Reneloricaria sp. L010A ervaring


S

Steven

Guest
Beste mede-aquarianen,

Op dit moment heb ik 3 stuks Reneloricaria sp. L010A in mijn aquarium zwemmen. Nu heb ik de afgelopen tijd waargenomen dat ik een mannetje en een vrouwtje heb. Het mannetje begint een "baard" te krijgen.
Ik heb geen ervaring met het kweken van meervallen en zou best eens wat succes hiermee hebben. Inmiddels heb ik me al flink ingelezen in de kweek en denk dat het misschien verstandig is om een aparte bak in te richten voor de kweek i.v.m. de lange broedzorg van de man.
Wat is jullie ervaring met de kweek van deze soort? Is het goed te doen voor een beginner op meerval vlak?

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)
 
Wij hebben een aantal malen eitjes en een paar keer larfjes. Het water was aan de licht zure kant. Broedplek: langwerpige holletjes. Jongen groeien tergend langzaam.
 
Ze zeggen dat rineloricaria's over t algemeen vrij makkelijk zijn. Heb zelf een aantal dieren gehouden. Over de kweek kan ik je helaas niks zeggen, geen ervaring mee. De L010a schijnt af te zetten in lange holletjes, deze moet het liefst aan beide kanten open zijn. Pvc buis en bamboe zou geschikt zijn.
 
Hmm dan is het misschien wel verstandig om ze in een aparte bak te gaan houden. Dank voor de informatie!
 
Je kan ook simpelweg legplaatsen beschikbaar stellen aan de vissen, en als je een mannetje met eitjes hebt hem overzetten in een kleiner bakje. Hij verlaat zijn hol niet en zal niet eten. Als hij het legsel heeft uitgebroed en de larfjes groot genoeg zijn zal hij het holletje verlaten, je kan hem dan weer terugzetten. Eerder de larfjes uitschudden kan natuurlijk ook.