Rio 180 ombouwen naar zeeaquarium.


C

Cyprinus carpio

Guest
Hallo allemaal. Ik heb een vraagje. Ik zit te denken om mijn juwel rio 180 om te bouwen tot zeeaquarium, nou was mijn vraag wat er allemaal bij komt kijken? Er zit nu een juwel filter in van 600l/h en een thermostaat van 200 watt.

alvast bedankt.
 
Filter eruit, de watten sowieso. Daar kun je een afschuimer in doen, bijvoorbeeld die van JUWEL. (Ik heb geen ervaring ermee maar men zegt dat).

Er moet ook meer licht boven. Minimaal 85Watt, als je boven de 90 zit wordt het al beter. 150W zou erg mooi zijn.

Kijk eens op www.zeewaterforum.info. daar staan wel meerdere rio180 bakken.
 
dankje voor de tip, zal is even gaan kijken, erg mooie aquariums op die site trouwens!
 
Geen juwel 3.0 afschuimer nemen,


Het mooiste is met een sump,,, als je daar plek in je kastje voor hebt,
 
wat er bij komt kijken is:

1: GELD!! deze tak van sport is DUUR!
2: theorie.. ga je eerst heel goed inlezen, en als je vragen hebt, stel die direct aan mensen.
3: techniek (zie punt 1) .. ga je alles hang-on doen? wat heb je zelf in gedachten? / is een sump eronder een mogelijkheid..


denk aan:
- verlichting, die heb je echt extra nodig..
je kan hier voor top kwaliteit full led gaan (1500 euro.. om en nabij), of hybride (led+t5) of een 2e armatuur met 2x t5 extra halen..

- afschuimer.. heb je al iets in gedachten? hang-on opties zijn er.. in-sump zijn snel een factor 3 zo sterk.. stiller, efficienter (door stabiele waterhoogte)

- stroming ? wederom, ik verwacht dat je IETS ingelezen heb, en al een idee heb van wat je nodig hebt.. wat had je hiervoor in gedachten (2x vortech mp10 a 1000 euro? of 2 hydors a 25euro ps?)

je kan het extreem duur, moeilijk, mooi maken..

je kan ook je wensen bij stellen..

begin eerst eens met 3 dingen (voordat we allemaal gaan roepen dat je wel of niet een afschuimer of een dergelijke stromingspomp nodig heb.. nilo.. jij heb niet eens een afschuimer)
1: wat wil je gaan houden? wat is voor jou ECHT een must aan bepaald vis/koraal (vooral vissen bak, of met koralen.. en leder koralen, of steen koralen?)
2: stel je budget vast.. VAST.. want je gaat deze 9 vd 10x overschreiden, het is dus vantevoren een idee om een potje te reserveren..
3: moet het echt die juwel worden? een bak met sump (of interne sump) kost tegenwoordig geen drol, gebruikt (zo heeft er gister iemand een rsm250 gehaald, 200 euro, incl zout/testsetjes/noem maar op)
 
nilo1804 zei:
Filter eruit, de watten sowieso. Daar kun je een afschuimer in doen, bijvoorbeeld die van JUWEL. (Ik heb geen ervaring ermee maar men zegt dat).

Er moet ook meer licht boven. Minimaal 85Watt, als je boven de 90 zit wordt het al beter. 150W zou erg mooi zijn.

Kijk eens op www.zeewaterforum.info. daar staan wel meerdere rio180 bakken.

eindelijk meer zee gebruikers hier, en je stuurt ze naar de buren :p
 
Hahaha ja, ik zag daar toevallig een paar rio180 bakken voorbij komen :p.

Ik zou (persoonlijke smaak) als je een grotere zeebak neemt een (bijna) kubus nemen.

De standaard Juwel rio 180 verlichting is 2x 36W meende ik. Maar ik las net dat er ook speciale Juwel lampen van 45W zijn.

Stel je kunt die (de 45W) vinden (moet dus ook de goede kleur zijn) dan heb je al 90W. Dat is wel te doen. Je kunt er dan nog een led balkje bij hangen en een paar reflectoren erboven.

Osmoseapparaat? Of kraanwater maar dan moet je weer bij Fred zijn ;).

Over de afschuimer;
Ik zou wel een nemen in een 180L bak. Of je moet elke week 40L gaan verversen en dan weinig vissen nemen. (Misschien nog wat van dat wier (cheato oid. ik heb geen idee) in je (verlichte!!!) sump doen als extra filter. Lekker veel levendsteen. De regel van 1kg per 10 liter is leuk maar soms is het veel te weinig (bij mij, 2,5kg op 27L was te weinig. Nu zit er �5kg in) en soms is het te veel.


EDIT-
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 677&page=1
 
Bedankt voor de goede info allemaal, Ik ben van plan om er een aantal clownsvisjes in te houden en misschien een soort voor op de bodem, ben ik nog niet echt over uit. en wat steenkoraal en lederkoraal. Is dit mogelijk of is daarvoor mijn bak te klein, zal eens op marktplaats kijken voor een mooie bak! wat is de minimum maat voor een school clownsvissen? 100 liter voor 6 visjes? of red ik het daarmee niet?
 
Clown visjes moet je gewoon per koppel gaan houden.. Of een totaal ander soort.
6 Nemo zou ik absoluut niet aanraden.. Dat word gegarandeerd herrie.

Je zou kunnen overwegen om bijvoorbeeld een koppel:
A.ocellaris en een koppel: premnas te houden ?

Hoewel premnas enorm groot wordt..

Op de bodem een koppel phalaena zandhappers?
Eventueel een zand zevende zeester erbij?

Steen koraal is zeker te houden! Alleen veranderd er dan wel een hele hoop.
Leder koralen hebben bijna niets nodig.. Wat buttons e.d. verbruiken ook niet echt veel..

Zodra je echt een aantal grote stukken steen koraal in brengt word het wel een serieus water ververs schema maken. OK kh/ca/mg niveau hoog te houden (eventueel kan je deze stoffen ook los toevoegen)

Ik zou beginnen met gewoon een paar mooie leder stukken, buttons , sarcophyton, paddenstoel, natuurlijk een anemoon voor Nemo.

Je kan deze bak houden, je zal dan zoiezo aan 2 andere tl buisjes moeten (hier passen alleen juwel tl in. Dus 1x marine dat en 1x marine blue)
Dit is te weinig. Je zal dus aan minimaal 1 extra balk moeten komen (mijn suggestie: jmb Reef Bright 90cm)

Het standaard filter moet eruit.. Dit is een bron van rommel ophoping.. En zal een nitraat kwekerij worden..

Dan heb jr nog nodig:
1 eiwit afschuimer (suggestie: aquamedic turboflotor blue 1000)
2x stromingspompjes (3600 tot 7000liter per uur totaal..2x tunze 6025?)

En dan ben je er wel kwa techniek.

Met dit minimale aan hardware.. Zou ik zeker met osmose opstarten (en dan zeker met DI filter)..
Ik kan hier bij de winkel gewoon zoutwater. halen a 0.20� de liter. Dus dat is een optie.. Of zelf zout+ osmose aanschaffen.. Osmo apparaat met di ligt rond de 65�, zout kost je rond de 30� voor 8kg (genoeg voor 200l)


Vergis je ook niet in de kosten van levend steen dat je nodig hebt (rond de 20kilo)
 
mini-fred zei:
Vergis je ook niet in de kosten van levend steen dat je nodig hebt (rond de 20kilo)

200kg is 200-225 euro bij de LFS.

Bij mensen die stoppen kun je vaak wel 20kg kopen voor 50-80 euro.

Bedenk ook dat sommige kleine dingen ook erg handig zijn om of op voorraad te hebben, of om te gebruiken bij dingen als verversen;

een extra verwarming,
een luchtpompje,
een (grot(e)) afsluitbare emmer/ afsluitbaar vat.

Zo zijn er nog wel meer dingen die misschien van pas komen. Heb je nog een stromingspompje ergens, niet weggooien. Als er eens 1 kapot gaat in je bak op een avond of op een dag dat je niet naar de winkel kunt dan heb je in ieder geval nog iets.

Er is hier ergens een topic met de kosten van een zeeaquarium. Ik zal even zoeken ;).
 

Terug
Bovenaan