Rio 180 ombouwen naar zeeaquarium.


C

Cyprinus carpio

Guest
Hallo allemaal. Ik heb een vraagje. Ik zit te denken om mijn juwel rio 180 om te bouwen tot zeeaquarium, nou was mijn vraag wat er allemaal bij komt kijken? Er zit nu een juwel filter in van 600l/h en een thermostaat van 200 watt.

alvast bedankt.
 
Filter eruit, de watten sowieso. Daar kun je een afschuimer in doen, bijvoorbeeld die van JUWEL. (Ik heb geen ervaring ermee maar men zegt dat).

Er moet ook meer licht boven. Minimaal 85Watt, als je boven de 90 zit wordt het al beter. 150W zou erg mooi zijn.

Kijk eens op www.zeewaterforum.info. daar staan wel meerdere rio180 bakken.
 
dankje voor de tip, zal is even gaan kijken, erg mooie aquariums op die site trouwens!
 
Geen juwel 3.0 afschuimer nemen,


Het mooiste is met een sump,,, als je daar plek in je kastje voor hebt,
 
wat er bij komt kijken is:

1: GELD!! deze tak van sport is DUUR!
2: theorie.. ga je eerst heel goed inlezen, en als je vragen hebt, stel die direct aan mensen.
3: techniek (zie punt 1) .. ga je alles hang-on doen? wat heb je zelf in gedachten? / is een sump eronder een mogelijkheid..


denk aan:
- verlichting, die heb je echt extra nodig..
je kan hier voor top kwaliteit full led gaan (1500 euro.. om en nabij), of hybride (led+t5) of een 2e armatuur met 2x t5 extra halen..

- afschuimer.. heb je al iets in gedachten? hang-on opties zijn er.. in-sump zijn snel een factor 3 zo sterk.. stiller, efficienter (door stabiele waterhoogte)

- stroming ? wederom, ik verwacht dat je IETS ingelezen heb, en al een idee heb van wat je nodig hebt.. wat had je hiervoor in gedachten (2x vortech mp10 a 1000 euro? of 2 hydors a 25euro ps?)

je kan het extreem duur, moeilijk, mooi maken..

je kan ook je wensen bij stellen..

begin eerst eens met 3 dingen (voordat we allemaal gaan roepen dat je wel of niet een afschuimer of een dergelijke stromingspomp nodig heb.. nilo.. jij heb niet eens een afschuimer)