Renslak en Helenaslak samen?


kw_nl

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
266
Leeftijd
40
Locatie
Delft
Ik heb een aantal Renslakken in mijn 180 liter zitten. Die houden de ruiten mooi schoon.

Nu heb ik ook een hele rits kleine slakjes, weet niet precies welk soort. Maar zijn van die standaard bruine slakjes. Die fokken als een malle, en nu een paar generaties verder ben ik er wel klaar mee.

Nu vond ik de Helena wel een mooie slak en die lust ook wel een slak. Maar pakken ze ook renslakken? Het zijn nogal grote jongens...
 
Heb het hier ook gezien dat 6-7 helena's een appelslak te grazen namen.
Mijn renslak kroop wat langer rond tussen ze rond maar is uiteindelijk toch ook ten prooi gevallen aan ze.
 
Idd, dan maar wat anders verzinnen op de slakkenplaag. Ze fokken nog harder dan de guppen volgens mij :D
 
Misschien minder voeren en eventueel plantenresten oid verwijderen want dat is vaak de oorzaak van een overdaad aan slakken bv.
 
Inderdaad minder voeren en uitvangen door ze met bv een schijfje komkommer te lokken en dan snel afzuigen.
 
Ja, ik voer al veel minder dan voorheen. Om de dag eigenlijk. Maar uitvangen gaat wel een klusje worden.
 
om de dag voeren is nog altijd niet goed als je te veel per keer voert. Afhankelijk van de dieren die je houdt mag er geen of nauwelijks voedsel op de bodem terecht komen. De Boraras hier bvb zullen voedsel niet meer bekijken eens het op de bodem of op planten ligt. De garnalen zullen het wel opruimen. Maar heb je geen dieren die hun voeding op de bodem zoek (denk aan Corydoras, garnalen,...) dan is dat allemaal voor de slakken. Dus minder voederen betekent niet minder keren maar wel kleinere porties.
 
Dat is een beetje het lastige, ik heb ook Corydoras zwemmen. Daarvan is lastig te zien hoeveel ze nu eten.
 
Zeker mooi! Eigenlijk best gruwelijk hoe ze hun prooi opeten :eek:
 
Ik heb nu 4 helena's in een 180 liter bak zitten. Moet eerlijk zeggen dat ik ze vrijwel nooit zie. Ze graven zich ook nog eens in. De renslakken leven ook nog steeds :p
 

Terug
Bovenaan