Reefer madness van RRJ


R

RRJ

Guest
Hoi,

Na lange afwezigheid begin ik nu dit nieuwe topic.
Hierin ga ik de hopelijk vorderingen bijhouden van mij nieuw te starten rifaquarium.
Als het goed is komt eind deze week mijn RSM250 deluxe binnen.
Ik heb de skimmer en stromingspompen al in huis als ook het droogsteen waarmee ik ga werken.
Ik hoop dat ik vrijdag mijn nieuwe bak hier mag verwelkomen en zal dan wat foto's gaan plaatsen.
En wat meer info over de pompen e.d. die ik ga gebruiken.

Groeten Richard
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt allen ik vind het zelf ook wel spannend hoor. En jazeker John vivarium is nooit voor niks! Het gezin vind het er ook erg leuk plus dat ik iemand hier ook nog eens een dienst kan bewijzen ;). MArlene ik zie dat je ook een zout bakje hebt zal ik ook gaan volgen is leuk om vorderingen te zien.
 
Zo de spanning stijgt hier zondag word mijn aquarium bezorgd de rest van de spullen heb ik vandaag meegenomen.

Technische gegevens:
Red Sea reefer 250 deluxe
LED verlichting zoals bij de bak hoort
Eheim compact 2000 opvoerpomp
Deltec SC 1351 eiwitafschuimer
2x Ecodrift 4.1 stromingspomp

Ook heb ik nog een osmose apparaat aangeschaft en kom ik er nu net achter dat ik mijn verwarmingselement vergeten ben :)

Zaterdag ga ik mijn meubel monteren of misschien morgen al wel hehehehe

Een regenton oid om mijn water aan te maken is ook nog aanwezig op mijn aan te schaffen lijstje.
Zondag hopelijk een foto van het opgebouwde meubel met bak.

IMG_20161215_194424.jpg


Zoals eerder vermeld ga ik deze bak opstarten met real reef rock. Dit om eventuele ongewenste meelifters te voorkomen. Maar het eerste stapje naar een rifaquarium is gezet. Nu komt er een tijd van eerst veel drukte met opbouwen en dan veel wachten met opstarten.... Mijn geduld zal op de proef gesteld worden :D

DIt was het eerst voor nu

Groeten Richard
 
Veel succes Richard en als het goed draait dan komen we even het in het echt bij je bekijken hoor;)
 
Bedankt voor de vele succes wensen.
Maar even een mini update. Het meubel staat op zijn plek lampen in elkaar en dozen bij het oud papier. Morgen vroeg begin ik met het aanmaken van osmose water dat word ook een meerdaags evenement :D. Om vier uur morgen middag word het aquarium zelf en de sump bezorgt. Dan volgt een hoop weg werk werkzaamheden en hopelijk in loop volgende week een bak vol met water en steen.
IMG_20161217_160614.jpg


Morgenavond misschien maar weer een mini update

Groeten RIchard
 
Bedankt John ja ik loop al dagen met klamme handjes door huis te ijsberen. En als het draait zijn jullie uiteraard welkom om te komen kijken.
 
Nou weer tijd voor de volgende mini update.

Bak is bezorgt ook al geplaatst. Alle techniek en de sump zijn ook op hun bestemming aan beland. De kabels moeten nog wat netter worden weg gewerkt maar dat is het dan ook wel denk ik eerst zo.
Op zolder ben ik ondertussen druk bezig met het aanmaken van osmose water ik hoop morgen a overmorgen een 150-200 liter te hebben, maar het gaat niet echt hard met het zuiveren van het water :)
Ik moet mijn geduld maar weer eens op de proef stellen "good things come to those who wait" ;)

Foto dan maar van hoe het er nu bij staat
IMG_20161218_185357.jpg
IMG_20161218_185424.jpg

Morgen misschien wel weer een update maar nu even verder met het net maken van de techniek ruimte!

Groeten Richard
 
Ja gaat goed komen maar wat een kabels en dingen pfff hahaha moet echt nog even bezxig om alles mooi weg te stoppen.
 
Dat komt vanzelf wel Richard. Volgens mij heb je alles net binnen dus daar kun je rustig de tijd voor nemen:).
Heb je hem bij Frits vandaan overigens?
 
Ja alles komt bij Frits vandaan. Ik dacht ik sponsor de boel daar eens krijg ook vaak wat planten e.d. gratis mee dus dan doe je eens wat terug he. Kom er de laatste tijd echt met veel plezier word goed geholpen krijg goed advies. En in dit geval krijg ik zeer veel hulp van Willem Jan om dit spul straks goed draaiend te krijgen dus ik ben helemaal om hoor :D
 
Ja ze zijn af en toe de beroerdste zeker niet hoor en hebben wel de nodige kennis. Ze hebben nu een nieuwe garnalenstelling geplaatst las ik net.
Het gaat dan vast wel goedkomen met je bak:thumbs:.
 
Ja volgens Willem Jan wel ja hahahaha ik krijg alle hulp fijn idee is dat. Heb laatst ook boven zijn prive bak mogen zien als die van mij net zo kan worden ben ik heel erg blij hoor!
 
Staat die boven bij de winkel dan? Ik hoor net van Jes dat hij boven de zaak woont. Nou dat wist ik niet eens dus.
 
Ja staat boven 550liter reefer mooi hoor als je hem vraagt laat hij die bak vast wel zien erg mooi. De bedoeling is ook dat ik hetzelfde systeem ga hanteren als dat hij doet. Heb veel gelezen over het houden van een zee bak maar zoveel verschillende info is lastig. Dus begin ik nu met zijn systeem om zoveel mogelijk te leren zou er eventueel later altijd nog van af kunnen gaan wijken, maar ik denk dat het redelijk belangrijk is om te beginnen met een behoorlijke basis.
 
Bedankt voor de reacties.

@MeastroCygni zeker is echt een mooie bak ben ook helemaal weg van de verlichting inmiddels. Zal later nog eens een fgilmpje maken van het weather programma e.d.

@babysnake denk niet dat de wederhelft dat leuk gaat vinden :D


Zo nu maar weer eens nog een kleine update.

De bak is vandaag gevuld met 180l osmosewater verwarmd naar 25graden stromingspompen aan en 6kg Colombo pro reef salt. Inmiddels is het water alweer wat helder aan het worden morgenvroeg ga ik maar eens het zoutgehalte meten en kijken of mijn dry rock erin kan. Verder ben ik nog steeds osmose water aan het maken verwacht nog zo'n 60l nodig te zijn om het systeem af te vullen. Ik gok dat donderdag de opstart een feit is :D

Zonder zout
IMG_20161220_145555.jpg


Met zout
IMG_20161220_170108.jpg


Morgen hopelijk weer wat foto's maar dan van de hardscape van het rif in wording.

Groeten Richard

p.s. Tips adviezen e.d. altijd welkom
 
Tip: Je kunt alvast een scape proberen te maken, op het droge. Ben je er blij mee, kun je het lijmen en zo in de bak plaatsen. Ook al wil je het niet lijmen kun je alvast kijken of je een mooie scape kunt creëren.
Nog een tip (zul je vast ergens hebben gelezen, maar voor het geval dat...), zorg ervoor dat de stenen het glas niet raken, dat is namelijk erg moeilijk om schoon te houden, en kan voor teveel nutriënten zorgen.
 
Het is er weer eens tijd voor :) het zoutgehalte is goed nu. Ik ben het laatste water aan het aanmaken voor het verder vullen van het systeem, de schatting is dat ik nog zo'n 60 liter water nodig ben. Ook heb ik een eerste opzet gemaakt van het rif let op dit kan nog aan veranderingen onderhevig zijn ;) :p .

@MaestroCygni bedankt voor de tips de scape had ik al eens op het droge gemaakt maar om exact hetzelfde te krijgen in het aquarium is toch wel een probleem hoor hehehehe van het glas had ik idd gelezen maar was het alweer bijna vergeten dus dank daarvoor!

@Idurr bedankt en leuk dat je het volgt!

Nu maar eens een paar plaatjes weer van de huidige situatie hier in huis.

IMG_20161221_120029.jpg
Setup voor laatste liters
IMG_20161221_115221.jpg
Zoutgehalte ok (later schaf ik nog eens een refractometer aan)
IMG_20161221_134306.jpg
Scape zoals het nu is
IMG_20161221_134318.jpg

IMG_20161221_134325.jpg

IMG_20161221_134334.jpg


Zal er eerst zo eens even een tijdje naar kijken en misschien verander ik het nog wat of haal nog wat steen bij. Nu eerst maar ens even verder met de laatste liters!

Groeten Richard
 
Bij het laatste beetje water aanmaken waren de goden gunstig gestemd dit geen zeer vlot en voorspoedig de aanmaak bak werkt uitermate goed :D
Dus nu een half uur geleden was de opstart van de bak een feit ben toch behoorlijk tevreden nu merk ik hehehehe
Morgen maar eens even langs de winkel maar weer nog wat kleine benodigdheden kopen denk ik.
En druk met kabels control units en eiwitafschuimer fine tunen,

Nog maar wat foto's dan van het opgestarte geheel.
IMG_20161221_204144.jpg

IMG_20161221_204210.jpg

Nu begint de tijd van veel wachten water waardes meten en controleren of alles nog naar behoren functioneert.

Dit was het dan maar weer even voor vandaag druk genoeg geweest waar een weekje vakantie al niet goed voor is.

Groeten Richard
 
Thnx John en Seabait.

We proberen er wat van te maken ;)

Vandaag maar weer eens bij de winkel geweest wat extra steen toch maar beetje construct epoxy om misschien wat steen vast te zetten. Een refractometer aangeschaft en een water test setje.

De waterwaarden zijn nu als volgt:

PH 8,2
KH 10-11 (4,14 meg/l)
No3 0
No2 0
NH3/NH4 0,2 mg/l
Zoutgehalte 32% 1024

Zoals op deze foto te zien is het water wat wit uitgeslagen door de explosie aan bacterie vorming die gaande is :D

IMG_20161223_140528.jpg


1 ding heb ik ondertussen wel geleerd al het is toch wel wat stres verhogend zo in het begin hahahaha maar dat gaat wel weer goed komen zodra ik het wat onder de knie krijg.

Groeten Richard
 

Terug
Bovenaan