Rio 125 Sulawesi aquarium


Jarne99

Well-known member
Lid geworden
12 december 2016
Berichten
528
Locatie
Antwerpen
Enkele weken geleden kwam ik op het idee om eens een tweede permanente bak op te zetten naast mijn rio 180 gezelschapsbak. Hierbij kwam ik op het thema Sulawesië, heb zelf weinig ervaring met garnalen maar heb dan ook weinig moeite gedaan. Ben nu wat ouder en heb dus besloten het serieus aan te pakken. De bak is al besteld bij het ACC. Momenteel zijn dit de plannen en de vragen die ik erbij heb.

-Techniek
Ik wil de gewone juwel pomp gebruiken. De bovenste stroken kan ik afdekken met een nylonkous. De onderste bij de verwarmer kan ik misschien dichtmaken? Iemand enig idee of dit veilig is en hoe? Ook wil ik de standaard verwarming gebruiken. Over de lichten twijfel ik nog. De gewone zijn redelijk fel en wit. Misschien gaan ik een kleurenlamp van dennerle gebruiken. Ik zie nog wel.

-Inrichting
Lavastenen of seiryu stenen met enkele kleine stukken kienhout. Op het kienhout mossen en misschien een grasachtige op de bodem. Aan de filterkant misschien wat vallisneria asiatica en uiteraard ook drijfplanten om het licht te dimmen. Over de exacte plantensoorten ben ik nog niet zeker. Ideeën zijn altijd welkom. Als bodemlaag moet ik nog zoeken naar donkerbruin fijn grind.

-Bewoners
Meerdere tylomelania van enkele soorten (3-tal poso, 2-tal patriarchis en nog enkele kleinere als ik er aan geraak)
En uiteraard ook garnalen. Volgend na op de slakken na een maand of twee een groep kardinalen (20) en misschien deze zomer nog twintig-tal white orchid's als ik deze kan vinden. Allemaal op voorwaarde dat waterkwaliteit in orde is natuurlijk, anders uitstellen.

Zoals dus al eerder gezegd is dit mijn eerste echte poging om garnalen te houden maar kom alsjeblieft niet af met vuurtjes of cr's, ik heb hier goed over nagedacht en ben al weken bezig met research. Ga ook alles rustig aan doen (6-tal maanden eer alles er in zal zitten). Tips en hulp is uiteraard wel welkom.
 
Uit ervaring met kardinaalgarnalen kunnen wij zeggen: met die research ben je er nog niet. Hetzelfde geldt voor lang nadenken. En met het rustig opbouwen sluit je bepaalde risicofactoren ook niet uit.
Maar je hebt eigenlijk de meest voor de hand liggende keuze al uitgesloten: eerst ervaring opdoen met een wat robuustere soort. Op welke manier verwacht je van ons hier dan nog tips?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat besef ik ten zeerste. Mijn bedoeling is ook om tussen elke fase voldoende tijd te laten (minstens twee maanden) om te testen en te veranderen indien nodig. Vier maanden om de bak goed te laten draaien voor garnalen lijkt mij toch voldoende om al wat praktijkervaring over de waterwaarden op te doen. Voeder en inrichting zijn gemakkelijker om op te zoeken. Er is allemaal over nagedacht.

Ik ben trouwens de waterwaarden vergeten. Heb de waterwaarden van mijn leidingwater nagekeken en drie komen op vlak van pH,gH en kH zeer goed overeen met wat ik tot nu toe ben tegengekomen, bovendien ben ik al een kweker van kardinalen tegengekomen die Nakweek op leidingwater verkoopt. Windvang zou ik zelf nooit aan beginnen. Te veel risico's op ziekten en veel lastiger qua onderhoud.
 
Als ik me niet vergis heeft Seabait ze ook (gehad).
Je zou hem ook nog kunnen benaderen voor tips.
 
Jarne, met alle goede bedoelinge hoor, maar alles voorzien en over alle nadenken kan simpelweg niet. Daar weten ervaren aquarianen alles van.

Praktijkvoorveeld met diezelfde kardinaalgarnalen: water van dezelfde waterleverancier en met dezelfde waterwaarden (uitgebreid gemeten), ruim een half jaar ingedraaid, hetzelfde voer als de kweker, alles goed. Not! Tot er namelijk dingen gingen spelen die uit veel research niet naar voren waren gekomen en waar nog rustiger opbouwen ook niet tegen helpt.

Wat nu als er met je leidingwater dat qua KH, GH en pH goed is toch wat verontreiniging waar ze niet tegen kunnen meekomt?
Dan sta je nergens met alle research en geduld en ben je binnen no-time je hele groep kwijt.
Juist dát soort dingen zijn niet te voorzien en voorspellen, maar als je ervaring hebt zó veel eerder te constateren om te redden wat er te redden valt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou,was niet zo'n groot succes hier met de Kardinaalgarnalen.
Heb ze een jaar gehad ongeveer en regelmatig nakweek gezien maar had er uiteindelijk op het laatst net zoveel als waar ik mee begonnen was.
Zijn we schitterende garnalen maar 20 stuks in een bak van 80cm ga je niet vinden vrees ik.
 
Jarne, met alle goede bedoelinge hoor, maar alles voorzien en over alle nadenken kan simpelweg niet. Daar weten ervaren aquarianen alles van.

Praktijkvoorveeld met diezelfde kardinaalgarnalen: water van dezelfde waterleverancier en met dezelfde waterwaarden (uitgebreid gemeten), ruim een half jaar ingedraaid, hetzelfde voer als de kweker, alles goed. Not! Tot er namelijk dingen gingen spelen die uit veel research niet naar voren waren gekomen en waar nog rustiger opbouwen ook niet tegen helpt.

Wat nu als er met je leidingwater dat qua KH, GH en pH goed is toch wat verontreiniging waar ze niet tegen kunnen meekomt?
Dan sta je nergens met alle research en geduld en ben je binnen no-time je hele groep kwijt.
Juist dát soort dingen zijn niet te voorzien en voorspellen, maar als je ervaring hebt zó veel eerder te constateren om te redden wat er te redden valt.

Dus met andere woorden zeg jij dat na vier maanden regelmatig testen in een 125 liter bak met daarin al twee maanden tylomelania er plotseling dodelijke en onverwachte schommelingen gaan komen. En voor de meeste verontreinigingen heb je watervoorbereiders (moet ik gebruiken voor de chloor). Mijn vader kweekt trouwens sakura's op dat leidingwater zonder enig probleem in een 15-literbak. En uiteraard kan er vergif of schadelijke stoffen in het water zitten dat er niet uitgeraakt met een watervoorbereider maar de kans daarop is toch redelijk klein tot zelfs onbestaande, en zeker niet groter dan bij jouw tenzij je osmose water gebruikt (en dan nog zijn er risico's). Enkel met volledig gedestilleerd water kan je dat vermijden. Voorbereiden op alles is onmogelijk, voor mij maar ook voor jouw.
 
Laatst bewerkt:
Nou,was niet zo'n groot succes hier met de Kardinaalgarnalen.
Heb ze een jaar gehad ongeveer en regelmatig nakweek gezien maar had er uiteindelijk op het laatst net zoveel als waar ik mee begonnen was.
Zijn we schitterende garnalen maar 20 stuks in een bak van 80cm ga je niet vinden vrees ik.
Als ze niet zouden kweken heeft het weinig zin om er 100 in te stoppen. Is ook nogal een duur grapje. Indien ze wel kweken zullen het er vanzelf meer worden.
 
Zou ze zelf in een kleinere bak houden,heb je gelijk meer plezier van ze.
Neem aan dat je er op de slakken na verder toch niks bijzet?
 
Zou ze zelf in een kleinere bak houden,heb je gelijk meer plezier van ze.
Neem aan dat je er op de slakken na verder toch niks bijzet?
Was eventueel van plan nog een tweede soort Sulawesi garnalen (dacht zelf aan white orchid) te nemen als de kardinalen het goed zouden doen. Ik durf niet echt kleiner te gaan aangezien het niet de eenvoudigste garnalen zijn.
 
Kunnen die 2 soorten niet kruisen met elkaar trouwens?
Ja op die manier,met zoveel liter heb je wel een buffer idd.
 
Had dat al nagekeken en normaalgezien kunnen de Sulawesi garnalen onderling niet kruisen.
 
Oke dat is mooi,bedacht het me ineens.
Wat je filter betreft klinkt het mij niet zo ideaal eigenlijk want nylonkous zit zo dicht en dan loopt het filter droog,met iets grover materiaal gaan er pasgeboren garnalen doorheen.

Heb zelf ook een 80cm bak gehad met garnalen en hingen 2 flinke sponsfilters in met een grote luchtpomp.
Goede filtratie en rondstroming,100% garnalensafe.
 
Luchtpomp zal niet gaan wegens het geluid vrees ik. Sponsfilters met gewone pomp is wel een mogelijkheid denk ik. Dan moet ik wel de pompkast verwijderen. Zelf heb ik ook al gedacht aan het Hamburg mattensysteem maar dat wil mijn vader niet (hij vindt dat niet mooi).
 
Ja al die keuzes en dingen waar je rekening mee moet houden maken het meestal niet gemakkelijker.
Een buitenfilter met een spons aan de inlaat zou ook nog kunnen bv.
 
Heb even opgezocht over sponsfilters met pompen en ik vindt er één die 170 liter per uur kan pompen. Als je gewoon sponsfilter met pomp ingeeft vindt je hem al. Lijkt mij misschien een optie zo één of twee er in te stoppen.

Buitenfilters zijn meestal redelijk duur en ik heb geen plaats om deze goed te verstoppen (heb enkel de bak en niet de kast besteld, zal staan op 'gewone' houten kast).
 
Lijkt me niet geschikt die filtertjes en kan je beter een binnenfilter met spons van aquael nemen.
 
Laatst bewerkt:
Antwerps leidingwater is een no-go voor je Sulawesi.
Buiten het feit dat je er coke junks van gaat maken is het water niet stabiel genoeg door het jaar heen, en dat heb je echt nodig. Geen enkele watervoorbereider gaat dat verhelpen.
Osmose met de juiste mineralen gaat je al een hoop ellende besparen.
Een goede buitenfilter mag ook geen probleem zijn. Een grove spons die dik genoeg is over de inlaat en er komt geen garnaal meer door. En als er toch eentje door glipt haal je ze gewoon uit het filter.
Je wil er een tweede soort bij zetten, wat het einde van al je garnalen kan betekenen. Dus denk daar goed over na.
Zoals anderen je al proberen duidelijk te maken is het niet altijd een simpele opdracht om die garnalen succesvol te houden, en komt er naast praktijkervaring met garnalen een portie geluk/pech aan te pas.
Ben wel benieuwd wat je er van gaat maken, want het zijn prachtige beestjes. Succes!
 
Bedankt voor deze info, hier kan ik dus mee verdergaan. De Eheim classic 150 lijkt mij hiervoor dan een degelijke filter. Osmoseapparaat aanschaffen moet ook wel mogelijk zijn voor een kleine prijs dus zal daar eens voor gaan kijken.

Dat het niet simpel is weet ik ook. Ik heb er dan ook niets aan dat mensen dit zeggen. Oplossingen en mogelijke problemen zoals jij ze vertelt zijn juist wat ik nodig heb om niet compleet verkeerd te beginnen.

Dus nogmaals bedankt voor je reactie. Zal het allemaal eens goed bekijken voor ik beslis.
 
O ja, en ik dan? Mij bedank je niet na al mijn inspanningen.
 
Ook jij bedankt Seabait, ik ben trouwens door jouw op een idee gekomen hoe ik de binnenfilter toch kan gebruiken op een veilige manier. Het is trouwens nog niet gedaan dit topic, pas als de bak helemaal goed draait zal ik dit als afgesloten beschouwen.
 
Sorry,ik ben nogal gevoelig dus ben snel bang dat ik achtergesteld word! ;)

Heel benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen maar komt vast goed.
Ben mezelf op dit moment aan het verdiepen in osmose water en het toevoegen van mineralen voor garnalen hier in een bakje.
 
oh kijk, nog iemand die waarschuwt en het wordt ineens serieus genomen wat we riepen.
 
Ik heb nooit gezegd dat dit niet moeilijk gaat zijn. Maar dat jij de hele tijd zegt dat ik er niet goed over heb nagedacht en dat het waarschijnlijk niet gaat lukken helpt mij absoluut niet. Ik heb er goed over nagedacht alvorens te beslissen of ik dit ging doen of niet. En voor de praktische informatie heb ik dit topic gestart. Want als je iets wilt leren leer je het beste van mensen met praktijkervaring.

Dus zou je ofwel willen ophouden met gewoon te zeggen dat het niet gaat lukken, ofwel beginnen met te vertellen op welke zaken ik moet letten volgens jouw ervaringen.
 
Dan moet je toch nog eens heel goed gaan teruglezen Jarne :deal:

Wij hebben nergens gezegd dat je niet goed zou hebben nagedacht en dat het niet zou gaan lukken. Wij hebben aangegeven dat goed nadenken alleen geen garantie op succes is en wat meer ervaring de kans op succes enorm kan vergroten. Dat is héél iets anders, nietwaar?
Naast alles wat we tussen de regels al vermeld hebben willen we best tips en antwoorden op gerichte vragen geven, maar dan wel als we merken dat dit op prijs wordt gesteld en niet als we onterechte verwijten voorgeschoteld krijgen.
 
Ik ben vandaag naar Hoogerheide geweest om daar al enkele inkopen te doen en wat informatie te verzamelen. Na een tijdje nadenken hebben we daar al een osmose apparaat (dennerle compact 130) en een mineralenpreparaat voor Sulawesi garnalen. Verder hebben we al wat lavastenen en bruin zeer fijn grind gekocht speciaal voor garnalen (geen pH verlagende bodem uiteraard). Ook hebben we twee bruine rotsachterwanden gekocht.

Ook kan Bubbels aan kardinaalgarnalen geraken via een kweker in de buurt ervan. We moeten alleen nog horen naar de prijzen om te kijken of dit redelijk is. Echter genoeg. Eerst de bak opzetten en na een paar weken de slakken er in.

Ik ga verder nog voor spiderwood kijken, indien nodig extra mos en als de bak is gevuld voor mossen en een drijfplant. Voor de filter heb ik intussen al een degelijke oplossing gevonden dus dat probleem is opgelost. Nu nog de lampen. Welke lampen zouden jullie aanraden voor een rio 125. Ik vindt de bijgeleverde te wit, te fel en te koud.

Ook ga ik de filterindeling veranderen. Ik zit zelf te denken aan de onderste helft bacteriesubstraat en de bovenste helft
2x fijne spons en 1x groffe spons.
 
Je maakt er echt werk van top hoor.
Merkte hier dat de garnalen het wat gelige licht prettiger vonden,had kleurnummer 830 boven de bak.
 
Ik heb nu intussen nog een vraag over het licht. Kan het kwaad dat het plots aan en afspringt dus zonder overgangsperiode? En indien dit kwaad kan hoe kan je dan de lampen in een juwel bak dimmen? Er komen natuurlijk drijfplanten in en het licht gaat pas aan gaan als het buiten licht is maar ben er dus nog niet zeker van.
 
Dat kan geen kwaad hoor.
Lukt het verder allemaal een beetje met starten?
 
Het zou allemaal gemakkelijker gaan als de bak eindelijk eens zou aankomen. We hebben die een week geleden besteld bij het ACC. Zelf had ik verwacht dat die al binnen zou zijn gekomen maar dus niet. Maar ja, geduld is een schone zaak.
 
Klote altijd als je wel wil beginnen maar nog niet kan, heel herkenbaar :D

De lampen in een juwel kun je niet dimmen.
Althans, de gewone T5 balken.
Ik weet nie hoe dat zit met hun ledverlichting.

Wat veel mensen doe is er een rgb ledstripje bij hangen die je als avondverlichting kan gebruiken bijvoorbeeld.

Maar het kan geen kwaad hoor. Ik heb het maar in twee bakjes in de andere 8 niet en merk nagenoeg geen verschil.
 
Succes met je bak! Ben benieuwd
 
Zou ik voor de stenen iets op de bodem moeten leggen en indien ja, welk? Hoor van tempex en piepschuim verhalen over rottingsprocessen en giftige stoffen. Wil natuurlijk niet dat plotseling op een morgen alle garnalen dood liggen op de bodem.
 
Hoeveel steen ben je van plan te gebruiken?
 
Ben ik zelf nog niet helemaal zeker van. Heb nu 10 grotere en twee kleine lavastenen liggen die ik wil gebruiken. De bedoeling is om maximum 3 stenen hoog te gaan. Grondoppervlak is 80x35, daar wil ik ongeveer een vierde tot een derde van vullen met stenen.
 

Terug
Bovenaan