RGB LED met dimmer


Eco Creations

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
845
Leeftijd
35
Locatie
Heerlen
Ik ben behoorlijk a-technisch en al helemaal wanneer het op elektronica installeren aankomt. Ik heb want rondgesnuffeld op internet, maar ben er van overtuigd dat ik, voor wat ik nodig heb, goedkoper moet kunnen uit komen dan €130.

Waar ik naar op zoek ben:
Ik had graag 1 of 2 LED strips (ik wil graag een 'Low-Tech aquarium) die ik kan dimmen. Als het mogelijk is en niet al te duur dan ook nog een die automatisch elke dag aan en uit gaan. M.a.w. die ik kan instellen/programmeren.

De goedkoopste die ik tot dusver heb kunnen vinden, en die 'plug and play' is, is die van LedstripKoning (de naam wekt al argwaan :D).
Persoonlijk vind ik €130 nog een hoop geld. Wellicht dat er een veel makkelijkere en goedkopere oplossing is die ik over het hoofd zie, en die a-technische ik ook kan installeren :rolleyes:
 
Wil je een echte plantenbak waar veel licht bij nodig is?

Als je het echt goedkoop wil, die tc-420 is ook via china te bestellen:p
 
Wil je een echte plantenbak waar veel licht bij nodig is?

Ja, maar wél low-tech. Dus geen CO2 en dat soort gedoe. De LED's zelf hoeven ook niet van hoog niveau te zijn. Het gaat mij er vooral om dat ik een 'natuurlijke' cyclus kan nabootsen.
 
Ja, maar wél low-tech. Dus geen CO2 en dat soort gedoe. De LED's zelf hoeven ook niet van hoog niveau te zijn. Het gaat mij er vooral om dat ik een 'natuurlijke' cyclus kan nabootsen.
Dan zou ik zo'n ledbalkje gebruiken ipv zo'n ledstrip, deze heeft een betere kwalitiet en dan aansturen met een tc420.
Jmb of hvp aqua heeft mooie balkjes;)
 
Wat zijn de afmetingen van je bak? Persoonlijk zou ik voor kwaliteit gaan. 1 keer goed investeren, heb je dan later veel meer plezier van. Rommel kan duurkoop zijn bij verlichting op lange termijn.
 
wat ik uit zijn woorden begrijp moet het low budget zijn, dan vallen HVP en JMB al snel af.
Maar jullie hebben wel gelijk dat goedkoop duurkoop is, al draaien sommige bakken wel redelijk op low budget spul, alleen moet je dan niet al te hoge eisen gaan stellen.
 
Wat zijn de afmetingen van je bak? Persoonlijk zou ik voor kwaliteit gaan. 1 keer goed investeren, heb je dan later veel meer plezier van. Rommel kan duurkoop zijn bij verlichting op lange termijn.

De afmeting van het aquarium zijn als volgt:

7Gu8d


De bedoeling is echter om voor een low-tech aquarium te gaan. Dat wil zeggen zo min mogelijk techniek. Dit kan zelfs zo ver gaan om geen extra verlichting te gebruiken.
Dit wil ik echter niet en ik wil best betalen voor 1 goede LED strip. Eis is wel dat ik hem kan dimmen, en bij voorkeur (maar dit hoeft dus niet perse) hem ook kan automatisch kan instellen (opkomst, ondergang). Ik kwam nu uit op €130 maar vond dit prijzig en vroeg me dus af of het niet goedkoper zou kunnen.
Omdat ik zelf niet zo héél technisch ben en ik weet dat er een aantal zeer kundige forumleden zijn, hoopte ik dat jullie mij van advies kunnen voorzien :D
 
Ja, maar wél low-tech. Dus geen CO2 en dat soort gedoe. De LED's zelf hoeven ook niet van hoog niveau te zijn. Het gaat mij er vooral om dat ik een 'natuurlijke' cyclus kan nabootsen.
Dan kun je gaan voor een CO2 vrije oplossing. Jaren geleden heb ik dit zelf gedaan. Dit is niet gemakkelijk en het beperkt je in je planten keuze. Je geeft aan te willen betalen voor een goede led strip maar geeft daar meteen een beperking aan. In jou geval zou ik dan kiezen voor TL. Een plantenbak zoals je hier wel tegenkomt moet je vergeten. Dit klinkt allemaal negatief, zo is het niet bedoelt, wel wil ik je teleurstellingen besparen. Aan elk idee hangt een prijskaartje. Het is je goed recht omdat zo laag mogelijk te houden maar realiseer je dat een aantal zaken nu eenmaal niet mogelijk zijn wanneer je die kosten niet wilt. Hieronder nog even iets aangaande een CO2 vrij aquarium.

https://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2
 
Volgens mij is de optie van StefanC een goede oplossing gezien je vereisten.

Ik ging eigenlijk ook een chihiros balk aanraden puur omdat:
-ik er al veel goede reviews van zag passeren
-het een goedkope tussenoplossing is
-er een (7-traps) dimmer bij komt (dus ook zonder CO2 bruikbaar op de lagere standen..)

Je hebt ze in verschillende modellen, zo is er ook een RGB versie

http://www.hinterfeld.com/new-chihi...arium-colorful-led-lamp-25-50w-light-30-60cm/
 
Ik eens rondgeneusd op de sites die jullie hebben voorgesteld (waarvoor dank!).
Is deze combinatie mogelijk:52 cm LED daglicht + LED controller
Is het overigens ook mogelijk om met die LED daglicht balk bepaalde kleuren te creëren? Zoals bijvoorbeeld wat meer blauw licht? Immers je kan met de controller ook nachtlicht simuleren.
 
Hieronder nog even iets aangaande een CO2 vrij aquarium.

https://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

Had ik al gelezen, zeker de moeite waard. Zelfs die vloeibare CO2 en voedingstoffen zijn overbodig (afhankelijk van de plantkeuze uiteraard).
Ik wil dit soort spul eigenlijk voorkomen. Ik zal binnenkort een topic maken over het plantenbestand om daar met forumleden te stoeien over wat wijsheid is.
Hopelijk wil je dan even meekijken :)

Overigens, nog twee leuke artikelen over low-tech aquaria: artikel 1 en artikel 2.
 
Laatst bewerkt:
Zou ik zoiets als dit ook kunnen gebruiken om aan te sluiten op zo'n LED controller? En waar moet ik rekening mee houden?
Heb ik bijvoorbeeld een bepaald koppelstuk nodig? Want de controller wil ik uiteraard wegwerken onder het aquarium.

Want als dat kan ben ik bij Ali Express geslaagd voor nog geen €40. Uiteraard is de kwaliteit altijd een risico en kan niemand me garanties geven.
Maar theoretisch zou dit moeten kunnen?
 
Iemand een idee of ik dit zo kan combineren?

Off-topic: Ik zie nu pas dat er een fout in de titel staat, maar geen idee hoe ik dit kan aanpassen. Kan de titel van een topic eigenlijk wel worden aangepast door de TS?
 
Zou ik zoiets als dit ook kunnen gebruiken om aan te sluiten op zo'n LED controller? En waar moet ik rekening mee houden?
Heb ik bijvoorbeeld een bepaald koppelstuk nodig? Want de controller wil ik uiteraard wegwerken onder het aquarium.

Want als dat kan ben ik bij Ali Express geslaagd voor nog geen €40. Uiteraard is de kwaliteit altijd een risico en kan niemand me garanties geven.
Maar theoretisch zou dit moeten kunnen?
Vgm kan dat wel, maar zijn die lampjes ook van goede kwaliteit? Rgb licht kan wel wit licht maken, maar het heeft alleen de kleuren rood, groen en blauw. Voor je plantengroei dus niet optimaal, die willen het hele spectrum, om goed te kunnen groeien. ;)
 
Rgb licht kan wel wit licht maken, maar het heeft alleen de kleuren rood, groen en blauw. Voor je plantengroei dus niet optimaal, die willen het hele spectrum, om goed te kunnen groeien. ;)

Welke zou jij dan adviseren? :book:
 
Welke zou jij dan adviseren? :book:
Ik heb er zelf een jmb smd balkje erbovenhangen en dat vind ik meer dan genoeg voor mijn bakkie. Hvp aqua is ook goed(beiden kunnen worden aangestuurd met de tc-420), voorderest heb ik er niet heel veel verstand van, dus even kijken wat de anderen zeggen:daisy:;)
 
Ik eens rondgeneusd op de sites die jullie hebben voorgesteld (waarvoor dank!).
Is deze combinatie mogelijk:52 cm LED daglicht + LED controller
Is het overigens ook mogelijk om met die LED daglicht balk bepaalde kleuren te creëren? Zoals bijvoorbeeld wat meer blauw licht? Immers je kan met de controller ook nachtlicht simuleren.
Men pretendeert 112, 5 lumen per watt uit een blakje van rond € 35,- te halen. De kans dat je dit gaat halen is het grootst wanneer je een meter direct onder het balkje houdt. Op de bodem van je bak wordt dit niks. Bovendien is het balkje nog niet eens voldoende beschermt tegen vocht. Overigens kan dit balkje géén kleur geven. Ik zou dit sterk afraden, je krijgt hier spijt van. Het is duidelijk dat de prijs voor jou een belangrijke rol speelt en daar is niks mis mee. Mijn raad zou in dit geval zijn; kies voor TL!
 
Men pretendeert 112, 5 lumen per watt uit een blakje van rond € 35,- te halen. De kans dat je dit gaat halen is het grootst wanneer je een meter direct onder het balkje houdt. Op de bodem van je bak wordt dit niks. Bovendien is het balkje nog niet eens voldoende beschermt tegen vocht. Overigens kan dit balkje géén kleur geven. Ik zou dit sterk afraden, je krijgt hier spijt van. Het is duidelijk dat de prijs voor jou een belangrijke rol speelt en daar is niks mis mee. Mijn raad zou in dit geval zijn; kies voor TL!

Bedankt voor de reactie Ben!
Belangrijkste voor mij is een redelijke LED lamp die ik kan dimmen (zonsopgang en ondergang simuleren). De prijs is in zoverre belangrijk dat ik de goedkoopst mogelijke LED lamp en controller zoek die dit kan realiseren. Maar als het betekend dat dit, laten we zeggen, €80 gaat kosten is dat geen probleem.
Dus laat je, ondanks mijn groene zoekgedrag, niet misleiden. Kwaliteit staat voorop.

Anderzijds hoef ik niet per se een 'high-tech' lamp die worden gebruikt in combinatie met CO2 diffusers (ik wil namelijk geen CO2 gebruiken). Aangezien ik geen verstand van LED lampen heb, weet ik dus niet welke in dat geval het beste aansluit op bovenstaande behoeften.

Hopelijk kunnen jullie mij met deze aanvullende info in de goede richting sturen, nogmaals alvast bedankt! :D
 

Terug
Bovenaan