Review: Eheim Professionel II 2026

Discussie in 'Product reviews' gestart door AF-Beheer, 28 apr 2011.

View Users: View Users
  1. AF-Beheer

AF-Beheer Beheerder Beheer

Lid geworden:
    22 apr 2003
    In dit topic mogen reviews (ervaringen) over de Eheim Professionel II 2026 gepost worden.

Voor de duidelijkheid nog even de regels:
    Wat mag niet
    Onderstaande zaken zijn niet toegestaan en zullen resulteren in een ingreep in de post, dan wel verwijdering van de post.
    • Een mening geven zonder degelijke onderbouwing
    • Winkelnamen noemen
    • Winkels of complete merken of productlijnen reviewen
    • Discussies voeren over meningen van anderen. Een mening is een mening, een ervaring is een ervaring
    • Reclame maken/prijzen noemen

Wat mag wel
    • Aan de hand van het invullen een lijstje met vragen je ervaring met dat product delen
    • Een review mag aangevraagd worden als je je ervaringen wilt delen, of als je graag ervaringen van andere mensen wilt lezen
    • Vergelijken met een ander product (maar het liefst zo weinig mogelijk, omdat er anders 2 topics doorelkaar gaan lopen)
    • Adviesprijs vanuit de leverancier noemen

De vragenlijst
    De volgende onderwerpen zijn, indien van toepassing, interessant om te belichten in een review:
    • Prijs/kwaliteitverhouding
    • Geluidsniveau
    • Uniek product (zijn er vergelijkbare producten van andere merken)
    • Bedieningsgemak
    • Verkrijgbaarheid
    • Hoe lang je ervaring hebt met het product
    • In hoeverre het product onmisbaar is geworden
    • Duurzaamheid

In dit topic geplaatste meningen zijn meningen van de leden, niet van Aquaforum of Team Beheer AF

2. Mars

Mars Erelid

Lid geworden:
    16 jun 2004
    Inmiddels heb ik ruim 5 jaar ervaring met de Eheim Professionel II 2026, tijd om hem eens te reviewen.

De 2026 is een zelfaanzuigende externe pomp voor aquaria tot 350 liter.

5701.jpg

• Prijs/kwaliteitverhouding
      Qua prijs zijn deze filters behoorlijk, toch kun je met een beetje shoppen wel zorgen voor een paar tientjes goedkoper.

De kwaliteit van het filter is meer dan voldoende, het oogt goed en voelt degelijk en robuust aan. Qua afmetingen past hij prima in de standaard juwelkasten, al moet je vaak de plank die de kast in 2 delen verdeelt weghalen, omdat het filter te hoog is.

Destijds kreeg ik er in verband met een actie bioballen bij, maar standaard wordt dit niet meegeleverd. Dat is wel jammer. Het filter bevat 2 manden met meer dan voldoende ruimte voor bioballen/keramische pijpjes, filterwatten en evt kool of turf.
    • Geluidsniveau
      De pomp is nagenoeg stil. Je hoort hem alleen als je de kast open hebt staan en je dichtbij zit. Ik heb hem tijden op mijn slaapkamer gehad en ben een hele lichte slaper, maar had absoluut geen last van geluidjes. Uiteraard wel altijd zorgen dat hij goed ontlucht is.
    • Uniek product (zijn er vergelijkbare producten van andere merken)
      Dit product is niet uniek in zijn soort, er zijn van andere merken gelijkaardige producten te vinden.
    • Bedieningsgemak
      Het bedieningsgemak is erg groot. Een aantal voordelen:
      -De beide slangen sluit je gelijktijdig af, tijdens het ontkoppelen van de kop. Dit gaat allemaal in 1 handeling wat heel fijn is.
      -De knop waarmee je de lucht eruit perst en water aanzuigt werkt ook goed. Vele malen handiger dan ze zelf te moeten aanzuigen in ieder geval. Al moet je uiteraard wel al zoveel mogelijk water in de pot doen voor je de knop gaat gebruiken.
      -Verder is het filter gemakkelijk in elkaar te zetten
      -Enige wat voor mij een klein minpuntje verdient is het beveiligingspalletje dat je moet indrukken voor je de slangen van de kop kun loskoppelen. Het is prima en veilig dat dit er zit, maar het kost onnoemlijke kracht (en pijn in mijn duim) om deze van de beveiliging af te halen. Als het palletje iets breder zou zijn, zou het wat makkelijker en pijnlozer kunnen gaan.
      -Als het water iets te hard stroomt is het mogelijk de uitstroom en instroom iets te knijpen.
    • Verkrijgbaarheid
      De verkrijgbaarheid is prima. Als aangegeven wil een beetje shoppen je wel wat geld schelen.
    • Hoe lang je ervaring hebt met het product
      Inmiddels 5 jaar
    • In hoeverre het product onmisbaar is geworden
      Voor aquaria waar de capaciteit toereikend voor is zal ik dit filter als een van de eerste filters in overweging nemen om te gebruiken. Het bij ons aanwezige filter is absoluut onmisbaar.
    • Duurzaamheid
      Enige minpuntje wat ik ervaren heb, is dat de sluitingen van de klep redelijk snel kapot gaan. Dit heeft geen gevolgen voor wanneer het filter draait. Maar wanneer je de kop eraf haalt, zouden de sluitingen aan de pot moeten blijven klemmen. Die klemmetjes gaan redelijk snel kapot, zodat je wanneer de kop los is, ook 4 losse sluitingen hebt. Ik ervaar dat zelf niet als storend, en misschien zelfs wel als klein voordeel, omdat ze niet in de weg zitten als je de kop er weer op wilt zetten.

Verder heb ik nog geen kapotte onderdelen kunnen ontdekken, al gaat de aanzuigknop na 5 jaar inmiddels wat stroever (maar vermoedelijk is dit op te lossen door het ding eens een keer goed schoon te maken). Waar kapotte onderdelen wel het geval zouden zijn, zijn deze allemaal te bestellen en te vervangen.

Het grote geheel heeft dus een lange levensduur. Ik zou dan ook absoluut overwegen om er een via Marktplaats aan te schaffen, als je niet het volle pond wilt betalen. Als de eigenaar er normaal mee omgegaan is, dan kan je er in principe nog lang plezier van hebben. Uiteraard heeft het wel de voorkeur om het ding dat even te testen voor je hem overneemt, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan als je hem zelf wilt gaan gebruiken.

3. xxxxxx

xxxxxx

Lid geworden:
    23 dec 2008
    Ben ff forum aan het doorspitten, zie nu deze topic.
    Ik heb een eheim 2028, deze heeft jaren gedraaid met veel plezier.
    Omdat i toch een krachtiger filter wilde hebben, staat deze als reserve.
    En....helaas ook nog nodig gehad, en draaide weer als vanouds.
    Kortom een fijne en betrouwbare filter.(gaat nooit weg!!)

gr;wilfried

4. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Heb er zelf 1 x 2026 draaien, Met als vulling ceramic,en lavasteentjes.
    Daarop grove schuim.
    bovenste bakje fijn schuim en witte watten.
    En 1 x de 2028 met het zelfde.
    En 1 in onderdelen,als reserve.(kop,pot).

Hele goeie filters.
    En stil.

5. Lennard_J

Lennard_J

Lid geworden:
    14 jan 2017
    image.jpg Ik heb nu een eheim professionele 2 type 2026

Nu is mijn vraag hoeveel water deze per uur pompt

Ik zie op de zijkant 950 L/std

Pompt deze dan 950 L per uur ??

6. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Ja zonder filter materiaal en een minimale opvoerhoogte.
    In de praktijk ix het atijd minder.

7. Lennard_J

Lennard_J

Lid geworden:
    14 jan 2017
    okey

Ja ik heb een aquarium van 540L

Kan ik dan deze filter plus nog een van ongeveer 1200l/H er bij zetten om voldoende filter capasiteit te hebben?

Laatst bewerkt: 11 apr 2018
  8. robru

robru

Lid geworden:
    28 dec 2017
    Reken maar op een verlies van 20% per pomp.

9. Lennard_J

Lennard_J

Lid geworden:
    14 jan 2017
    Maar is dat dan voldoende?

10. robru

robru

Lid geworden:
    28 dec 2017
    +/- 3.5 verversingen per uur. Is wel voldoende hoor.

11. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Je moet je filtercapaciteit afstemmen op de mate van vervuiling door je vissen. Je aquariumwater moet helder zijn zonder zweefvuil. Bij mijn aquarium van 900 liter gebruik in een Eheim professional 2 met een capaciteit van 750 liter per uur. De bevolking bestaat uit 10 grote maanvissen Santa Isabel, 30 volwassen Corydoras Sterbay, 2 Microgeophagus Altospinosa en 2 Farlowella vittatus. Bij mij gaat het water ongeveer 1 x per 1,5 uur door de pomp.
    Er zijn veel liefhebbers die graag willen dat dat veel vaker gebeurt in hun aquarium met als resultaat dat de vissen de hele dag flink tegen de stroom in moeten zwemmen. In mijn aquarium is dat in ieder geval niet nodig maar als je vissen hebt die in snel stromend water voorkomen is dat een ander verhaal. Je kan dan ook een stromingspompje bijplaatsen inplaats van een externe filter.

Hobbygroet Jos Hut

12. Lennard_J

Lennard_J

Lid geworden:
    14 jan 2017
    ja ik zit nu op het volgende plan

de ehiem professional 2 met 950 l/h
    en een superfish 2000 met 2000l/h

dan filter ik netto 2950 l/h

blijkt dit te sterk te zijn kan er op de uitblaas van de pomp altijd een kraan gezet worden om deze stroming te verminderen maar heb dan wel de voordelen van veel media waar allerlei goede bacteriën op kunnen gaan zitten.

13. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    Ik volg dit topic want dit lijkt me zeer interessant.:thumbs:

14. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Gevalletje whirlpool. Wat mij betreft veel teveel van het goede, tenzij je vissen hebt die in snel stromend water voorkomen. Ga ervan uit dat deze snelle stroming zeer slecht is voor een mooie plantengroei. Planten groeien het beste in rustig water en als ze in je aquarium steeds staan te wapperen oogt dat ook heel onnatuurlijk. Ik zou in ieder geval je Eheimpomp plaatsen zonder de andere pomp. En als het over drie maanden ( en niet eerder ) nodig blijkt om meer te gaan filteren kan je altijd nog een pomp bijplaatsen.

Hobbygroet Jos Hut

15. Lennard_J

Lennard_J

Lid geworden:
    14 jan 2017
    ja is nu ook de bedoeling

alleen wordt een minimum van 2000 l/h aangeraden ivm discus vissen die gehouden gaan woorden (4X de bak filteren per uur)

16. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Ik hoop dat degene die je dat verteld heeft ook zei dat discusvissen nogal wat water per vis vragen. Reken op 100 liter per vis want ze worden nogal fors. Stendker geeft aan dat je minder water per vis nodig hebt maar je zal iedere week enorm veel water moeten verversen om ze te laten groeien en gezond te houden, ook in vakantieperiodes. Doe je dat niet dan heb je gatenziekte, of andere problemen voordat je het weet.
    Discusvissen zijn groepsvissen en een “ beetje “ groep begint bij zes stuks. Jouw aquarium heeft een bruto inhoud van 530 liter. Na aftrek van bodem, 3 cm bovenin ( want je vult je aquarium niet tot aan de rand), en hout, planten, houdt je maximaal 450 liter over. Als je ook andere vissen bij je discusvissen wilt houden hebben die ook hun ruimte nodig. Het is een beetje krap lijkt mij. Een beetje boel eigenlijk. Voldoende stof tot nadenken lijkt mij.

Hobbygroet Jos Hut

17. Lennard_J

Lennard_J

Lid geworden:
    14 jan 2017

zo verteld iedereen wat anders. Als in een aquarium van netto 540L niet eens een schooltje discussen kan, lijkt dit mij dus een onmogelijke opgaven en hebben veel mensen deze prachtige vissen en vaak ook met succes verkeerd zitten.
    inderdaad zegt Stendker een absurt volume van 30L. per volwassen discus
    persoonlijk lijkt mij deze link redelijk lijn om aan te houden:
    http://discuszolder.nl/top-5-fouten-houden-discusvissen/

hun houden met 50L per discus met een 25 % waterverversing per week

18. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Lees even onder nummer 5 bij de door jou opgegeven link: 80% water verversen per week is zeker geen overbodige luxe, twee keer per week 50% is beter in combinatie met het afzuigen van de bodem. Conclusie met 25% per week ververs je veel te weinig!
    Verder staat er dat filters het moeilijk hebben omdat discussen grote vervuilers zijn : meer water verversen dus.

Ook het nawoord is interessant: 98 % van de problemen wordt gemaakt door inschattingsfouten.

Kijk in ieder geval ook op de site van discusclub Holland, daar staat ook veel informatie op.
    Verder staat hier op de site een zeer uitgebreid topic met de naam: het houden van discusvissen.

Je hebt gelijk dat iedereen op een forum wat anders zegt, tenminste dat komt veel voor. In dit geval probeer ik je te helpen met goede adviezen. Het is aan jou om er wat mee te doen of niet.

Hobbygroet Jos Hut

19. Lennard_J

Lennard_J

Lid geworden:
    14 jan 2017
    Dat van die grote water verversingen had ik niet gezien en ging van de casus uit die ze boven als situatie schets aan nemen en daar staat 25%

Inderdaad niemand bedoeld het slecht alleen denk ik dat wij in de hobby door aan het draaien zij qua techniek en sommige regels

Zeker ga ik daar eens in het toppic kijken

En ook bedankt voor de tips