Rio 180 Zuid-Amerikaans


dieter

New member
Lid geworden
12 mei 2020
Berichten
2
Leeftijd
27
Hallo iedereen,
Ik heb net een rio 180 gekocht en ga deze dit weekend opstarten.Nu weet ik dat ik er een Zuid-Amerikaans aquarium van wil maken.
Nu heb ik al vee zitten opzoeken over welke combinatie van vissen ik er wil inzetten, en ben ik bij de volgende combinatie uitgekomen.

- 6x Cleithracara Maronii (sleutelgatcichlide)
- 10x Pristella maxilaris OF Nannostomus Beckfordi
- 6x corydoras sterbai

Nu is mijn vraag aan jullie of dit een goed vissenbestand is, of dat er wat moet aan aangepast worden. Ook mogen jullie altijd andere suggesties geven van vissen die erin of erbij kunnen!

Mvg
Dieter
 
6 maronii's is heel veel. Je zou daar op zich wel mee kunnen beginnen maar uiteindelijk zou je daarvan maar 1 paar van moeten houden. De cory's mogen wel in een grotere groep, misschien wel 10 of 12. Hetzelfde geldt voor de scholenvis, of je nou Pristella of Nannostomus kiest. Daar kan je gerust 20 van nemen.
 
2 paar maronii's is niet mogelijk in dit aquarium dan? Ik zou namelijk graag 4 middelgrote vissen hebben zwemmen in dit aquarium. Is een andereµ paar Zuid-Amerikaanse cichliden erbij dan wel mogelijk? zoals de altispinosa etc. (liefst tussen de 8cm en 10cm)
Ook zag ik gisteren in de winkel dat ze daar biotodoma cupido hebben en daar hing op een papier op dat deze in een 100 cm aquarium kunnen gehouden worden, is dit mogelijk een goede combinatie, indien deze ook echt in een 100cm aquarium kunnen gehouden worden (op het internet zie ik tegenstrijdige berichten).

Verder zal ik zeker proberen de corydorassen en het schoolvisje uit te breiden, is een leuke tip, bedankt hiervoor!
 
Als je aan een koppel, of tenminste een man en een vrouw, Cleithracara kunt komen zou je die met een koppel niet te lastige Apistogramma-soort kunnen combineren. Bijvoorbeels A. agassizi, A. borellii, A. macmasteri of A. panduro.

Met 16 N. beckfordi of P. maxillaris en 10 C. sterbai heb je dan een heel mooi gevarieerd en kleurrijk bestand.
Misschien nog een paar slakjes erbij als schoonmaakploeg.
 
We zijn het op dit forum over het algemeen toch eens dat Cory's en Apisto's geen gelukkige combinatie zijn?

Corydoras hastatus of pygmaeus zou eventueel wel moeten kunnen.

Een meterbak is wat krap om een groep te nemen. Een harem Apisto is zelfs net aan. Kunnen best agressief uit de hoek komen. A. borelli is wel een stuk milder, overigens.

Ideetje:
Koppel A. borelli of Laetacara dorsigera
x aantal C. hastatus
x aantal scholenvis

Kan je zelfs de verwarming er uit laten. Deze vissen leven subtropisch. :)
 
We zijn het op dit forum over het algemeen toch eens dat Cory's en Apisto's geen gelukkige combinatie zijn?

Nou, in ieder geval niet unaniem.

Ik heb die combinatie vaker gehad en er nog nooit een probleem mee gehad. Natuurlijk, Corydoras zijn niet erg subtiel of snugger als er een Apistogramma-nest is en zwemmen er soms dwars doorheen, maar krijgen dan een flinke kopstoot en gaan er weer vandoor.
Dat is natuurlijk alleen mijn eigen ervaring en misschien heb ik gewoon mazzel gehad, maar ik heb ook wel een beetje het idee dat het verhaal over de verticale streep door het oog een vaak gepapegaaid broodje aap is.

Ik kan het natuurlijk best mis hebben. Is vaker gebeurd.
Daarom: wie heeft een EIGEN ervaring met een Apistogramma/Corydoras-conflict?
 
Nou, in ieder geval niet unaniem.

Ik heb die combinatie vaker gehad en er nog nooit een probleem mee gehad. Natuurlijk, Corydoras zijn niet erg subtiel of snugger als er een Apistogramma-nest is en zwemmen er soms dwars doorheen, maar krijgen dan een flinke kopstoot en gaan er weer vandoor.
Dat is natuurlijk alleen mijn eigen ervaring en misschien heb ik gewoon mazzel gehad, maar ik heb ook wel een beetje het idee dat het verhaal over de verticale streep door het oog een vaak gepapegaaid broodje aap is.

Ik kan het natuurlijk best mis hebben. Is vaker gebeurd.
Daarom: wie heeft een EIGEN ervaring met een Apistogramma/Corydoras-conflict?

Je zegt het zelf. Corydorassen zijn niet subtiel en walsen door nestjes en jongen heen. Krijgen dan een flinke dreun, zwemmen even weg en komen daarna weer vrolijk terug. On repeat.

Als dat jouw voorkeur heeft, dan ga je gang.
 
Ik heb dat af en toe wel gezien, zeker niet voortdurend en ook niet zo vaak dat ik bezorgd was om het welzijn van de Corydoras of het nest.
Maar ik zei al: dat is niet meer dan mijn ervaring.
 
Als je aan een koppel, of tenminste een man en een vrouw, Cleithracara kunt komen zou je die met een koppel niet te lastige Apistogramma-soort kunnen combineren. Bijvoorbeels A. agassizi, A. borellii, A. macmasteri of A. panduro.

Met 16 N. beckfordi of P. maxillaris en 10 C. sterbai heb je dan een heel mooi gevarieerd en kleurrijk bestand.
Misschien nog een paar slakjes erbij als schoonmaakploeg.


Cleithracara in een meterbak en daar dan nog dwercichlide bij gaan proppen ook?

Lijkt me niet zo'n goed plan.

Liever een koppeltje of harem dwergcicliden met wat oppervlaktebewoners, zoals bijlzalmpjes. Eventueel aangevuld met een scholenvisje Nannostomus.

Bewaar de Cleithracara maar voor als je een keer een grotere bak hebt.
 

Terug
Bovenaan