Red Sea Reefer 350


En dat verdampen gaat nog erger worden mocht je bak in een koelere ruimte staan .
Op mijn 300 liter systeempje verdampt er pakweg 3 liter per dag , maar ik heb ook al dagen gehad in mei dat er 5 verdampten .
 
Tiggy zei:
Toen ik het bericht las dat het glas die ik had sneller kraste kreeg ik wat schrik; maar ik kan zeggen dat ik mijn ruiten alle dagen kuis en er is nog niets van schade aan mijn ramen.

Je hoeft niet meteen in de vlekken te schieten hoor haha. Als je met gezond verstand je glas aan de binnenkant schoonmaakt, kan je jaaaarenlang plezier hebben van je bak. Optic white is iets gevoeliger voor krassen maar aan de andere kant moet je bij gewoon glas er ook voor zorgen dat er geen zand of andere zaken tussen je gereedschap en glas komt...
 
@Maestro: Wat bedoel je? Kan niet meer volgen lol Ga jij ook zeeaquariul starten?

Robin-S: ik panikeer niet hoor :)
 
Haha, nee, ik drukte bij john op antwoorden, maar dat zie je niet echt duidelijk , had misschien op quote moeten klikken.
En ik heb trouwens al een zeeaquarium xD
Hoe gaat het met de bak?
 
Momenteel wat last van diatoms denk ik. Vooral op het zand. Maak me niet echt zorgen want mijn waterwaardes zijn ook goed. Zal wss aan het zand liggen. Hopelijk waait het over.

Kan me eigenlijk maar heel weinig herinneren over opstart van mijn eerste zeeaquarium; maar als ik me het goed herinner behoort diatom fase erbij.

K ga zowiezo regelmatig water testen en indien nodig actie ondernemen, maar alles lijkt momenteel in orde.
 
Dacht die uitbraak al gehad te hebben, en ging vlotjes weg .... niet dus lol :)

Koralen hebben er momenteel geen last van; morgen es naar mijn LFS (local fish store) ... all� niet echt lokaal jammer genoeg ... half uur rijden om deftige winkel te vinden :( Nog wat koralen gaan halen ... als ze iets deftigs hebben natuurlijk.

Jammer dat ik geen zoutwaterclubje heb ik de buurt; of toch niet dat ik van weet ... mss tijd om er zelf eentje op te starten op facebook lol
 
Met wat voor water vul je bij ?
 
Ro/di 0 tds; thuis gemengd met Aqua medic zout.

Was van plan een dezer dagen sulfieten te testen, is er nog niet van gekomen. Sulfieten veroorzaken ook diatoms.

Neem soms ook zeewater mee van LFS; volgens verkopers daar is het echt zeewater (dus niet zelf aangemaakt)
 
Dat zou dan goed moeten zijn , osmsose met di .
o tds is goed , dat is max. 1,5 microsiemens .
Heb je slakken of grondels die je bodem open houden/luchten ?
Ik heb 2 slakken die onder het zand kruipen .
 
Bijvullen doe ik met rodi water; daar zit geen zout bij. Verversen is met zelfde water maar met zou erbij natuurlijk :)

Ik heb 5 slakken in de bak, die voornamelijk algen en afval opeten. Echt iets dat onder het zand gaat heb ik niet (op een slakje van 1cm na).

De diatoms lijken te verminderen. Seffes verversen en binnen paar dagen water testen.

Zopas nog 2 visjes overgezet; heb er nu nog drie in de oude bak; 2 lipvissen en 1 mandarijnvis. Mijn picasso lijk het gemunt te hebben op mijn Centropyge bispinosa die ik zopas heb toegevoegd aan het aquarium; voorheen was er geen probleem :/ We zullen zien wat het morgen geeft. Beetje in de gaten houden is de boodschap.
 
Kan eigenlijk nie anders; is maar 1 grote grot in het aquarium; en de centropyge is vis die zich graag verstopt
 
Ze zijn gekalmeerd, gelukkig :)

Volgende week wss 2 lipvissen overzetten en de week erna mss 1 cromis en 1 mandarijnvis. Mandarijnvis eet mee met de pot, dus zal m geen voedsel te kort komen. Ook es wat koralen stekken (eerste keer) als ik ergens tijd vind deze week. Ga pompende xenia en zoa's stekken omdat ik geen steen van mijn oude bak mee wil overzetten (of toch zo weinig mogelijk)

Heb nu mijn oude 375L draaien voor 4 mini visjes lol, wil mijn nieuwe niet direct te veel gaan stressen; vooral biofilter niet, dus doen we alles op t gemakske lol.
 
Mooi man ben benieuw naar je arduino expiriment.. Ik heb hier gewoon een tunse 3155 osmolator voor water niveau. En kan niet meer zonder..
Met 8x54w en open bak verdamp ik 5l per dag ongeveer

Woon je dichtbij theo (reef corner?) of poppel (reef corals)

Vooral poppel is echt een gezellige zaakje op een kamp, word gerunt door een exhtpaar die echt precies weten wat ze doen. En hebben altijd heel mooie stukken voor goede prijzen (ga er soms heen.. Hoewel het erg ver is bij mij vandaan)
 
Ik heb nu al een automatisch bijvulsysteem op mijn oude aquarium, gewoon met relays en vlot-schakelaars :) Werkt perfect en koste me enkel wat relays. Wil die gewoon wat pimpen door arduino te gaan gebruiken lol Ga er meteen ook automatisch verversen erbij zetten; heb nu al pompje zitten in de sump die de sump compleet leeglaat als je batterij aansluit; bedoeling is dat de arduino, bij druk op knop, dit gaat doen en dan ook gaat terug bijvullen met vers zeewater. Dat bijvullen gebeurt nu nog manueel maar leeglaten gebeurt door aansluiten batterij.

Ik zou de adressen van reefcorner en reef corals moeten opzoeken; maar naar ik weet is de dichtste Poisson d'Or uit Moeskroen, moet eerlijk zeggen dat het wat tegenvalt met de koralen die ze verkopen; ze zien er niet allemaal zo gezond uit als zou moeten.

Iemand toevallig sites waar je deftig koralen online kan kopen? Deftige prijzen en deftige koralen liefst

Op eerste zicht is die van poppel kanten van Antwerpen; minstens 1.30u rijden :/ Reef-croner is nog verder lol
 
Pas aub wel op met float switches..
Ik ken meerdere mensen die dit zo hebben gedaan (ben zelf werkzaam in it sector,)
Toch op een moment faalt een float sensor.. Hoe goed je ze ook koopt, ik zou ze alijd combineren met een optische.
 
Heb er in totaal 3 in gebruik; eentje voor aan te geven of ton leeg is (maakt niet uit als die kapot is want dan gaat enkel buzzer af) en de 2 andere zijn voor niveau in de sump; de ene is tot waar om mag bijvullenvullen (deze staat bijna altijd in water dus), maar de tweede dient als extra beveiliging moest de eerste kapot zijn. Die tweede staat nooit in het water. Zowiezo kan mijn sump de 20L water die in de ton zit aan zonder probleem; echt mislopen kan het dus niet doen :)

Bij de reefer ga ik dit wel moeten nakijken, want hier weet ik niet of m die 20L aankan.
 
Het is niet alleen een kwestie of je systeem het extra volume kwijt kan.
Ik denk dat ik zelf..ook als ik mijn opvoer uit zet, een liter of 50/60 kwijt.

Het probleem ligt bij:

Stel hij faalt (en dit gaat ooit gebeuren) dan pomp je 20l in je systeem dat maximaal 300liter is (netto) hier zal je waterhoogte in je afschuimer kamer verhogen.. Deze zal dus overstromen (dat is probleem 1) ..
Dan probleem 2, je zit zo aan 7% extra water in die bak.. Je hebt nu 35% zout.. Dit zal dalen.. Je zout gehalte zakt dan terug naar ongeveer 32.5 procent. Die osmotische schok is groot!! Reken daarbij dat tevens het overstromen van de schuiner een grote concentratie afval stoffen in je bak zal dumpen.. Dit kan zeker koralen kosten..

De meerprijs van een optische sensor in dergelijke systemen zijn nihil! En zou dit zeker (wegens bovenstaande reden) overwegen.. Als ook een regel in je code dat de afschuimer uit slaat zodra hij in alarm schiet (ik heb nog geen cm verschil tussen niveau ok� en niveau te hoog alarm.. Deze is ook ondanks optische sensor weleens in alarm geslagen)
 
Ziet er goed uit. Heb hier een reefer 250 staan. Ben erg benieuwd wat de stand van zaken nu is.
 
mini-fred zei:
Het is niet alleen een kwestie of je systeem het extra volume kwijt kan.
Ik denk dat ik zelf..ook als ik mijn opvoer uit zet, een liter of 50/60 kwijt.

Het probleem ligt bij:

Stel hij faalt (en dit gaat ooit gebeuren) dan pomp je 20l in je systeem dat maximaal 300liter is (netto) hier zal je waterhoogte in je afschuimer kamer verhogen.. Deze zal dus overstromen (dat is probleem 1) ..
Dan probleem 2, je zit zo aan 7% extra water in die bak.. Je hebt nu 35% zout.. Dit zal dalen.. Je zout gehalte zakt dan terug naar ongeveer 32.5 procent. Die osmotische schok is groot!! Reken daarbij dat tevens het overstromen van de schuiner een grote concentratie afval stoffen in je bak zal dumpen.. Dit kan zeker koralen kosten..

De meerprijs van een optische sensor in dergelijke systemen zijn nihil! En zou dit zeker (wegens bovenstaande reden) overwegen.. Als ook een regel in je code dat de afschuimer uit slaat zodra hij in alarm schiet (ik heb nog geen cm verschil tussen niveau ok� en niveau te hoog alarm.. Deze is ook ondanks optische sensor weleens in alarm geslagen)

Begrijp wat je wilt zeggen. Ik heb even zitten zoeken naar optische sensors voor arduino, maar heb niet direct iets gevonden op ebay. Wel 80EUR de sensor (zonder verzending) maar da vind ik erover ... veel erover. Heb jij ergens andere gezien?

Ik zal seffes nog wat foto's plaatsen, heb er daarstraks wat genomen (wel met de iphone); diatoms zijn gaan lopen lol en heb wat nieuwe koralen toegevoegd :D
 
Hier zijn ze :) Ging vandaag ook mijn waterwaardes testen, maar geen tijd gehad; zal voor morgen zijn.

ghbF2pQ-J-P30kJnmMLZMK9qEPs04jFF.jpeg

ghbF2pQ-J-P30kJnmMLZMK9qEPs04jFF.jpeg

ghbF2pQ-J-P30kJnmMLZMK9qEPs04jFF.jpeg

ghbF2pQ-J-P30kJnmMLZMK9qEPs04jFF.jpeg

ghbF2pQ-J-P30kJnmMLZMK9qEPs04jFF.jpeg

ghbF2pQ-J-P30kJnmMLZMK9qEPs04jFF.jpeg

ghbF2pQ-J-P30kJnmMLZMK9qEPs04jFF.jpeg

ghbF2pQ-J-P30kJnmMLZMK9qEPs04jFF.jpeg

ghbF2pQ-J-P30kJnmMLZMK9qEPs04jFF.jpeg

ghbF2pQ-J-P30kJnmMLZMK9qEPs04jFF.jpeg

ghbF2pQ-J-P30kJnmMLZMK9qEPs04jFF.jpeg

ghbF2pQ-J-P30kJnmMLZMK9qEPs04jFF.jpeg
 
Wil je op termijn ook wat sps erin gaan zetten of voornamelijk lps en leders?
 
petje af!

mooie bak aan het worden, vooral lps en softies, maar zoals je hier bewijst kan dat zeker heel mooi zijn..
en vooral een stuk minder hoofdpijn dan sps koralen.

ik vind hem mooi!!

als ik dan kritisch moet zijn (of een zeikerd) er is wat flap en diatomen te zien,, maar dit gaat vanzelf weg als je bacterien toevoegd oid.. bak is natuurlijk nog niet lang door de opstart heen
 
Maar best dat ik foto's niet eerder heb genomen dan mini-fred; bak zat compleet onder de diatoms, is sinds weekje ongeveer vanzelf verdwenen. Alles zat onder de diatoms; extreem. Volgens mij door opstart van het zand. Is van de ene op andere dag bijna compleet weg. Met flap bedoel je dan die donkere massa op de stenen? Als het die is dan is die ook al goed aan het minderen :)

Zal er binnenkort wel weer wat last van hebben want de steen waar de pompende xenia op zit zit er slecht klein weekje in en is ook weer compleet dood steen.

Swordfish: ik ga binnekort ook proberen met wat acropora; heb er vorige week geen meegenomen omdat ik eerst zeker wil zijn dat alles het goed doet in de bak. Ik moet ook nog steeds mijn waardes testen (mss morgen).

Ik moet zowiezo ook nog altijd 2 lipvissen, 1 chromis, 1 mandarijnvis, 1 grote zoakolonie, paar kleine schijanemonen en meerdere stekken pompende xenia overzetten. Wordt meer dan tijd dat mijn oude bak weggaat; daarstraks kortsluiting gehad omdat bak aan het overlopen was op de stopcontacten; mooi vuurwerk in de onderkast (ahum). Gelukkig staat sump in de kast in kamer achter het aquarium. Op verbrande schakelaar niet echt iets kapot. Trouwens ook mijn eigen schuld want de overloop zat vol met algen.
 
Eigenlijk mijn eigen schuld ... onderhoud niet vergeten zelf al bouw je af lol
 

Terug
Bovenaan