Review: JBL aqua In-Out waterwisselset


tharealmb

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2013
Berichten
428
Locatie
Sneek
Website
www.martijnbouius.nl
Sinds een paar maanden gebruik ik de JBL Aqua in-out set om water te verversen. Het is een makkelijk systeem om water te verversen, zonder met emmers in de weer te zijn. Mits je aan de gestelde eisen voldoet.

In de set:
  • Jbl Aqua In-out Waterstraalpomp (deel aan de kraan)
  • Verloopstukken kraan
  • Slang van 7,5 meter
  • Verbindingsstuk (om een nog langere slang te maken)
  • Afhevelklok
hB88o7XcBrBKax-BnofHeSsSneYKlxO4.jpeg


Werking:


Wie liever leest:
De waterstraalpomp kan je vastschroeven op je bestaande kraan. Wanneer de hendel verticaal staat zal er normaal water uit de kraan komen. Je sluit de slang aan de zijkant van de waterstraalpomp aan en de andere kant van de slang, eventueel met hevelpomp, leg je in het aquarium.

Door de kraan nu te laten stromen wordt het water uit het aquarium gezogen. Zodra de slang vol is kan je de kraan uitzetten en trekt de slang het aquarium zelfstandig leeg.

Als er genoeg water uit het aquarium is, kun je met de kraan het water de juiste temperatuur geven (even de slang uit het aquarium halen, anders mengt het aquariumwater met het kraanwater). Zet de kraan aan en voel/meet of het water de juiste temperatuur heeft. Stop de slang weer in het aquarium en draai de hendel naar de horizontale stand. Nu zal het aquarium weer gevuld worden.

Voor en nadelen:
Voor mij is het een onmisbaar stukje gereedschap. Zeker gezien mijn aquariummeubel niet helemaal waterdicht is, en de vloer ook niet waterbestendig is (parket). Daarnaast is het gemak erg groot en kan je gewoon tijdens het leeglopen gerust wat anders gaan doen.

Nadeel is toch wel de prijs. Een oplossing is om alleen de JBL Aqua In-Out Waterstraalpomp JBL Aqua In-Out Waterstraalpomp te halen. Die is te koop voor ~13 a 17 euro. Dan moet je wel zelf een (tuin)slang aansluiten en eventueel een hevelklok als je dat wilt. Maar mij standaard tuinslang past perfect. Als je kraan hoger is dan je aquarium, maar je hebt een bad/douche in de buurt is dit ook een oplossing:
https://www.youtube.com/watch?v=kd78EMX ... r_embedded

Voordelen
  • Geen gesleep met emmers
  • Aquarium wordt vanzelf leeggezogen
  • Werkt ook als het aquarium lager staat dan de kraanhoogte
  • Losse waterstraalpomp is goedkoop, mits je zelf een vuilklok/tuinslang haalt.
Nadelen
  • set is prijzig, de set kost rond de 50 euro.
  • Als het waterpijl lager moet dan de hoogte van je kraan, moet
  • je het kraanwater laten lopen. Verspilling van water dus.
  • Past niet op elke kraan, maar in elke bouwmarkt vind je voor
  • een paar euro een verloopje voor jouw kraan.
Conclusie:
Als je aquarium niet extreem ver van een kraan staat, en de hoeveelheid water dat je wilt vervangen staat hoger dan je kraanmond, dan is het toch wel iets onmisbaars. Voor relatief weinig geld kan je van heel wat gesleep af zijn.

Als de kraan hoger staat als het aquarium, moet je zelf nagaan of je het water verspillen erg vind.
 
IK heb ook 7 cm slang,met eheim bocht(is gelijk afvloeimaat.) hang die in de bak. andere kant in de douche.. even aan zuigen, en gaan.

Vullen doe ik met een opvoerpomp,op dezelfde slang,in de wasbak.
 
Ik heb een tuinslang en een Gardena koppeling. Water uit de bak hevel ik de tuin in (zou ook de wc in kunnen); vullen doe ik uit de kraan. Iets meer handelingen (na het leeghevelen de slang op de kraan aansluiten), maar ik hoefde alleen een Gardena koppeling te kopen van een tientje !
 
Er zijn natuurlijk ook andere oplossingen... Maar voor in de woonkamer en geen zin in gezeul en extra handelingen, kan je dus voor 13 a 17 euro ook klaar zijn in plaats van 50 euro (duur stukje slang zeg maar).

Er zijn natuurlijk genoeg andere oplossingen :) maar voor de prijs... Dit scheelt mij een hoop waterballet en deuren openen etc. Zeker als je aquarium beneden staat en je geen afvoer hebt en dus altijd naar buiten moet leggen (in de winter bijvoorbeeld).
 
Mijn aquarium staat redelijk dicht bij de tuin deur.
Dus slang in de bak anderekant ff er aan lurken en ik kan de bodem stofzuigen.
Slang aan de buitenkraan en ik vul hem weer best makkelijk volgens mij.
 
Bij mij ging die plastic 'kraan' erg snel stuk, dus toen was het helemaal een duur stuk slang. Dat waterverspillen was ook wel heel veel.

Nu heb ik een oude pomp ertusse voor leeghalen en gardena koppeling voor vullen, 2 stukken slang dus. Kan ik mooi 2 bakken tegelijk doen ook.

Ik vind het persoonijk eigenlijk wel een onding en de hoge prijs absoluut niet waard.
 
Ik weet het is een oude topic maar, wie kan mij vertellen.. sluit hem aan de kraan en vullen???? koud water? Krijgen de vissen toch een opdonder met koud??
 
Ik weet het is een oude topic maar, wie kan mij vertellen.. sluit hem aan de kraan en vullen???? koud water? Krijgen de vissen toch een opdonder met koud??
Dan draai je toch de warme kraan erbij open, doe ik ook gewoon. Pak de thermometer uit het aquarium en meet de temperatuur die ik dan door het putje spoel en als het goed is dan gooi ik de kraan om en vul ik de boel bij.
 
Beetje moeilijk met twee draaiknoppen voor de temperatuur en dan er mee naar de kamer lopen zonder te knoeien:S:regen:
 
nog gemakkelijker gemaakt , gardena copy kranen gekocht , en zelf in elkaar gezet, werkt goed. ben er zeer tevreden over
water.jpg
 
Ik gebruik een vergelijkbaar, degelijker, systeem van Python. Werkt perfect en ik kan de temperatuur gewoon bij de kraan aanpassen en dan een kraantje open zetten in de slang om te vullen. In de praktijk gaat er echter gewoon koud water de bak in, die twee graden daling die dat oplevert kunnen mijn vissen prima aan.
 

Terug
Bovenaan