Reefer 170 Zoutwater (RoelHG)


Ik zal hem inderdaad eens een klein beetje naar de schaduw toe verhuizen. Het is allemaal nog een beetje passen en meten en bekijken wat we waar gaan plaatsen en ermee doen. Staat daarom ook in het zand en niet ergens op het rif. Merk wel dat ik tegen veel beperkingen aan loop zoals ruimte...... en dan voornamelijk in de sump.

Mooie foto ja.... die kleuren is altijd even wennen en schiet ze ook maar met mijn iphone dus dat kan nooit veel zijn! Thanks!
 
Wat wil je in de sump nog hebben da want ik heb daar enkel de techniek in. Naast de afschuimer is daar inderdaad weinig plek over.
 
Ik heb bv een flink osmose vak geinstalleerd en moet eigenlijk nog mijn doseerpomp incl containers plaatsen. Daarbij heb ik nu achter het aquarium alle stekkerdozen liggen en kan niet makkelijk overal bij. Heb nog 2 DJ switches liggen die ik eigenlijk wilde plaatsen alleen kan er nog geen eens 1tje kwijt haha! Ik zie dat ik sump heb genoemd alleen bedoel eigenlijk de gehele "ruimte" in het kastje haha!
 
Ja dat heb je wel weer met zoveel techniek. Hier is waar dat het al vol is als de sump en het osmosevat erin staan dus dan is er inderdaad weinig ruimte. Ja aan de zijkant een smalle strook en daar heb ik net de controllers kwijt gekund.
Misschien moet je een andere bak nemen met een kast met meer ruimte Roel:D:D:juggle:
 
Ik merk ook dat ik bij kubus of kleine bakken vaak een grotere sump overhoud dan de bak zelf. Je wilt toch het liefst 2 lege vakken in je sump. 1 voor wat extra steen en 1 voor bv wieren en om iets op te kweken.
Ik ben nu bezig een meubel te ontwerpen voor ene kubus en ook daar zal de sump bijna net zo groot zijn dan de bak zelf.
 
Jullie hebben allemaal 1 voor 1 gelijk en durf het echt bijna niet te zeggen dus ga het ook niet doen Hahahaha!

Nice.... ben benieuwd naar je ontwerp! Maar bij een kubus heb je idd vaak het oppervlakte wat je hebt volstaan met een sump.... hopelijk kan je dan een klein beetje in de hoogte werken om bepaalde zaken te regelen!
 
Jullie hebben allemaal 1 voor 1 gelijk en durf het echt bijna niet te zeggen dus ga het ook niet doen Hahahaha!

Nice.... ben benieuwd naar je ontwerp! Maar bij een kubus heb je idd vaak het oppervlakte wat je hebt volstaan met een sump.... hopelijk kan je dan een klein beetje in de hoogte werken om bepaalde zaken te regelen!
Ik gok dat je in je achterhoofd graag een grotere bak wil aanschaffen maar dat je het voorlopig nog maar een tijdje met deze verder doet.
 
Haha nou Johnny, ik ga deze bak sowieso doorstarten alleen ben stiekum toch van plan nadat ons kleine meisje is geboren een grotere bak te gaan installeren en deze langzaam op te starten haha!! Zelfs mijn vriendin zegt dat dit wel heel klein is en ze graag wat grotere mooiere vissen zou zien straks! Alle vissen die mijn vriendin mooi vind zijn voor 350Liter of meer dus daar hebben we een issue te pakken he haha!
 
Haha nou Johnny, ik ga deze bak sowieso doorstarten alleen ben stiekum toch van plan nadat ons kleine meisje is geboren een grotere bak te gaan installeren en deze langzaam op te starten haha!! Zelfs mijn vriendin zegt dat dit wel heel klein is en ze graag wat grotere mooiere vissen zou zien straks! Alle vissen die mijn vriendin mooi vind zijn voor 350Liter of meer dus daar hebben we een issue te pakken he haha!

Niks is beter dan een mini zoutbakje naast je mega zoutbak. Dan heb je een opgroei/stek/kweek/quarantaine/nood bakje voor als het nodig is. Dat is zelfs nog beter als een leeg vak in je sump. Dus dat je deze opstart is eigenlijk juist goed omdat je straks dus een hospital hebt voor je grote bak :D
 
Niks is beter dan een mini zoutbakje naast je mega zoutbak. Dan heb je een opgroei/stek/kweek/quarantaine/nood bakje voor als het nodig is. Dat is zelfs nog beter als een leeg vak in je sump. Dus dat je deze opstart is eigenlijk juist goed omdat je straks dus een hospital hebt voor je grote bak :D
Jij snapt me helemaal!!!! Daarom deze keer ook de keuze om een keer iets niet weg te doen maar te houden en er ene naast te starten :D!! Nieuwe bak die ik op het oog heb is een 90x90x85 met hoogglans wit meubel :p
 
Jij snapt me helemaal!!!! Daarom deze keer ook de keuze om een keer iets niet weg te doen maar te houden en er ene naast te starten :D!! Nieuwe bak die ik op het oog heb is een 90x90x85 met hoogglans wit meubel :p

Ik doe nu exact hetzelfde. Ik bouw nu een kubus om dingen alvast op te kweken voor over 5 jaar. Ik wil dan gelijk wat leuke stukken in de bak, en als ik die moet kopen ben ik een vermogen kwijt. Ook indraaien van steen kan nu alvast.

Ook erg handig is dat je straks een vis die je al hebt een maand of 2/3 in je kubus kunt zetten zodat je een nieuwe vis in je grote bak kan zetten en hij kan wennen. Vaak heb je toch wat last van territoriaal gedrag, en dat demp je dan een beetje omdat je nieuwe vis 2/3 maanden met rust gelaten word.
 
Bedankt allemaal! Ben ook erg benieuwd wat ik ervan ga maken want irriteer me mateloos alleen ruimte gebrek haha!! Maar we gaan er iets moois van maken en idd, ik ben al plannen aan het maken voor een grotere bak!

Ja zouden eigenlijk veel meer zoutwater bakken moeten zien hier..... dus vriend! Komop!!

Weekend druk bezig geweest om het orginele osmose bakje om te toveren naar een wierenfilter. Alleen nog de aftakking plaatsen bij de opvoerpomp en hij kan meedraaien in de bak.

D6247B2F-EA15-4413-984F-C1EF0A0DF17E.jpeg
B616032E-74F0-44FF-A1AE-2C503A61AFBA.jpeg
B22A4C0A-25A3-4EB8-8056-9D4F1527ACB7.jpeg
 
Ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien straks Roel want ik snap er niet veel van;). Ik denk dat ik in elk geval het maar in originele staat hier laat:D
 
Bedankt allemaal! Ben ook erg benieuwd wat ik ervan ga maken want irriteer me mateloos alleen ruimte gebrek haha!! Maar we gaan er iets moois van maken en idd, ik ben al plannen aan het maken voor een grotere bak!

Ja zouden eigenlijk veel meer zoutwater bakken moeten zien hier..... dus vriend! Komop!!

Weekend druk bezig geweest om het orginele osmose bakje om te toveren naar een wierenfilter. Alleen nog de aftakking plaatsen bij de opvoerpomp en hij kan meedraaien in de bak.

Bekijk bijlage 254761 Bekijk bijlage 254762 Bekijk bijlage 254763


Zie ik het goed dat de afvoer van het wierenfilter in de gafzak stroomt?
 
Aftakking maar even in orde gemaakt en alvast in gebruik genomen. Kraantje klein stukje open gezet zodat het water er zo lang mogelijk blijft en hij muisstil is.

F7DA87B9-C366-4BBC-AF63-5D2F1EB128ED.jpeg


EC9E7EBA-26DD-4D9F-899D-6620B3F6C10E.jpeg


70BA885F-21A1-4A75-94CF-392FD5B52FB8.jpeg
 
Dat is correct! Wil niet dat verdwaalde wieren in de sumo terecht komen.

Vind je het niet zonde van al het leven dat in de wieren gaat kweken dat nu niet in de bak zal komen? Dat zou voor mij juist de belangrijkste rede zijn om een wierenfilter te nemen.
 
Vind je het niet zonde van al het leven dat in de wieren gaat kweken dat nu niet in de bak zal komen? Dat zou voor mij juist de belangrijkste rede zijn om een wierenfilter te nemen.
De belangrijkste reden voor mij in het begin is om schadelijke stoffen te elimineren en te bekijken hoeveel wier er daadwerkelijk in terecht komt. Ik wil voorkomen dat mijn afschuimer verstopt raakt of wat dan ook. Daarna zal ik de gafzakken aanpassen zodat we meer ruimte is voor eventueel micro leven om te ontsnappen of ik haal de gehele gafzak weg. Daarbij is mijn wierenfilter helaas minimaal!

In mijn nieuwe bak zal er een fatsoenlijk wierenfilter komen welke onderdeel is van de sump! Ik mis nu gewoon de ruimte. Er moeten nog dingen bij maar begint echt vol te raken!

AE38F005-2EC0-4A2A-A0C4-1C2E51B1EBBD.jpeg
 
Hey Roel,

Netjes gedaan! Heb je die glazen bakjes zelf (laten) gemaakt of zo gekocht?

Waarom heb je trouwens niet een wand in je sump gezet? En dan de uitstroom van je overloop in de gafzak laten uitkomen.
Dan zou je volgorde zijn: Gafzak - skimmer - wierenfilter - opvoer

Zie foto hieronder:

Je gafzak doe dus links achterin, en op de rode lijn zet je een scheidingswand die net is lager is als de bak.
Je opvoerpomp komt dan op de plek waar je nu je gafzak hebt, en die zou je ook kunnen scheiden met een overloop wandje.

Je skimmer moet je dan wel op poten zetten, maar die ruimte heb je.

upload_2018-7-30_18-32-59.png



Overigens: Het is me ooit maar 1x keer gebeurd, maar ik heb meegemaakt dat de vlotter van die Tunze systemen vast komen te zitten door opgedroogd zout. Ik kwam er op tijd achter, maar leer jezelf even aan af en toe die vlotter een keer aan te tikken.
 
Bedankt voor je antwoord en tip! Helaas had ik alles al draaiend dus was een extra schot geen optie meer haha! Vandaar de keuze om het osmose vakje als klein wierenfilter te gebruiken.

Osmose bakje heb ik op maat laten maken zodat hij extra groot is en precies past!

Heb ook besloten om dit bakje zo ver mogelijk standaard te houden verder en de focus te leggen op een grotere lege bak zodat ik alles rustig naar me zin kan maken. Ik ga dus wel verder met de opstart van deze bak alleen meer om alles goed te leren kennen.

Thanks voor de tip! Ga ik zeker af en toe doen!
 
Zooooooooooo, zoals de meeste van jullie mij kennen heb ik alweer een ander aquarium aangeschaft voor de opbouw van iets moois..... van iets gaafs.... en vooral van iets hoogs Haha! Ik heb het uiterste weer opgezocht en begin met een volgend avontuur! De Reefer170 zal blijven staan en zal deze uiteraard verder doorstarten.

De “nieuwe” bak zal rustig opgestart worden en netjes opgebouwd zoals jullie bij mijn vorige project ook hebben kunnen zien! Ik neig toch weer naar het technische van Apex alleen wil het ook wat simpeler houden deze keer.

Nu maar eerst het gevaarte hier zien te krijgen Haha!

Say hello to my Cristallo 80x80x110 met 20mm glas..... ;)

B2DD8EE1-C336-4902-AC2D-E01D4C169AD5.jpeg

15B07831-653A-47EA-9126-B40F7901E441.jpeg
 
Heel mooi, een hoge bak heeft zeker mijn voorkeur maar kan voor het onderhoud wel een uitdaging worden.

Succes met de verhuizing en de start.
 
Druk word het zeker John! Thanks Mike en Lauwrensz. Het word zeker een mooie uitdaging!
 
Bedankt Peter! Ik zag de bak staan en toen dacht ik bij mezelf..... die MOET ik hebben haha! Zo gezegd, zo gedaan! We gaan er iets moois van maken!
 

Terug
Bovenaan