Reefer 170 Zoutwater (RoelHG)


Niet om het 1 of ander maar moet zon osmose eerst niet een tijdje indraaien (uit de handleiding Laat het apparaat 60 minuten stromen alvorens het gezuiverde water in gebruik te nemen).
Hoop dat je dat gedaan hebt Roel anders kon het wel eens fout gaan.
 
Ik ga werken zonder levend steen dus moet wat meer geduld hebben maar dat is geen probleem..... Ik heb de tijd! Het was wel een beetje puzzelen want het zijn 5 verschillende stukken haha!

Ik heb geen idee hoeveel kilo het is, dat zal ik straks eens checken als het rif helemaal klaar is want gaan nog flink wat stukken vanaf!

Osmose apparaat heb ik 2 uur laten doorlopen en daarna ben ik de bak gaan vullen. De TDS meter stond netjes op 0. Daarnaast ga ik voordat ik het zout ga toevoegen de waterwaardes meten zodat ik kan zien dat ik het zout toevoeg aan de juiste waterwaardes! Mochten de waardes niet naar mijn zin zijn dan gaat de bak leeg en begin ik lekker opnieuw haha! Maar bedankt voor je oplettendheid!
 
Ok, ik dacht dat dit zo de bak in zou gaan en dat zou wel mooi in de hoogte zijn Roel. Zelf heb ik meerdere stukke steen en dat is dan gelijk meer in de breedte dan in de hoogte. Op de foto is het inschatten van de hoogte dan ook lastig.

Dit moet volgens de kenners erg goed zijn voor de bacteriecultuur Roel en ik gebruik het nu ook:

https://www.seaflower.nl/microbe-li...IF7MytP9QOKVapQjFsPefJYdcJpDodWMaAsZfEALw_wcB

Het stinkt naar een beerput maar je kan het ook bij zoetwater gebruiken.
 
Haha ja ik zou hem het liefste zo plaatsen alleen dan zou de rif ongeveer 15 cm boven de bak uitkomen..... wat trouwens best leuk kan staan haha! Op een foto is het ook zeer lastig te zien inderdaad!

Thanks John, ik was idd al naar wat starters (Bacteriën) aan het kijken om het proces te versnellen! Daarbij even rekening houdende met het feit dat ik het wierenfilter ook nog moet installeren.
 
Zo dat is dan een flink hoog stuk op die foto. Deze bacterien bevatten ook de heterotrofe bacterien dus dat is ook handig bij de opstart. Enige waar je aan moet denken is om er niet aan te ruiken;)
 
Als ik het ga bestellen ga ik er zeker even aan ruiken haha!!

Vandaag even bezig geweest met zout toevoegen in de tank en we hebben het rif afgemaakt..... was iets te hoog en aan de achterkant stukje ingekort! Tevens bezig met het wassen van het zand met osmose water!

a0a770d13c03aaea718cc2c8c6adec27.jpg


30b2a37af74e7c56074e29702ea36954.jpg


069170553ca28995687639c22aa7e6dd.jpg


e9f6352178319dd01edf45f7ad8041c9.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nee heb alleen met Osmose water gewassen, dit op advies van de LFS.

Ik heb het zand van Ati.... schijnt gewoon goed te zijn! Haha ja dat word hem.... nadeel is alleen dat hij blijft drijven :p
 
Succes met de opstart en de vorderingen van deze mooie Reefer 170 Roel.
Wat voor een wagen is dat daar in de foto's ? Welk merk en type ?
 
Die heb ik inderdaad ook John, en dan fijne en iets grovere korrel!

Thanks Johnny! We gaan er iets moois van maken.

Haha dat is een BMW F11 M Performance.

f8f6f69b3b90726d35851a0a3c31654d.jpg
 
Je moet wel ff de bandjes van de wagen oppompen Roel, je rijd bijna op de velg joh. :D.

Cool wagentje
 
Dat zand heb ik idd ook John alleen voor zover ik kan zien heb ik aan 1 zak genoeg. Had 2 zakken besteld voor de zekerheid maar houd die nog even achter de hand!

Thanks Johny, was tijd voor een gezinsauto 2.0 haha!

Haha ja het is weinig band en toch betaal je er klauwen vol met geld voor ;)!

Update:


Gisteren het zand en het rif toegevoegd. Nog wat aanpassingen gedaan zodat ik overal voldoende plek heb om koralen te plaatsen. Het is best een volle bak zo maar daar houd ik wel van.... daarbij is er nog meer als genoeg ruimte voor de visjes om te zwemmen! Soms lijkt het zo door het glas van de bak.

Het water is al flink helder aan het worden en we gaan dus verder met het bouwen van een statief voor de verlichting welke matcht met de bovenkant van het aquarium want de verlichting moet een flink stuk omhoog!

cda15e0d5de7cd00d1f9a1c9f33359ed.jpg


b49c64041b0de6124036b0c2c3ed6cfc.jpg


efcdf035969a672509b859ca0940c24b.jpg


ca9258f8ecbf8773ed3482108f805669.jpg
 
Jammer dat je niet weet hoeveel kilo staan het is want ik vindt het geen 17 kilo ogen maar dat kan ook wel zo zijn natuurlijk.
 
Het is 16.3 KG ook al zie het er wss niet zo uit.... stukken zijn zwaarder dan je denkt :p

Daarbij ga ik ook nog wat levend steen bijplaatsen :)
 
Laatst bewerkt:
Ja is het ook! Ik dacht zelf een kilootje of 10 totdat ik het op de weegschaal had gelegd haha!
 
Is er een reden dat het rif zo rechtop staat?
Aan de achterkant ga je nooit koralen of iets neerzetten dus waarom zou je het niet achterover laten hellen zodat je aan de voorkant wat meer belichte plekken hebt?

En om ook maar wat te zeggen over je auto :p
Doe mij maar een sleeper, stock looks maar moeilijk veel vermogen onder de kap
 
Haha ja ieder zijn mening! Je moet ook wel echt van de kleur houden anders vind je het helemaal niks!

Ik ben een beetje aan het spelen met rif en de opties aan het bekijken..... dus ik ga je tip zeker meenemen..... kan nu nog van alles proberen gezien de bak pas net gestart is!
 
Ik zou wel bang zijn dat zo n lang stuk om kan donderen met alle gevolgen van dien.
 
Die bak past in elk geval al perfect in het interieur! Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen. Altijd mooi zo'n zeebak (bij een ander :D).
 
Dat steen ziet er echt mooi uit. Ik heb dat altijd een beetje genegeerd maar kan niet ontkennen dat het een fijn materiaal lijkt om mee te werken en het er eigenlijk wel mooi uitziet.

Ga je nu toch met wat levendsteen werken? Ik begreep eerst van niet, maar later wel toch?
Je kunt ook in je sump een paar levende stenen leggen. Die hoeven niet perse veel licht te krijgen.

(Doe mij maar een Bertone GTV) )
 
Ik ben inderdaad erg blij met deze bak en ben allang blij dat ik nu zeewater en steen en zelfs zand erin heb zitten haha!

Hij zit geklemd John dus hij kan op geen enkele manier "omvallen" zeg maar!!

Ja de bak moest wel precies aansluiten op het interieur en dat doet de reefer perfect! Blijft mooi maar veel werk ;)

Na wat mensen te hebben gesproken toch besloten de bak op te starten met wat levend steen en toevoegingen. Daarbij komen inderdaad de stukken in mijn sump te liggen en ga niet nog meer steen toevoegen aan het aquarium zelf.
 
Het zal inderdaad lang duren voordat je op het huidige steen voldoende en goede bacterien hebt zitten dus wat levend steen is een goede keuze denk ik icm de bacterien die we eerder hebben besproken.
 

Terug
Bovenaan