Rio 125 verlichting


A

Aquamitch

Guest
hallo,

In mijn Juwel rio 125 aquarium is de achterste TL buis stuk, nu moet ik hier een nieuwe voor hebben.
Welke raden jullie mij aan? Momenteel zat er de nature en de day in.
Of hebben jullie een aanrader om TL-led buizen te pakken?
 
Tja dat is net wat je zelf ziet zitten,best een investering overstappen op led.
Heb je veel planten in je bak?
 
Een buis is een pak goedkoper dan led.
Voor de besparing hoef je het heus niet te doen als je nog een werkende lichtinstallatie hebt.

Leds verbruiken slechts 10-15%(in het beste geval) minder stroom dan tl met reflector als je niet met minder licht wil zitten.

ps, TL buizen moet je al lang niet meer jaarlijks vervangen. :)
 
Een buis is een pak goedkoper dan led.
Voor de besparing hoef je het heus niet te doen als je nog een werkende lichtinstallatie hebt.

Leds verbruiken slechts 10-15%(in het beste geval) minder stroom dan tl met reflector als je niet met minder licht wil zitten.

ps, TL buizen moet je al lang niet meer jaarlijks vervangen. :)

Jurgen helemaal mee eens, ik heb led gepakt omdat ik het mooier licht vind maar qua besparing incl. Aanschaf kun je beter je bestaande TL gebruiken.
Men denkt dat je pakken met geld bespaard ik denk in dit geval denk ik 2 keer 28w vervangt voor een led van ca. 36W
Snelle rekensom: 2*28W -36W = 20 W besparing qua kosten per jaar stroomverbruik ((20W*10hr*365)/1000)*0'20€= €15 per jaar.
Easy-led balkje kost ca 150€ dus 10 jaar terug verdiend.

Ik zou gewoon TL vervangen of je moet het geld ervoor overhebben dan is LED een optie.
 
Wat belangrijk is, wat voor bak heb je en wat wil je met je planten.
Ik heb een plant grow lamp en een tropical.
Het is maar net wat je wil met je bak en de kleuren van je vissen.
 
Ik heb een gezelschapsbak, Planten krijgen CO2 en maak gebruik van de EI Methode.
Verder ben ik aan het kijken naar alternatieve voor de dure Juwel TL buizen, iemand enig idee?
 
Een buis is een pak goedkoper dan led.
Voor de besparing hoef je het heus niet te doen als je nog een werkende lichtinstallatie hebt.

Leds verbruiken slechts 10-15%(in het beste geval) minder stroom dan tl met reflector als je niet met minder licht wil zitten.

ps, TL buizen moet je al lang niet meer jaarlijks vervangen. :)
Bridgelux verbruikt bijna de helft van wat tl verbruikt...
Goedkopere 5050smd strips verbruiken bijna meer dan tl..
Denk dat het iets genuanceerder moet brengen..

Ik heb een gezelschapsbak, Planten krijgen CO2 en maak gebruik van de EI Methode.
Verder ben ik aan het kijken naar alternatieve voor de dure Juwel TL buizen, iemand enig idee?
Als je T8 hebt (dikke buizen) kan je wss wel een vervangende buis vinden in de bouwmarkt voor minder dan €10
T5 had juwel afwijkende maten dacht ik..
 
Bridgelux verbruikt bijna de helft van wat tl verbruikt...
Goedkopere 5050smd strips verbruiken bijna meer dan tl..
Denk dat het iets genuanceerder moet brengen..

SMD5050 geven goed gekoeld 70 lumen per watt. Dat is 20% minder dan TL.
Geeft bridgelux 180 lumen per watt?. Dan zijn dat idd goeie leds. :)
 
160lm/W ongeveer vandaar de bijna ;)
Maar als je handig bent en er iets van snapt kan je er heel wat moois mee maken dat amper wat verbruikt
 
160lm/W ongeveer vandaar de bijna ;)
Maar als je handig bent en er iets van snapt kan je er heel wat moois mee maken dat amper wat verbruikt

Moeten we ook weer realistisch blijven. De meeste mensen zijn, net zoals mezelf, NIET HANDIG. :D
We moeten het hebben van kant en klare oplossingen. Al was het maar om ons huis niet plat te branden. :)
 
.. efficiëntie van de led lijkt mij..

lijkt op BL .. bedoel je waarschijnlijk want de efficientie van LED bestaat uit 4 componenten die wat mij betreft alleen maar goed zijn in Nichia en Cree..


TS ; Bij de goods-4-sale in Eindhoven kun je een goede balk vinden.,.
 
lijkt op BL .. bedoel je waarschijnlijk want de efficientie van LED bestaat uit 4 componenten die wat mij betreft alleen maar goed zijn in Nichia en Cree..


TS ; Bij de goods-4-sale in Eindhoven kun je een goede balk vinden.,.
BL ?
Ben wel benieuwd wat je allemaal bedoeld met 4 componenten..
 

Terug
Bovenaan