Reefer madness van RRJ


Zo na lange tijd van afwezigheid vanwege enige frustratie ;)
Is het nu dan tocheindelijk zo ver het heeft me heel wat werk en geduld gekost maar inmiddels is het water nu dan toch eindelijk goed WOEHOEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE.
@MaestroCygni De percula's neem ik denk ik deze donderdag dit dan pas om ze te behouden voor misschien nog wat kleine schommelingen.
De lijst met veranderindgen en aanpassingen is eindeloos steeds werden mijnwaterwaarden wat beter om dan vervolgens weer te stabiliseren op nog steeds niet goed.

Kleine greep uit veranderingen gedaan om het water goed te krijgen
Stroming dmv pompen meerdere keren aan gepast.
Wieren in sump toegevoegd
Zandbodem toegevoegd (uiteindelijk te voreg om nog meer huisvest voor bacterieen te hebben)
Veel vuldige waterverversingen
Exteren filter toegepast voor drie a vier weken gevuld met zeoliet en actieve kool
Nog een stuk steen in de sump geplaatst welke ik heb gekregen van een mede aquariaan (dit gaf uiteindelijk het laatste zetje aan het systeem)

Zoals gezeg dit is een kleine greep uit de ondernomen acties. Ben wel blij met de hoeveelheid aan dingen die ik tijdens dit proces heb geleerd, maar natuurlijk had ik ook graag gezien dat de opstart vlekkeloos was verlopen maar je kunt niet altijd geluk hebben merk ik wel. Moet oook nog een dikke pluim geven aan de LFS bij deze zelfs wat reclame ook Frits Kuiper zij hebben mij vreselijk veel geholpen om uiteindlijk het systeem goed en stabiel te krijgen. Er is nooit opgegeven in het idee dat het goed te krijgen zou moeten zijn zelfs zonder het gebruikelijke aansmeren van allerlei middeltjes heb ook mijn eerste twee koralen en nog een aantal andere dingen gratis gekregen ze hebben mijn zieltje definitief gewonnen. Nu even genoeg gebabbel ik heb zelfs nog wat foto's schrik niet er zit dus inderdaad al wat leven in de bak. Durfde eerder nog niet echt goed weer een post te plaatsen ivm angst voor wederom een stijging in een of ander :D

IMG_20170319_194848.jpg
IMG_20170323_163713.jpg
IMG_20170331_171349.jpg
IMG_20170331_192111.jpg
IMG_20170401_103608.jpg


Nou het ziet er nu dus allemaal zonnig uit inmiddels er zullen nu waarschijnlijk weer geregeld updates gaan komen.

Groeten van een zeer blije Richard

Oh ja voor degenen die het willen weten is wat er nu momenteel in de bak zit.
4x Chromis Virdis
2x Turbo slak
1x Zand slak
1x rode hermietkreeft
1x blauwe hermietkreeft
Keniaboompje en dit is heel erg een andere koraal waar ik de naam niet van weet zo even schaam schaam
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Top dat het nu beter gaat Richard. Waarom heb je de stromingspomp zo laag? Leuke koraaltjes en dat Keniaboompje hebben wij ook van Frits:D:D
 
De stromingspompen zitten inderdaad laag John en dat is omdat ik na vele aanpassingen in de watercirculatie tot de conclusie ben gekomen dat in mijn bak dit tot nu toe het beste werkt het niveau van deze heeft in mijn beleving mede mee geholpen aan het doorbreken van het niet opstarten
 
Wat zijn momenteel je waarden als ik vragen mag?
Hier is alleen de nitraat met 10mg nog "iets" aan de hoge kant maar we zitten nu op dik 5 weken met steen dacht ik.
 
Ik zit nu op ahum ahum 15 weken tot iets meer als een week geleden had ik nog 0.25 NH3 ca10 No2 en ongeveer 4 No3

Nu zit ik op 0 NH3 0 No2 en ongeveer 4 No3 nitraat lijkt mij toruwens geen enkel probleem hoor 10mg valt nog wel mee
 
Ja dat is zo. Wel oppassen dat je niet te snel teveel bewoners toevoegt maar ja jouw bak is wat groter dan de onze natuurlijk;)
 
Ik gok dat ik nu ondertussen een zo grote bacterie populatie heb dat het niet zo'n probleem zou moeten zijn hehehehehe ;) :p
Ik kom van werkelijk bizare waterwaarden praat over 30-40 en misschien nog wel hogere ammonia later nog eens ongeveer 30 No2 en een dikke 50 No3. Dit is werkelijk op een zeer korte tijd allemaal vreselijk hard gaan dalen om dan vervolgens nog een paar keer ast te komen zitten maar dan is de laatst 10 No2 binnen een paar dagen lees 2-3 compleet verdwenen. Als deze week de waarden nog goed zijn komen de percula's en nog een koraal denk ik zo en dan gaan we eens kijken wat het doet en verder met opbouwen.
 
Heb je iets gedaan om de bacteriecultuur aan te jagen?
 
Van alles gedaan maar het laatste zetje kreeg ik door het toevoegen van en steen uit een goed draaiende bak dus alsnog enten. Maar dat had ik eerder ook al eens gedaan door een liter of 50 vers zeewater toe te voegen dit had effect maar niet genoeg de steen gaf de doorslag. Weken lang heb ik alles schoon gemaakt en kleine veranderingen door gevoerd. 1 ding is zeker aan mij heeft het niet gelegen nog steeds weet ik niet de oorzaak van het debakel dat vind ik wel jammer maar weet nu wel een hele hoop dingen die kunnen helpen om uit de problemen te komen. Het heeft me kort gezegd heel veel tijd en frustratie gekost om dit systeem goed te krijgen maar dit geeft me nu wel een heel goed gevoel en munitie om toekomstige problemen te overwinnen
 
Het gaat erom dat het toch nog goed is gekomen en nu kun je hopelijk met goede vooruitgang verder met de bak:thumbs:. Toch makkelijk dat je zo n stuk steen hebt kunnen krijgen. Zoveel met dit soort bakken wonen er hier niet in de buurt volgens mij.
 
400meter verderop woont iemand daar heb ik die steen van :D En ja dat hoop ik ook de rust is terug gekeerd zal zeer binnenkort ook eens bij jullie komen kijken nu komt de mooie tijd hoop ik van het plaatsen van mooie dingen in mijn bakje en eindelijk weer eens in volle rust te kunen genieten van mijn vissenkommen ;)
 
De koffie staat klaar en je kan in ons FA kijken. Wij hebben ook net de eerste 2 koralen erin en een egel met wat slakken. De egel doet goed zn werk en heeft de meeste stenen al schoon.
 
Zo gisteren mijn percula's meegenomen en ook nog wat buttons. Zal vanavond nog even wat betere foto's proberen te maken. Nu weer even wachten om verder te gaan met de opbouw moet de rem er nog even flink op houden :) .
@MaestroCygni Ja dat is een gorgoon koraal bedankt :D

IMG_20170406_220832.jpg
IMG_20170406_220845.jpg


Kwaliteit van de plaatjes valt een beetje tegen net na de vrijlating van de vissen genomen welke ik met de druppelmethode na 3 1/2 uur heb geintroduceerd. DIt was dus met mijn verlichting al in nachtstand tegen 23:00 uur. Toch een fijn gevoel dat de visssen na een week of zes in de winkel eindelijk mee naar huis mochten :D ;D
 
Ja John ik was ook erg blij :D. Hier nog een paar foto's moet de goede camera eens opladen.
IMG_20170407_184321.jpg
IMG_20170407_170554.jpg
IMG_20170407_170537.jpg
IMG_20170407_170506.jpg
 
Toch wel mooi zee aquarium, vroeger zo'n 40 jaar geleden gingen wij van de duikclub naar zuid frankrijk tussen de rotsen duiken en mooie visjes vangen voor een lid die een aquarium winkel had, en alles meenam van speciale dozen en zakken en lucht zodat wij hem van vis konden bevoorraden.
Ik had nog een mooie langoest voor hem en een kleine katvis.
Zee egels aten we gewoon op!
 
Heel mooi! Blij om te horen dat je uiteindelijk je waterwaardes in orde hebt gekregen!
 
Bedankt voor de leuke reacties! Vandaag druk geweest met het schoonmaken van twee bakken. Donderdag gaan we weer naar de snoepjeswinkel :D
 
Ik denk het wel ja vrees het ergste ;) Hoe gaat het nu met jullie bak?
 
Wel goed moet ik zeggen. De egel heeft de algen weg gegeten en je zag dat deze ook afstierven. Alleen nitraat is nog iets aan de hoge kant met 10-15mg maar verder zijn we tevreden.
 
IMG_20170411_201631.jpg
IMG_20170411_201637.jpg
IMG_20170411_201642.jpg
IMG_20170411_201702.jpg
IMG_20170411_201727.jpg


Zo nog maar eens een paar plaatjes

Gigantische groen alg precies in het midden :D donderdag komt denk ik een Henkie ;)
 
Ziet er heel mooi uit al Richard:thumbs:
 
Zo gister maar weer eens een bezoekje aan de winkel gebracht.
De waterwaarden zijn nog steeds prima. Dus heb ik maar een Salarias ramosus (henkie) aangeschaft en een Pachyclavularia (groene ster poliep). Ik hoop binnen een paar weken nog Euphyllia paraancora (hamertjeskoraal) en nog wat andere mooie koralen te kunnen plaatsen.
De voldoening na zoveel tijd van wachten word steeds groter iedere nieuwe toevoeging geeft me erg veel plezier. Een aantal weken geleden nog bijna de handdoek in de ring gegooid en nu op een roze wolk hahahaha.
Maar bij deze nog maar eens een paar foto's volgende week hopelijk nog meer kleur ;)

IMG_20170408_184324.jpg
IMG_20170413_224337.jpg
IMG_20170414_152653.jpg
IMG_20170414_152712.jpg
IMG_20170414_152808.jpg
IMG_20170414_152916.jpg
IMG_20170414_153257.jpg
 
Prachtig bakkie!
 
  • Leuk
Waarderingen: RRJ
Dat ziet er gaaf uit. Dat is zo prachtig aan een zee aquarium. Al die kleuren. Prachtig.
 
  • Leuk
Waarderingen: RRJ
Prijsvraaaaaaaaagggggggggggg :D

Zie sinds gisteren witte stipjes op mijn glas bij nadere inspectie zijn dit geen normale stipjes hehehehe nu vraag ik me af wat zijn dit?
IMG_20170419_185237.jpg
 
Hmmmm dat hoop ik niet maar morgen ook even vragen en anders verdelgen die handel ;) zitten niet op mijn steen alleen tegen het glas aan. Ff appje naar WJ ;)
 

Terug
Bovenaan