regelmatige vissterfte (zonder symptomen)


J

John & Karen

Guest
We hebben een aquarium aangeschaft van 200L. Na een opstartperiode met AquaSafe, Safestart en Bactozym zijn we begonnen met 10 Kardinaaltetra's, 4 hoogvinkarpers, 5 Guppy's en 2 Chinese ruitenkuisers (algeneters). Dit pas toen het water optimaal was, gecontroleerd a.h.v. strips. (3 weken geleden) Watertemperatuur is tussen de 24 en 25 graden C.
Enkele tetra's stierven al tijdens de watergewenning en daarna, zodra we ze in het aquarium vrij lieten (we dachten stress). Ze hadden nog steeds hun mooie kleuren en alles gebeurde zonder waarschuwing.

20170412_104105[1].jpg


Enkele dagen later hebben we er 5 koperzalmen, 5 fantoomzalmen, 2 waaiergarnalen, 2 Indische modderkruipers en 2 torpedobarbelen bij gezet, samen met 10 nieuwe Kardinaaltetra's waarvan er weer enkele tetra's direct stierven. In de dagen erna verloren we een garnaal en iedere dag minstens 1 tetra tot uiteindelijk we er maar 7 overhieden van de 20.

Na een week zonder sterfgeval hebben we een whiptail catfish (algeneter), 3 waaiergarnalen en 10 diamanttetra's bijgehaald. Het begon weer: de tweede dag al verschillende diamantjes dood, de dagen erop volgden diamantjes, kardinaaltjes, 2 garnalen, 2 fantoomzalmpjes en 1 Chinese ruitenkuiser (die we hadden van het begin). De Cabomba-plant hebben we er direct uitgehaald want deze kon blijkbaar schadelijk zijn voor de garnalen. Nog geen week later hadden we geen tetra's meer. Ook zagen we gister dat onze hoogvinkarpers gele vlekjes begonnen te krijgen (zie foto).

20170424_115339[1].jpg


Sinds het begin vragen we om uitleg bij onze dierenspeciaalzaak en de aquariumwinkel waar we onze laatste aankoop hebben gedaan. Beide kunnen het niet verklaren, ook niet de gele vlekjes.
Vandaag hebben we de algeneters en de overgebleven garnaal in een ander aquarium gezet, met water overgezet van het grote aquarium. In het grote aquarium willen we op aanraden van de dierenwinkel eSHa 2000 en exit (medicatie) toevoegen maar de ware toedracht van de sterfgevallen kennen we nog steeds niet.

Heeft iemand van jullie raad?
 
Hoe lang draait de bak nu?
Hoe vaak en hoeveel ververs je?
Wat voor filter zit er op je bak?
 
Opgestart zo'n 4 weken geleden, na 1 week wachten, hebben we water laten controleren bij onze vaste dierenspeciaalzaak waar ze zeiden dat het water ideaal was.
Hebben daarna éénmaal ververst (10%) met regenwater en AquaSafe.
Onze filter is een TetraTec IN1000.
 
Ai ai ai...
Ik denk dat er een grote kans op nitriet en/of een hoog nitraat in je bak hebt momenteel...
Je moet je aquarium sowieso elke week verversen en dan minstens 20% per keer....
Zeker met zo'n hoge visbezetting en na maar een enkele week in draaien...
Ik zou zo snel mogelijk minstens de helft van je water gaan verversen met schoon kraan water...
Daarna zo snel mogelijk zelf testjes halen, en de komende weken om de dag je water controleren...
 
Ik zou doen wat Loaches zegt en veel water verversen. Daarnaast zou ik meer planten in het aquarium zitten. Voor de zekerheid deze planten een dag of 3 tot 5 in een emmer water zetten en dit water 1 à 2 keer per dag verversen om eventueel slakkengif te verwijderen. Heb je je ingelezen in het houden van waaierhandgarnalen en dan vooral in de manier waarop ze eten? Zo niet zou ik dat even gaan doen. Koop iig de komende 6 tot 8 weken geen nieuwe vissen of garnalen, ook niet als veel van je huidige vissen het niet overleven. Heb geen ervaring met medicijnen maar denk dat de problemen vooral te maken hebben met een niet ingedraaid aquarium en de daarbij komende slechte waterwaardes. Vind het wel apart dat de eerste tetra's al dood gingen tijdens het overwennen. Weet je zeker dat alle ornamenten in je aquarium hiervoor geschikt zijn?
 
Laatst bewerkt:
Helemaal eens met bovenstaand, met daarbij wel de opmerking dat jullie absoluut nu geen eSHa 2000 en Exit moeten gebruiken in jullie aquarium. Deze zullen de bacteriehuishouding aantasten met als mogelijke gevolg dat in dit prille begin van jullie aquarium je nogmaals een nitrietpiek zou kunnen krijgen. Hebben jullie de medicatie al toegevoegd aan het aquarium?
 
Een week indraaien is idd niet verstandig.
Je water lijkt goed, maar de nitraat en nitriet piek komt meestal pas in de 2e week.

En tijdens het opstarten moet je zowiezo een aantal keren je water wissel uitvoeren.

Je hebt nu kort door de bocht gezegt je vissen in het gif zwemmen.

En de meesten doen er maanden over om alle vissen aan te schaffen en te laten wennen. Dus zeker niet zoveel in 3 weken tijd.
Zo snel groeien je bacteriën ook weer niet.

Waarschijnlijk doe je dit alles niet expres. Maar is het onervarenheid.
 
Zelf heb ik ook strips, iedere dag controleer ik het water, geeft telkens ideale waarden aan:
NO³: 0
NO²: 0
GH: >7°d <14°d
KH: 7°d
pH: 7,2
Cl²: 0

We dachten ook dat een week een beetje snel was maar de medewerker in de winkel vertelde ons dat er vissen in mochten, toch met die waarden.
Verversen moet ik inderdaad vaker maar wilde in het begin de bacteriën laten vermeerderen.
Gelukkig hebben we nog geen medicatie toegevoegd, dat zal ik dan ook niet doen.
Ik ga onmiddellijk beginnen met de helft verversen.

De planten die er nu in zitten hebben we maar 1 keer afgespoeld en een dag in een emmer laten staan. Ook de ornamenten, die we in de aquariumwinkel hebben gehaald hebben we niet gereinigd op voorhand.

Om eten te geven, hebben we vlokken (TetraPro Colour), mini granulaat (TetraMin), Tabletten (TabiMin) en diepgevroren muggenlarven. Vlokken en granulaat gaven we iedere dag een klein beetje, samen met een halve tablet. Muggenlarven geven we om de 4 a 5 dagen.
 
Ai ai ai...
Ik denk dat er een grote kans op nitriet en/of een hoog nitraat in je bak hebt momenteel...
Je moet je aquarium sowieso elke week verversen en dan minstens 20% per keer....
Zeker met zo'n hoge visbezetting en na maar een enkele week in draaien...
Ik zou zo snel mogelijk minstens de helft van je water gaan verversen met schoon kraan water...
Daarna zo snel mogelijk zelf testjes halen, en de komende weken om de dag je water controleren...

+1

Zou ook de vissen die je apart heb gezet met het water uit je aquarium terug zetten in het aquarium. Dat gaat anders niet goed komen met deze. Stress, helemaal geen ingedraaid filter en vies water.

Bacterie opbouw moet in je filter en bodem gebeuren. In het water zit maar een minimaal beetje wat te verwaarlozen is. Zolang je geen testjes heb veel grote hoeveelheden verversen.
 
Cambodia, waterpest en vallisnera helpen een handje om balans te krijgen in het aquarium.

Zoals al geschreven, paar dagen in emmer en regelmatig verversen. Potjes, loodjes, glaswol etc. Van de wortels af halen.
 
Welk water is het beste om terug bij te vullen? Kraanwater of regenwater?

En de juiste verhouding AquaSafe bij doen?
 
Je moet even uitfilteren wat nu het belangrijkste is om te doen.
Ik kan me voorstellen dat nu alle adviezen je nu om de oren vliegen de drang om nu alles om te gooien erg groot is.

Maar verander niet te veel. Je moet gedult hebben. Het duurt soms maanden voirdat een aquarium helemaal in balans is, als dat al kan.

Mijn advies:

Je begint met een grote waterwissel 50%.
En de aankemwnde week ververs je elke dag 25%
Na 5 dagen laat je het water opnieuw testen. Met een echte druppel test en niet die stripjes.
Die zijn voor algemene controle en niet altijd betrouwbaar. Het hangt zelfs af onder welke lanp je de test bekijkt. Beste is buiten bij daglicht.

Niet in je filter en bidem rommelen. Laat deze bacteriën met rust en hun werk doen.

Een No2 en No3 van 0 is bijna onmogelijk in jou situatie. Je hebt te weinig planten om alles op te nemen.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Je moet even uitfilteren wat nu het belangrijkste is om te doen.
Ik kan me voorstellen dat nu alle adviezen je nu om de oren vliegen de drang om nu alles om te gooien erg groot is.

Maar verander niet te veel. Je moet gedult hebben. Het duurt soms maanden voirdat een aquarium helemaal in balans is, als dat al kan.

Mijn advies:

Je begint met een grote waterwissel 50%.
En de aankemwnde week ververs je elke dag 25%
Na 5 dagen laat je het water opnieuw testen. Met een echte druppel test en niet die stripjes.
Die zijn voor algemene controle en niet altijd betrouwbaar. Het hangt zelfs af onder welke lanp je de test bekijkt. Beste is buiten bij daglicht.

Niet in je filter en bidem rommelen. Laat deze bacteriën met rust en hun werk doen.

Een No2 en No3 van 0 is bijna onmogelijk in jou situatie. Je hebt te weinig planten om alles op te nemen.

Succes.

+1

Koop in ieder geval een druppeltestje NH 3/4 en NO2. Lijkt een gedoe maar is zeer eenvoudig. Meet je bijv. NO2 0,2 en je ververs de helft blijft er 0,1 over en is de volgende dag weer opgelopen. Het enige wat je kan doen is verversen om je waardes onder controle te houden.

De bacterietoevoegingen die je heb staan kun je wel toevoegen dit kan verder geen kwaad maar zal echt geen wonderen verrichten. Geduld, geduld en heel veel geduld, helaas.

Ga je medicatie gebruiken dan help je een deel van de geduldig opgebouwde bacterieen om zeep. Soms kan het niet anders maar liever niet.
 
Alle kraanwater in nederland is volgens mij goed genoeg voor een aquarium. (Weet niet of je in nederland of belgië woont en hoe het kraanwater daar is ) AquaSafe is naar mijn mening niet nodig.
 
weer een nitrate piek gehad die , heb dan ook weer de helft van het water ververst . maar de stenen in de aquarium beginnen toch wel fel geel te kleuren net gelijk een paar vissen gelevlekjes begonnen te krijgen .
 
Nitraat of nitriet piek? Hoe gemeten?

Wat heb je qua verversing en filter gedaan sinds verleden keer?

Close up foto van steentjes en vis met gele vlekken is handig.

Heb je de ESHA spullen gebruikt? Zo niet, prima even wachten op meer antwoorden. Medicatie brengt namelijk ook weer toestanden qua waterwaardes mee. Als je medicatie gebruik beetje zeker zijn wat er loos is en ESHA is nu niet echt een goed middel en stip zijn geen gele vlekken. Dit zet eruit als witte korreltjes zout.
 
Nitriet hebben we een dagje gehad, na het verversen. Dan hebben we in één keer veel ververst (zo'n 50%). Voor de rest bijna iedere dag 10 tot 20% verversen. De nitraatwaarden zijn daarentegen wel een beetje hoger, maar nog niet alamerend.

De filter hebben we met rust gelaten, niks meer aan gedaan dus.

Een foto van de vis met gele vlekjes vind je helemaal bovenaan. De vlekjes zijn niet groter geworden maar ook nog niet kleiner, nog steeds hetzelfde dus.

We hebben geen medicijnen toegevoegd en inderdaad, het is geen witte stip, tot nu toe kan niemand ons zeggen wat er met de vis scheelt.

In de tussentijd zijn we nog één hoogvinkarpertje (witte met zwarte vlekken), een koperzalmpje en een gup verloren. De karper en gup op dezelfde dag. Voor de rest zwemmen onze vissen levendig en met mooie kleuren rond.
 
Liggen de geelachtige plekjes op de vis en is het wat pluche/vachtachtig? Ik kan het op de foto niet goed zien. Even kijken met vergrootglas of foto zijaanzicht maken en vergroten.

Als het wat harig is dan zal het ws een schimmeltje wezen. Je kunt dan de visjes die het hebben behandelen met zoutbadjes. Staat een sticky met hoe en wat zoutbadje. Zijn er veel visjes met schimmel dan zou omnipur een goede oplossing kunnen bieden. De voorkeur zou zijn een zoutbadje omdat je dan geen medicatie in je aquarium hoef te doen maar als het tientallen visjes zijn is dat ook weer een heel gedoe dan de omnipur. Goed beschrijving lezen en na behandeling verversen en filteren over kool om edicatieresten eruit te halen. Week of 3 regelmatig je NO2 en NH3/4 testen.
 
Wellicht helpt dit begrijpen wat er aan de hand is:
Je zet visjes bij elkaar, die zeer uiteenlopende waterwaardes als hun ideale beschouwen. Zo zijn kardinalen en de meeste visjes in je bak, blij met waterwaardes met een PH bereik beneden 6.8 en een KH en GH rond of < 4.
Je garnalen en de hoogvinkarpers en in zekere zin ook de guppies, hebben heel graag hard, alkalisch water, zelfs met enige zeezout toevoeging. Denk dan aan
PH 7,2 en hoger KH 6-8 en GH 8-14. Dus met de door jou gemeten waardes voelen alle visjes in jouw bak zich al een beetje misselijk. Dan komt er nog een nitrietpiek bij, ( nitriet is DODELIJK giftig voor heel veel waterdieren, zelfs in heel lage concentraties).
Regenwater wel gebruiken en vooraf 48 uur filteren over kool, en dan waterbereider Aquatan toevoegen en ook plant bemesting. Tevens VEEL van een paar soorten waterplanten bijvoegen en dan za lhet wel goedkomen.
 

Terug
Bovenaan