Rio 125 gezelschapsbak John1985


Ardenner breuksteen geeft bij mijn weten kalk af, en zorgt er dus (een beetje voor) dat je water harder wordt. Een Apisto heeft liever juist wat zachter en zuurder water, dus of deze steenkeuze de meest optimale is bij je viskeuze, daar heb ik persoonlijk wat twijfel bij.....
 
Staat op meerdere sites idd maar via google kom je ook bij een topic uit van iemand op het forum en begonnen de stenen te bruisen tijdens het testen met azijn.
Is wel zo dat het ook afhangt van de waterwaarden,met dezelfde waarden als kraanwater zal er niks aan de hand zijn maar pas je de waarden in je bak aan met co2 bv dan heb je kans dat de stenen toch na verloop van tijd wat stoffen gaan afgeven maar of dit ook van grote invloed in je bak is durf ik niet te zeggen.
 
Pfff..dit is wel een domper hoor..nu kan alles er weer uit. Tjonge
 
Of kan ik de stenen met epoxyhars insmeren..geven ze dan geen kalk meer af?
 
Als je ze goed insmeert niet maar weet niet of dat zo'n mooi zicht is.
 
Ik heb in een ander topic ook gelezen dat je over turf wilt gaan filteren (kh ph verlagend), dan kun je beter kiezen voor bijvoorbeeld maaskeien.
 
Ik zou ze eens testen met een zuur om te kijken of ze gaan bruisen en dus kalk afgeven.
 
Ik lees overal dat deze stenen standaard kalk afgeven, testen lijkt me dus overbodig. Zwarte lavasteen een betere optie om mee te hobbyen voor deze bak, met andere woorden, past beter bij een zuurdere bak?
 
Ik ben naar intratuin geweest en heb maaskeien gehaald. Daarvan wordt gezegd dat ze safe zijn. Ze kwamen echter lang niet allemaal door de azijntest!

Morgen ga ik nieuwe grotjes maken.
 
Weer druk gescaped. De ardenner breuksteen heb ik in mn tuin gedeponeerd en ben met maaskeien aan de gang gegaan.:koffie:

20180825_085535.jpg


20180825_085535.jpg
 
Mooi hoor,deze stenen staan veel beter ook dan die ardenner!
 
De filter is grondig gereinigd met kokend water. Nu ga ik starten met het opvullen van de bak om een aantal dagen over kool te filteren. Kan ik de bak daarbij bijvoorbeeld met koud water van buiten met de tuinslang vullen? Temperatuur speelt nog geen rol toch?
 
Ziet er goed uit!

Je kunt hem gewoon vullen met de tuinslang (mits niet zo'n gek opkrul slangetje). Temperatuur maakt nog niks uit.
Leg even een kom of groot glas op je bodem en hang daar de tuinslang in, dan spuit je niet heel je scape overhoop. ;)
 
Wat
Ziet er goed uit!

Je kunt hem gewoon vullen met de tuinslang (mits niet zo'n gek opkrul slangetje). Temperatuur maakt nog niks uit.
Leg even een kom of groot glas op je bodem en hang daar de tuinslang in, dan spuit je niet heel je scape overhoop. ;)

Wat bedoel je met een opkrul slangetje? Hij zit wel op een haspel als je dat bedoel
 
Thanks voor de waarschuwing..die heb ik gelukkig niet!
 
Ik gebruik de standaard thermostaat van juwel. Moet de draaiknop aan bovenzijde en het kunstof ook onder water zitten of mag dat boven waterpeil?

15352763514078235426775586228676.jpg
 
Dat mag boven het water,waar het glas begint moet onderwater.
Staat ook aangegeven daar met minimum.
 
Sorry John..niet goed gelezen!
 
Volgende probleem. Mn bak is gevuld..maar mn pomp doet niks! Hij ratelt als een gek maar er gebeurt niets. Ik heb m wel grondig gereinigd en heb m gewoon droog gestart. Geen water in het filter zelf gedaan zeg maar..ik heb wel de impellor en alles eruit gehad voor de schoonmaak..maar die kan er ook maar op 1 manier in..help..
 
Zal een kwestie van lucht zijn denk ik want verder is het gewoon een kwestie dat de pomp werkt of helemaal niks doet zeg maar.
Ondertussen al aan de praat gekregen?
 
En hoe voorkom ik het luchtprobleem? Gewoon laten draaien ondanks de herrie?
 
Beetje scheefhouden om de lucht naar de slang te geleiden.

Ken t filter niet zelf, geen knop om te primen?
 
En hoe voorkom ik het luchtprobleem? Gewoon laten draaien ondanks de herrie?

Kan zoals op het filmpje maar moet je eerst ff al het water uit de pot en slangen laten maar je kan nu idd proberen om de pot wat scheef te houden met eventueel wat lichtjes schudden en de stekker een paar keer met tussenpauze uit het contact te halen.
 
Ik heb het systeem gevuld door aan de uitlaatzijde aan te zuigen. Nu draait ie!

Ratelt ook niet meer. Geeft echter wel een brom die ik in de hele kamer en op eerste verdieping kan horen. Is dat normaal of is daar ook nog wat aan te doen?
 
Het zou geruisloos moeten zijn of heel zacht brommen..

Gaat het om de standaard Juwel filter?
 
Eheim 2213
 
Ai dan kan ik je niet verder helpen succes
 
Kleine correctie..geeft een kleine ratel en brom, allebei dus. Rateltje hoor ik echter niet meer als kastje dicht zit. Is dit een tijdskwestie? Of kan ik er iets aan doen?
 
Kleine correctie..geeft een kleine ratel en brom, allebei dus. Rateltje hoor ik echter niet meer als kastje dicht zit. Is dit een tijdskwestie? Of kan ik er iets aan doen?

Is het een nieuwe pomp?

Ik had dat laatst ook. Met een nieuwe Eheim.

Ik heb de rotor en asje opnieuw in de rubbers geplaatst. En het asje iets ingevet met vaseline. Echt heel weinig.
Dus insmeren en afvegen met tissue.

Toen was de pomp stiller. En na een week compleet stil.
 

Terug
Bovenaan