Rineloricaria lanceolata L010A


Z

Zora

Guest
Ik heb een vraag over de Rineloricaria lanceolata L010A.

Hoe groot is de kans dat ze planten aan gaan vreten?

Iemand in mijn vriendengroep heeft een aqua van 120cm en wil er graag een Rineloricaria lanceolata in doen.

Maar hij heeft ook mooie Echinodorussen er in staan en een Rode Lotus.

Hij wil absoluut niet dat die aangevreten gaan worden.

Naast het gewone voer ook nog courgette en komkommer bijvoeren vind hij niet erg, maar geeft dat garantie dat ze dan van de planten afblijven?
 
Als het goed is dan heeft Crash die vis ook en zover ik weet eet die niet van de planten hoor.
 
Ik heb er zelf 3 in zitten en ze snoepen hoogstens wat algjes van de bladen maar verder niet,
ook van mijn 2 lotusen blijven ze af.
 
Ze houden wel de planten schoon, van beginnende algjes.

Zijn ze ook op gebouwd.

Net als de sturisoma,s.
 
Ik heb er zelf 3 in zitten en ze snoepen hoogstens wat algjes van de bladen maar verder niet,
ook van mijn 2 lotusen blijven ze af.
Hoeveel Rineloricaria L010A mag je max samen houden in een bakmaat van 120 x 45 x 50 ?
 
Een stuk of 6 zal geen probleem vormen.
 
Een stuk of 6 zal geen probleem vormen.
Das meer dan ik had durven hopen Ton maar er komen 12 Corydoras gold stripe in kan dat dan nog samen dat zijn dan 18 bodem bewoners.
 
Het zijn rustige beestjes welke vaak op steen, hout of een breedbladige plant zullen bevinden, ze liggen ook graag op de bodem op een lichte plek.
Hoe ze met Cory's omgaan weet ik zelf niet, daar heb ik geen ervaring mee.
 
Het zijn rustige beestjes welke vaak op steen, hout of een breedbladige plant zullen bevinden, ze liggen ook graag op de bodem op een lichte plek.
Hoe ze met Cory's omgaan weet ik zelf niet, daar heb ik geen ervaring mee.
Er staan 2 grote Eichinodorus zwaardplanten in en 1 grote tijgerlotus,hier ga ik nog wat aanvulling doen van voorgrond planten en hout staat er genoeg in en een paar stenen moet ik er dan nog bij halen en heb ook een paar legholen voor L nummers weet niet of deze geschikt zijn voor de L010A.
Ik wacht nu op de levering van mijn zakken filterzand en van zodra ik dat heb kan ik starten en de bak in orde zetten,ik ga voor de 12 gold stripe en de 6 L010A.
 
Steen is niet perse nodig voor de L010a.
 
Ik heb zelf een L010A met cory's, totaal geen issues.
Die van mij zit meestal op kienhout of op de groene/rode tijgerlotus.
Planten laat ie met rust, wellicht omdat ie ook tabletten met groente/planten krijgt.
Maar het is echt een rustige vis.
 
Ik heb zelf een L010A met cory's, totaal geen issues.
Die van mij zit meestal op kienhout of op de groene/rode tijgerlotus.
Planten laat ie met rust, wellicht omdat ie ook tabletten met groente/planten krijgt.
Maar het is echt een rustige vis.
Bedankt voor je reactie Jay dat stelt me ook al gerust,heb je soms een foto van je Groene en rode tijgerlotus en uiteraard ook van je L010A als het kan dank je vriendelijk.:thumbs:
 
Ik zal vanavond een paar foto's maken.
Hoop dat ik hem zie haha.
 
L010a's zijn super mooie vissen. Planten laten ze indd met rust. Jammer genoeg kom je in de handel vaak extreem jonge dieren tegen(4-6cm). Deze zijn heel erg dun en laten echt over zich heen lopen.
Ik heb zelf 2 L010a's samen met 7 volwassen corydoras gehouden in een 80cm bak en dat gaf wel wat problemen. De cory's waren bulldozers en de L010a's konden heel moeilijk aan eten komen. Op alleen algen gaan ze het niet redden, bijvoeren is noodzaak.

Mijn advies zou zijn om de grootste dieren te kopen en met een kleiner aantal te beginnen en te kijken hoe dat gaat. Mochten ze het goed doen kan je altijd nog bijhalen. Is ook alleen maar goed omdat je dan verschillende bloedlijnen hebt. ;)
 
L010a's zijn super mooie vissen. Planten laten ze indd met rust. Jammer genoeg kom je in de handel vaak extreem jonge dieren tegen(4-6cm). Deze zijn heel erg dun en laten echt over zich heen lopen.
Ik heb zelf 2 L010a's samen met 7 volwassen corydoras gehouden in een 80cm bak en dat gaf wel wat problemen. De cory's waren bulldozers en de L010a's konden heel moeilijk aan eten komen. Op alleen algen gaan ze het niet redden, bijvoeren is noodzaak.

Mijn advies zou zijn om de grootste dieren te kopen en met een kleiner aantal te beginnen en te kijken hoe dat gaat. Mochten ze het goed doen kan je altijd nog bijhalen. Is ook alleen maar goed omdat je dan verschillende bloedlijnen hebt. ;)
Dank voor je toelichting Thomas maar waar vind ik in godsnaam al wat grotere L010A's ?
Want ik beschik niet over een auto dus afhalen kan voor mij niet,AquaClaire in Limburg die verzend vissen en heb op 2dehands 63 positieve waarderingen gelezen over de zaak.
 
Hey Jay47 wanneer ga je de beloofde foto's maken zodat ik ze kan zien ?

Sorry helemaal vergeten, heb hem ook al een paar dagen niet gezien.
Is aan het verstoppen, zal vanavond ff kijken.
 
Dank voor je toelichting Thomas maar waar vind ik in godsnaam al wat grotere L010A's ?
Want ik beschik niet over een auto dus afhalen kan voor mij niet,AquaClaire in Limburg die verzend vissen en heb op 2dehands 63 positieve waarderingen gelezen over de zaak.
Grotere L010a's zijn moeilijk te vinden. Ik zou zelf proberen langs te gaan bij een beurs als vivarium. Aquabeek heeft altijd wel 2-4 zakjes met paren L010a's liggen. Deze zijn naar mijn weten vaak al rond de 6cm en die zien er degelijk uit. Als dat niet tot de mogelijkheden hoort, kijk een beetje rond in winkels en kies de grootste uit. Ga niet op kleur proberen te selecteren op geslacht want vaak zijn de lichtere vissen juist diegene met de slechtste conditie.
 
Grotere L010a's zijn moeilijk te vinden. Ik zou zelf proberen langs te gaan bij een beurs als vivarium. Aquabeek heeft altijd wel 2-4 zakjes met paren L010a's liggen. Deze zijn naar mijn weten vaak al rond de 6cm en die zien er degelijk uit. Als dat niet tot de mogelijkheden hoort, kijk een beetje rond in winkels en kies de grootste uit. Ga niet op kleur proberen te selecteren op geslacht want vaak zijn de lichtere vissen juist diegene met de slechtste conditie.
Ik zou heel graag naar vivarium gaan maar dan hoop ik dat ik toch tenminste met iemand van in Belgie in de buurt van Liedekerke,Brussel,Gent,Antwerpen kan mee rijden want heb zelf geen wagen.
Aquabeek is zeker en vast een zaak in het Nederlandse ?
 
Ik heb er 2 op vivarium 2015 gekocht.
En heel toevallig blijken het een mannetje en vrouwtje te zijn die vorige maand bij mij voor het eerst een nestje hebben gemaakt.
Inmiddels een 2e nestje in het holletje gespot.
Ik houd ze samen met Corydoras Panda en garnaaltjes. En dat gaat prima.
Ze zijn erg rustig laten mijn planten met rust.
 
Das super nieuws Deesje en ik ga er mij een stuk of 6 aanschaffen en dan hoop ik dat ik net zoveel geluk als jij mag hebben,dikke proficiat alvast.
Ben benieuwd naar de foto's van die kleine ukkies als je ze kan fotograferen als het zover mag komen natuurlijk.
Weet je nog wat jij ze per stuk hebt betaald op het Vivarium ?
 
Iemand dit al voor gehad bij zijn eigen dieren ???
Rineloricaria sp red aggressive behavior !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 
Ziet er vreemd uit moet ik zeggen. Het lijken 2 mannetjes te zijn die de rangorde een beetje bepalen. Zijn rustige beestjes over het algemeen hoor, vaak chillen ze maar wat op een blad. Eieren vd rineloricaria zijn groen en het mannetje beschermt ze. Ze worden doorgaands afgezet in een langwerpig holletje zoals bv. Een stuk pvc buis. Een vriend van me heeft 2 nestjes van rineloricaria parva gehad. Zo ziet het er dan uit.

De prijs van L010a ligt meestal tussen de 9 en de 11 euro p.s.

IMG_20170504_160906.jpg


IMG_20170401_180541.jpg
 
Mooie bedankt Thomas.:thumbs:
 

Terug
Bovenaan