eentje waarbij ik beter met meerdere leeflagen kan werken; maar die dan ook meteen pittiger in het onderhoud is).

Nu is het vooral even de vraag hoe ik de tank verhoogd zal plaatsen. Ik ken de houten meubels, maar in dit geval is het beter om het geheel op een stalen constructie te plaatsen. Enig idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? Wat vinden jullie verder van het idee? Ik moet het muurtje toch vervangen, daarom kwam ik op dit idee. Ik kan natuurlijk uiteindelijk ook gewoon voor een tank op houten meubel gaan, maar dit vind ik er toch minder mooi uitzien.
 

Terug
Bovenaan