Rimless optic white bakje 90x30x30 van Floss


Floss

Well-known member
Lid geworden
4 april 2017
Berichten
98
Hoi,
Na al een tijdje meegelezen te hebben hier, toch maar de stoute schoenen aangetrokken om een topic te openen over mijn projectje...

Ik heb, na jaren bakloos te zijn geweest, hier al een poosje een fluval staan, gewoon... om mijn 'aquariums-zijn-stom-en-heb-je-nu-alweer-een-nieuwe-hobby-reagerende-partner' warm te maken voor het hele aquarium gebeuren :)

Maar die bakjes zijn eigenlijk te klein om een vis fatsoenlijk te laten zwemmen en de kogel was door de kerk: er komt een grotere bak.
We hebben een bak op maat laten maken en die heb ik vandaag opgehaald, ik ben helemaal blij!:smitten:

Deze bak komt op de plaats van de fluval te staan, en moet nog een weekje uitharden eer hij met water gevuld gaat worden...

Maar hij is binnen!

Dus volgende week zaterdag ga ik alles overzetten naar de nieuwe bak... En dat wordt nog wat... Want de bodem en het hout en de planten wil ik ook overzetten...

Ik hoop dat ik in die fluval met kleine opening alles gevangen krijg.....
Er zitten nu een berg garnalen in, 5 parel danio's (wil ik straks uitbreiden naar 20) en 3 Otocinclus Affinis (uitbreiden naar 7?)

Maar voorlopig een weekje wachten eer ik aan de gang mag.... Moeilijk hoor.... Wachten....

IMG_0428.JPG
 
Oh, ik heet Cindy trouwens :zwaai:
 
Mooi formaat! Ik ben benieuwd hoe het gaat worden. Weet je al wat voor verlichting je gaat gebruiken?
 
Dank je!
Ik heb de Chihiros Aquatic A-serie hier liggen, die wil ik graag gebuiken.
Zag net ergens op internet dat deze ledbalk doorhangt op 120 cm, ik hoop dat hij dat niet gaat doen op 90 cm...
 
Gaaf project! Ben benieuwd!
 
Dat scheelt wel 30 cm dus dat denk ik niet.
 
Wat is wachten toch moeilijk zeg... staat die bak me steeds aan te staren thuis, mag ik hem pas einde van deze week vullen.... pfff....

Zit wel een beetje met 'watervrees' trouwens, want:
De kleine bak draait super, geen sterfte, goede plantengroei, jonge visjes en garnalen...
Waardes al maanden stabiel.
Nu wil ik het hout en de bodem van de kleine bak overzetten naar deze nieuwe bak, dus de kleine bak moet leeg.
Als ik alles overzet, inclusief een vuile filter en een bodem die ik niet uitspoel en al het oude water (is maar 20 liter en ik ga naar 80 liter).... dan hoop ik dus dat de vissen en garnalen deze verhuizing van bak-naar-emmer-(voor een uurtje of drie, als alles meezit, en de verwarming en filter zit dan ook in die emmer)-naar-nieuwe-bak... ik hoop dat ik geen uitval krijg dan. Zal de eerste tijd wel argwanend naar de waardes kijken en elke dag een gedeelte water verversen, maar toch, het blijft een risico en een stressfactor voor de dieren (en voor mij :! )
 
Zelf zou ik in de nieuwe bak gewoon opnieuw beginnen. Nieuwe bodem er in zoek wat leuke stuk hout uit en goed laten indraaien een paar weekjes.
Heb zelf met een verhuizing alles 1 op 1 overgezet en zelf ruim 75% van het water kunnen behouden. Vissen hadden hier toch wat moeitje mee en helaas zijn er toch een paar dood gegaan.

nadat alles goed is ingedraaid de vissen en garnalen langzaam laten wennen aan het nieuwe water ( net zoals bij aanschaf van visjes in de winkel)

Voorkomt denk ik een hoop stres bij de vissen.
 
Ja, zoals Patjee zegt zou ik het ook doen, je kan altijd later het hout overzetten.
 
Dank jullie voor het meedenken. Het wordt wat lastig om de oude bak te houden, want de filter en verwarming wil ik ook meteen mee overzetten, en die heb ik niet 'dubbel'... Ik ga kijken wat allemaal lukt vrijdag/zaterdag, ik ben er hard over aan het nadenken in ieder geval... Zit ook met zwangere garnalen die al 3 weken eitjes hebben, en ik heb stiekem liever dat die uitkomen in de nieuwe bak dan in de oude bak, want om jonge garnaaltjes te vangen in zo'n onhandige fluval met mini-formaat-opening... Stof tot nadenken hier....
 
Ik had het wel gedaan met die van mij en dat is goed gegaan. Al en water in een emmer gedaan en de rest van het water in het oude aqua gelaten. Daarna planten en garnalen dr uit waarvan 1 dus ook 3 wk zwanfer en toen met de bodem begonnen. En zo het aqua weer opgebouwd
 
Wat een mooie bak heb je staan. Ik kan me voorstellen dat je handen jeuken om er aan te beginnen!

Ik ga het volgen :thumbs:
 
Dank je!
Gewoon een slapeloze nacht gehad vannacht en liggen piekeren over de verhuizing van de vissen vrijdag... Het moet niet gekker worden ;-)
 
Veel succes vandaag! Ik ben heel erg benieuwd naar het resultaat :thumbs:
 
Oh wat lief dat je hieraan denkt!

Nou, even een update:

Omdat ik de Oto's in de nieuwe bak meteen eten aan wil bieden, heb ik voor hun een voersteen gemaakt:
IMG_0437.JPG


En daarnaast ook hard bezig geweest om zo'n aquarium waterpas te krijgen op een totaal kromme en scheve oude werkbank

IMG_0436.JPG


Om te voorkomen dat ik de bak per ongeluk zou verschuiven had ik tijdelijk met tape de plek gemarkeerd.
De plank die eronder zit krijgt nog een zwarte omlijsting, wordt iets voor volgende week denk ik.

Vanmorgen heb ik uit onze tuin stenen gehaald die er al jaren liggen en daar de kalktest op gedaan. Kalkvrij!
Ik heb ze schoongemaakt maar niet steriel gemaakt, ik heb een beetje mijn gevoel gevolgd en het mos wat er aan zat, en er niet snel af ging, eraan gelaten....
IMG_0439.JPG


Toen de bak ingericht, ik volg geen bepaalde biotoop en heb volgens mij van alles door elkaar qua planten, maar ik wil een soort van poeltje creëeren dus heb maar wat gedaan
IMG_0442.JPG

IMG_0443.JPG


IMG_0446.JPG


Ondertussen de garnalen, vissen en Oto's uit de andere bak gevist samen met alle plantjes. Jeetje zeg, wat kunnen garnalen springen!!!

Nu staat de bak met vissen naast de nieuwe bak. In de nieuwe bak zit de oude bodem, oude inhoud van de filter, oude planten en oud water. Om het kwartier doe ik een 250 cl van het nieuwe water bij de vissen en 250 cl van de vissen in de nieuwe bak. Helaas geen indraaien hier.... De oude bak was lek aan de bovenkant en dat trok steeds meer naar beneden dus dat is jammer.

IMG_0448.JPG


Ik ben in de oude bak ook toch nog veel jonge garnalen tegen gekomen, wist niet dat er zoveel inzaten!

IMG_0440.JPG


En in de tijdelijke plastic bak zit alles braaf hun verhuizing af te wachten

IMG_0449.JPG


IMG_0444.JPG


IMG_0447.JPG


IMG_0450.JPG
 
Leuke start! Het is een mooie bak met leuke afmetingen! Ook de inrichting is tof!

Maar:
Ik zou je toch willen adviseren om de onderliggende plaat aan te passen, dit komt echt niet goed op termijn vrees ik... :mad:
Het plankje onder je bak lijkt me vrij dun maar wat nog erger is is dat het niet de volledige onderkant van je bak ondersteunt. Het moet volgens mij echt wel de volledige onderplaat steunen anders loop je het risico dat je bak scheurt bvb.
Het valt me ook op dat het 'steunplankje' rechts veel hoger wordt door een paar 'voetjes' eronder. De plaat zal in het midden doorbuigen en ook dat kan je bak doen knappen. De onderplaat zou zeker overal contact moeten maken met de tafel zodat het een solide geheel wordt, als de plaat door het gewicht een beetje buigt of torst gaat je bak die beweging niet kunnen volgen...
Tussen je onderplaat en de bak kan je dan beter iets als een yogamatje (of andere mousse, tempex,...) leggen dat als "schokdemper" werkt en zorgt dat er overal contact is tussen bak en plaat met gelijke drukverdeling als gevolg.

Ik wil hier zeker geen spelbreker zijn, hé maar ik zou toch aanraden om de ondersteuning aan te passen want het lijkt me een echte tijdbom nu :sorry:
Maar beter nu goed starten dan tegen problemen aanlopen als de bak al draait zou ik denken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Edit: het ligt hoogstwaarschijnlijk aan de foto maar als ik op de tiende foto een lat langs de bodem van je bak leg lijkt hij nu zelfs al wat door te buigen aan de zijkanten... :mad::mad:
Je kan dit best snel checken in real life met een rechte lat en als het effectief zo is zou je de bak best zo snel mogelijk verplaatsen.
Maar goed, hopelijk ligt dit aan de foto en is het gezichtsbedrog...
 
Hoi!
Ik snap je helemaal, maar ik denk dat ik veilig zit want de plank eronder is 2 cm dik underlayment, en helemaal uitgevuld aan de onderzijde met spies en latten, en doppen op de uiteindes omdat ik hem met de doppen waterpas kon zetten en daarna heb ik de hele onderzijde 'opgevuld' zal ik maar zeggen . Hij draagt dus op de hele onderzijde. Vind je dan nog 2 te dun?

Het aquarium steekt rondom 2,5 cm uit... Ik dacht qua berekening dat dat wel kon, de zijruiten van het aquarium zitten op de onderplaat vast en niet ertegen...
En ik heb gedachteloos het systeem van de fluval hier nagedaan... Is weliswaar een kleine bak maar deze steekt rondom 5,5 en 6,5 cm uit.

En nu ga ik dus twijfelen of dit wel kan.....
 
Hoi!
Ik snap je helemaal, maar ik denk dat ik veilig zit want de plank eronder is 2 cm dik underlayment, en helemaal uitgevuld aan de onderzijde met spies en latten, en doppen op de uiteindes omdat ik hem met de doppen waterpas kon zetten en daarna heb ik de hele onderzijde 'opgevuld' zal ik maar zeggen . Hij draagt dus op de hele onderzijde. Vind je dan nog 2 te dun?

Het aquarium steekt rondom 2,5 cm uit... Ik dacht qua berekening dat dat wel kon, de zijruiten van het aquarium zitten op de onderplaat vast en niet ertegen...
En ik heb gedachteloos het systeem van de fluval hier nagedaan... Is weliswaar een kleine bak maar deze steekt rondom 5,5 en 6,5 cm uit.

En nu ga ik dus twijfelen of dit wel kan.....

Op de foto lijkt het alsof het niet is opgevuld tussen de tafel en de plank dus dat maakt wel een verschil. Adhv de foto leek het niet de meest stabiele ondergrond vandaar mijn reactie.
Ik zie nu inderdaad ook dat de zijruiten op de bodemplaat rusten ipv ertegen te plakken dus dat kan misschien ook wel een verschil maken zoals je zegt.
Misschien zullen nog andere leden hun mening geven omtrent de toepassing van het "fluval-systeem" bij je nieuwe bak en blijkt daaruit dat ik te snel was met mijn reactie...
Je leest soms van die horrorverhalen van bakken die springen dus ik ben misschien wat te voorzichtig op vlak van plaatsing en ondergrond...

Ik wou je zeker niet extra doen twijfelen hoor dus mijn excuses daarvoor. :br: Wacht misschien best nog wat meer reacties af voordat je mij te serieus neemt ;)
 
Ik vind het super dat je meedenkt! De foto's vertekenen wel een beetje denk ik.
Alles is ondersteund in ieder geval.
Die 2,5 cm overlap rondom ga ik zelf ook nog even checken.

Ondertussen zwemt alles rond, inclusief de jonge garnalen. Alles is goed actief en ontdekt de hele bak, leuk om te zien!

Alleen lijken 5 mini pareldanio's en 3 Oto's echt in die bak te verdwijnen:D
Ik moet echt zoeken....
 
Geen verlichting?
 
Mooi begin zo! Ben benieuwd hoe het gaat worden!
 
Ik vind het resultaat tot nu toe erg mooi. Leuke inrichting zo!
 
IMG_0469.JPG
Dank je! Ben blij dat alle garnalen en vissen het goed doen, want ik ben niet helemaal volgens de regels bezig geweest...

Enkele foto's van nu, er komen nog planten bij in de achterzijde, maar wil nu even alles even rust geven.

IMG_0466.JPG

IMG_0467.JPG
IMG_0468.JPG
 
Echt heel mooi! Top stukje hout ook en fijne kleuren combinatie van de planten. Deze inrichting had je al langer op het oog neem ik aan,
 
Wat een aquarium! Om jaloers op te zijn!
 
Mooi gedaan!
 
Ziet er mooi uit.
Hoop voor je dat het allemaal mooi dik in groeit
 
Heel mooi zo om het totaal te zien!
 
Ziet er goed uit! Hopelijk blijft alles het goed doen
 
Gaaf zo'n optic white bak!

Persoonlijk had ik de achterkant van de bak met een wit-melk achterwandfolie beplakt, of een zwarte folie voor meer diepte. Zijn de snoeren niet meer te zien :)

Vraagje: waarom is de bak niet verder gevuld? Nu mis je toch een wat liters water.
 
Leuke reacties, dank jullie wel!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij deze bak niet van dichte achterzijdes hou... Maar dat is natuurlijk helemaal persoonlijk. Vooral savonds is het echt mooi hoe het water reflecteert op de muur, en met een folie haal ik dat effect helemaal weg....

Er komen nog hoge planten voor de pomp te staan de komende tijd en de bedrading wil ik straks bij elkaar binden en strak naar beneden laten lopen. Maar dat gebeurt pas als echt alles definitief op zijn plek staat en als ik hier zo eens rond lees dan kan ik me goed voorstellen dat de indeling misschien nog gaat veranderen :D

@mkatoen: De indeling met steen en hout had ik al even in mijn hoofd zitten ja. En de tijd dat ik moest wachten op de bestelde bak heb ik met Google goed besteed, zal ik maar zeggen :engel:

Vanmorgen waterwissel van 30% gedaan, op het moment dat deze bak ook stabiel draait komt het water niveau denk ik wat hoger te staan, maar ik vind dit niveau niet misstaan...
Ziet het er gek uit?
 

Terug
Bovenaan