Rio 125 gezelschapsbak John1985


Ja..ik vind t echt tof. Maar hoe ga ik om met het kroost? Wil ze in de bak op laten groeien.
Ik las al iets over heel fijn diepvriesvoer. Hoe bied ik dat aan? Mn normale diepvries ontdooi ik met een theezeefje om t schoon aan te bieden. Hoe doe ik dat met nog fijner diepvries voer? Mn cyclops raak ik ook altijd al gedeeltelijk kwijt onder de kraan. Graag tips!
 
Ik kan ze niet volwassen laten worden in de bak, daar heb ik geen ruimte voor. Vanaf hoe oud kunnen ze uit de bak en kan ik ze weggeven / stopt de broedzorg zeg maar?
 
En nog een vraag. Heb diepvries cyclops en stofvoer gekocht. Maar de jongen reageren er niet echt op. Hoe krijg ik ze gevoerd?
 
Ik heb vorig jaar ook enkele nestjes met mijn borelli's gehad en deze jongen groeiden ook niet op in de gezelsschapsbak.
Heb toen bij Utaka ook diepvriesvoer voor de jongen gekocht maar de eigenaar van Utaka zei al dat de kans dat er enkelen groot zouden worden
klein was omdat de vrouw de kleintjes meestal op eet, omdat de man weer een nieuw nest wil maken. Oftewel, hij wil er weer op.
Een kans van slagen is dan ook om de man uit de bak te halen en de vrouw met de jongen alleen te laten. En dan zijn er nog overige rovers die ook een lekker hapje lusten.
Het stofvoer wordt overigens ook door de andere vissen gegeten dus dat komt wel op.
 
Tja, als er een kans is dat er 1 groot wordt, dan wil ik die kans pakken..maar dan moeten ze wel gaan eten...
 
Inmiddels heb ik er nog ongeveer 5 jonge cacatuoides over bij 1 vrouwtje. Deze lijken wel redelijk te groeien! Ik voer ze afwisselend cyclops uit diepvries en een combinatie liquifry 1 en stofvoer. Alles spuit ik gemixt en geroerd met water middels een doseerspuit bij de jongen.

Met mn fantoomzalm komt het ook goed. Vin is al bijna volledig aangegroeid..mist alleen nog kl
 
Aquarium collage internet.jpg




Bij deze een overzichtje van de foto´s die ik laatst een keer heb gemaakt. Ik heb alle soorten in een collage gezet.
 
Je moet je geen zorgen maken over het eten van de jongen, in het begin grazen ze micro deeltjes van planten en bladeren, en als je stofvoer gaat voeren, weten ze dat wel te vinden.
Ik heb nog nooit problemen gehad met ondervoeding van de jongen.
Als je stofvoer voedert kan je best wat stofvoer in een spuitje doen en daar wat water bij trekken, en dan goed schudden, dan wordt het een soort van algwater, deze spuit je dan in de buurt van de jongen.
Verder durft de vader wel de jongen opeten, maar normaal gezien naarmate ze meerdere nestjes gehad hebben verdwijnt dit.
In hoeverre je er gaat overhouden in een gezelschapsbak kan ik niet beantwoorden, bij mij worden ze enkel door de moeder opgekweekt.
 
Verder heb ik bij de LFS eens rotifer gezien, ik heb nog nooit zulk fijn voer gezien, sinds kort voer ik dit aan de jongen van apisto's en corydoras.
 
Thanks voor de reacties! Goede tip Apisto. Ik heb ook cyclops, dat is ook fijn, maar ik ga zeker eens naar rotifer kijken!
 
Hoe lang duurt het broedseizoen? Een vrouwtje heeft al weer 15 nieuwe jongen rondzwemmen en de andere heeft ook alweer eieren.
 
Blauwalg volgens mij? Verdorie. En dat met vrij zuur water!

20181112_185427.jpg
 
Algen ben ik aan het tacklen door extra stromingspompje. Was elke keer dezelfde hoek.

2 jongen uit eerste nest doen het uitstekend. Eentje gaat over de cm, zie foto. Heel blij mee!

20181127_110145.jpg
 
Na het plaatsen van het stromingspompje ben ik nu na een aantal waterversingen de oorlog tegen de alg aan het winnen.

Blijkt dat ik 3 jongen in mijn bak tussen de 2 en de 3 cm!

Dit zijn vrouwtjes, toch?

20181209_204257.jpg
 
Jazeker! 3 jongen worden flink en ze zijn prachtig. Denk dat ik ze ga weggeven. Dat blauw bij het oog vind ik schitterend. Is dit een mannetje of vrouwtje?
20190112_162634.jpg
 
Schijn bedriegt een klein beetje. Waar ik helemaal gek van wordt zijn de miliscule algsprietjes die in grote getale door mijn bak gaan en de blauwalg die maar terug blijft komen.

Heb een stromingspompje toegevoegd, ververs regelmatig (wekelijks de helft)en voeg easy carbo 2 ml per dag en profito 10 ml per week toe. De lampen zijn de standaard juwel lampen die nieuw zijn (nieuwe bak).
Wat kan ik nog meer doen om eens voor eens en altijd met die algen af te rekenen??

Nog wondermiddeltjes en trucs in de aanbieding mensen?
 
Misschien een topic openen want anders is het zonde van je album vindt ik;). Maar goed het is jouw topic natuurlijk maar ik verwacht meer reacties in een apart topic.
 
Bak heb je heel mooi ingericht John.
Wondermiddel ben ik nog niet tegengekomen, het is kwestie van geduld hebben en een beetje bij beetje wat uitproberen.
Ik zie dat je blauwe alg op mos hebt zitten en mos houd over het algemeen vuil vast.
Ik weet dat een van de oorzaken van blauw alg vervuiling is.
 

Terug
Bovenaan