Rio 125 nieuw opstarten (Robensa)


R

Robensa

Guest
Goedendag
Ik was hier al lid omdat ik 3 sluierstaarten had maar ik heb toch besloten een tropisch aquarium te starten. De visjes zitten nu in 300 liter bij een jong meisje met een grote liefde voor goudvissen dus nu gisteren mijn aquarium ingericht.
Ik heb bacto erbij gedaan en mijn oude filtermateriaal erin gelaten wel goed gespoeld en een extra cirax filter erin gedaan. Ik heb alleen geen voedingsbodem genomen is het dan goed om er iets bij te doen voor de planten? En hoe lang laten jullie het licht branden met opstarten?
Ik wil graag kardinaal tetra gaan houden een mooie school verder niet alleen een algen eter.
Nu 3 weken geduldig wachten.....
DSC_3367.JPG
 
Succes,
i.p.v. een voedingsbodem kan je bij de planten die dat nodig hebben kleibolletjes doen, de licht duur zou ik rond de 8 uur per dag zetten, wat gebruik je als plantenvoeding?
 
Dank jullie voor de reactie, ik heb nog geen planten voeding ofzo gehaald eigen alleen de hs aqua bacto. Hebben jullie tips voor plantenvoeding? Moet ik die dan naast die klei bolletjes ook nog toevoegen? Ik wil het heel graag goed doen vooral voor de visjes straks. Ik had de sluierstaarten veelste snel toen in dit aquarium gedaan waardoor ik steeds last had van nitrietpiek ik bleef maar water verschonen en ook veel last van bruinalg. Nou zijn sluierstaarten echt hele erge vervuiler. Ik dacht ook een 180 liter aquarium te hebben gekocht maar het is een 125 kwam ik pas later achter. Ik ga straks ook nog even nieuwe lampen halen voor de zekerheid weet niet hoe lang deze er al inzaten. Ik heb het aquarium van marktplaats ik heb geen idee hoe lang die lamp er al inzit
 
Nieuwe lampen is afhankelijk van de lamp. Zijn het t8 buizen, de dikke/normale zeg maar, zou ik ze vervangen. De hoeveelheid bruikbaar licht voor planten is na een jaartje al een aardig stuk minder. Heb je t5, de smalle buizen, kun je gewoon laten zitten als ze het nog doen. Verliezen nauwelijks in sterkte. Indraaien zou ik het liefst een weekje extra voor uittrekken, gezien de piek soms ook in de derde week nog aanwezig is. 4 weken totaal dus na de opstart.
Leuke bak voor een school kardinalen, maar vraag me toch af welke algeneter je bedoeld? Zijn nog al wat verschillende soorten en echt algen eten is dan maar de vraag of ze dit doen.

Ik zelf gebruik voedingscapsules (nutricaps van colombo) en kleibollen, afhankelijk van de planten die je gebruikt. Sommige hebben namelijk juist vloeibare voeding nodig omdat ze voeding uit het water halen en niet zozeer uit de bodem. Eenvoudige planten hebben mogelijk niks nodig, maar dit is dus plantafhankelijk. De eerste 2 die ik noemde steek je gewoon in de bodem bij de wortels van de planten en dan vinden deze de voeding wel.
 
Ik draai altijd minimum 6 weken in en bij mijn eerste Dubai was dat 8 weken maar ik heb dan ook geen haast.;)
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb van die kleine dunne tl buizen ja ik geloof dat die vrouw het aquarium nog maar net had toen ik hem kocht echt een prachtig aquarium met brede dichte onderkast. Ik heb net vloeibare meststof gehaald die klalkbolletjes hadden ze niet. Ik wil eigenlijk een klein blijvende algeneter weet nog niet precies welke daar ga ik de komende tijd me eens in verdiepen. Ik zal hem een weekje langer in laten draaien. Ik wil graag mijn visjes een goed leven geven. Ik denk dat ik het alleen bij tetra's hou maar daar zal in de toekomst ook vast verandering in komen
 

Terug
Bovenaan