Red sea max 500S van babysnake


Die zeilvin dokter is echt schitterend!!!

Kan je voor je no3/po4 niet beter een koolstof bron introduceren op een doseerpomp?

Rowaphos kost beroerd veel 💰, en in balans kan je zowel no3 als po4 heeel mooi afbreken door een koolstof bron toe te voegen (redsea no3p04x/ dsr ez carbon / natuurazijn uit de supermarkt / wodka)

Houdt wel ook po4 in de gaten.. zonder po4 zal je nitraat alleen ophogen.

Waterwissels zullen het alleen tijdelijk verlagen, zeker po4 kan flink buffer opbouwen in je steen
 
Kan je voor je no3/po4 niet beter een koolstof bron introduceren op een doseerpomp?

Ik ben daar ook net gister mee begonnen en op advies van Lauwrensz maak ik het van 1 liter natuurazijn met 90 gr suiker. Dat zijn de kosten ook niet. De no3 blijft hier al tijden rond de 10 en zou richting de 5 mg worden.
 
Ik ben daar ook net gister mee begonnen en op advies van Lauwrensz maak ik het van 1 liter natuurazijn met 90 gr suiker. Dat zijn de kosten ook niet. De no3 blijft hier al tijden rond de 10 en zou richting de 5 mg worden.

Waarom zou je no3 verder naar beneden willen? 10 ppm lijkt mij prima :)
 
Mijn no3 zit op 10 en de po4 op 0,05 en dat geeft qua verhouding wat groene aanslag op de ruiten dus vandaar de tip om de no3 te verlagen. Ja bij zoet zie dat niet snel maar ja wel bij zeewater.

Mijn ervaring was toch anders , hoe minder nitraat , hoe meer alg op de ruiten .
 
Die zeilvin dokter is echt schitterend!!!

Kan je voor je no3/po4 niet beter een koolstof bron introduceren op een doseerpomp?

Rowaphos kost beroerd veel 💰, en in balans kan je zowel no3 als po4 heeel mooi afbreken door een koolstof bron toe te voegen (redsea no3p04x/ dsr ez carbon / natuurazijn uit de supermarkt / wodka)

Houdt wel ook po4 in de gaten.. zonder po4 zal je nitraat alleen ophogen.

Waterwissels zullen het alleen tijdelijk verlagen, zeker po4 kan flink buffer opbouwen in je steen
De vehoogde Po4 Speelt al langer, met Rowaphos heb ik het bij de doorstart onder controle gekregen, daarom dat ik het herstarte toen ik terug begon te meten (door gezondheidsproblemen is dat er en tijdje niet van gekomen, net als adequaat onderhoud en waterverversingen). No3 meet ik nog maar sinds kort en ik schrok toch van de verhoogde waarde, daarom de grote waterverversingen. Die waterverversingen hebben de No3 waarde wel degelijk wat naar beneden gehaald. De Po4 zit zoals je stelt waarschijnlijk wel wat gebufferd waardoor het een probleem van lange adem zal worden. ik voegde ook micro-lift toe maar het flesje is net leeg, ben op zoek naar een alternatief.
ik ben opzoekingen aan het doen om de RowaPhos te vervangen door biopellets, maar de zoektocht gaat moeizaam en ik lees redelijk wat dingen die me niet aansporen om over te schakelen.


Mijn no3 zit op 10 en de po4 op 0,05 en dat geeft qua verhouding wat groene aanslag op de ruiten dus vandaar de tip om de no3 te verlagen. Ja bij zoet zie dat niet snel maar ja wel bij zeewater.
ik zou al lang blij zijn met 10:DD
 
Als je op een zeer effectieve manier no3 en po4 wil verlagen en bacteriën wil toevoegen kun je ook eens kijken naar Reef Fuel van Ocean Art. Daarbij ruikt het ook nog eens veel beter dan microbe lift en is het door het lage verbruik ook nog eens veel goedkoper dan andere producten.
 
Waarom wil je op een andere soort over dan Frans?
ik heb geen binding met het product, voeg het al enkele maanden toe en heb geen idee of het effect heeft. Ik heb ondertussen wel de grote waterwissels gedaan natuurlijk.
Als je op een zeer effectieve manier no3 en po4 wil verlagen en bacteriën wil toevoegen kun je ook eens kijken naar Reef Fuel van Ocean Art. Daarbij ruikt het ook nog eens veel beter dan microbe lift en is het door het lage verbruik ook nog eens veel goedkoper dan andere producten.
soms lijkt het of er meer middeltjes zijn om in je bak te gieten dan er aquarianen zijn. Even al deze middeltjes opzoeken.
 
Ik ben daar ook net gister mee begonnen en op advies van Lauwrensz maak ik het van 1 liter natuurazijn met 90 gr suiker. Dat zijn de kosten ook niet. De no3 blijft hier al tijden rond de 10 en zou richting de 5 mg worden.
welke suiker en hoeveel doseer je dan? Misschien een artikel om naar te verwijzen?
 
welke suiker en hoeveel doseer je dan? Misschien een artikel om naar te verwijzen?
Ik gebruikte ook azijn (blauwe hand) met witte suiker gewoon . De verhoudingen ongeveer zoals hierboven .
Mijn eigen brouwsel werkte in elk geval beter dan bv. die van DSR , van die laatste merkte ik heel weinig .
Het beste effect had ik als je niet teveel toedient , op mijn 1600 liter was dat maar 5 tot 10ml per dag .
Ga je meer toedienen was het effect gewoon weg .
Als het aanslaat werkt het in elk geval heel snel , ben je zo van je hoge waardes af .
 
Ik heb de genoemde verhouding jaren lang gebruikt en altijd rond de 10ml per dag in mijn aquarium van 250l. Ik verdeel het over 2 momenten op de dag.
Het blijft natuurlijk een beetje spelen met de dosering, ieder aquarium is anders. Gewoon bij hoge waarden de dosering verhogen en bij lage waarden de dosering verlagen.

Wat je hiermee doe is het voeden van de bacteriën in het aquarium, als je veel doseer dan breidt de populatie uit en als je minder doseer dan sterft een deel af. Doordat de bacteriën nitraat en fosfaat opnemen uit het water kun je hiermee redelijk goed de nitraat en fosfaat waarden regelen. Nitraat wordt meer gebruikt dan fosfaat.
Het is wel belangrijk om een koolstofbron als deze rustig op te bouwen en af te bouwen. Als je vanuit het niets zo 10ml in het aquarium gooi dan zullen de bacteriën plotseling explosief uitbreiden en is de kans op bacterie bloei groot. Als je de dagelijkse dosering rustig opbouw gaat dit proces gelijkelijk aan en heb je nergens last van.
 
Qua dosering ook zeker kijken hoe je afschuimer presteert . Dat staat in verhouding tot je dosering . Is dat niet , effect niet goed .
 
Het blijft zoeken naar iets wat voor jou werkt, wat voor jou goed werkt, kan voor mij niet werken, en andersom..

Ik ben altijd tevrede geweest met dsr carbon en special blend (ik voeg nu beide toe in opstart)

Mischien eens microbelift niteout2 proberen?
 
Dat is een beetje het probleem met die zelfgemaakte middeltjes, het recept is makkelijk te vinden, de dosissen moet je maar experimenteren. Op zoet water zou ik goed kunnen inschatten hoe en wat en hoeveel, op zeewater wordt dat al wat moeilijker. Daarom dat ik nog graag met gekochte middeltjes werk, daar staan op zijn minst aangeduide dosissen tegenover. RowaPhos uitschakelen zal nog niet voor direct zijn denk ik, als ik het goed begrepen heb gaan de meeste van die producten beter No3 verwijderen dan Po4. Eerste werk is eigenlijk het niveau in de sump aanpassen. De ideale hoogte voor de eiwitafschuimer is 25 tot 27cm en het waterniveau in de sump is maar 21 cm. Dit ga ik oplossen met een overloopkam maar hij moet nog in een hoek gezaagd worden. Ik hoop dat ik hem kan plaatsen zonder te lijmen.
 
Maandag thuisgekomen van een vermoeiende dag werken was het redelijk fris in huis. De gaskachel had het om de 1 of andere reden opgegegeven, gelukkig ben ik nogal handig in dit soort dingen en krijg ik dat zelf wel terug aan de praat. Ook het aquarium stond er met 21° maar frisjes bij. Blijken de 2 verwarmingselementen die er in zitten niet te werken (daarom dus dat ze wel eens preventief vervangen worden). Nu heb ik altijd wel enkele verwarmers op overschot maar nu blijken dat dingen van 50W te zijn, twee zo'n verwarmingen kunnen dat dus niet trekken. Ondertussen heb ik een 300w bijgekocht. waarschijnlijk zijn de heaters al langer kapot maar valt het nu pas op omdat de verwarming in huis uit staat. Ik kan alleen maar gissen wat de minimum temp van het aquarium is geweest.
Ik heb deze week ook de kam in de sump geplaatst om het niveau te verhogen voor de afschuimer, nu zit ik weer wat te sukkelen met de afstelling van de afschuimer. Meteen mee de RowaPhos vervangen en een waterverversing gedaan, ik spoel de RowaPhos met het af te voeren water.
Vandaag heb ik een nieuw osmoseapparaat gekocht, deze draait al 2 jaar (dus veel te lang). Een nieuw apparaat kost minder als de losse filters, jammer maar dan moet het zo maar.
 
Ja afstellen van de afschuimer is vaak een rotklus Frans en ik heb dit nu ook bij de hand en hoop dat ie nu weer aardig goed staat.
 
Is het dan misschien een idee om een temperatuurcontroler in gebruik te nemen, dan heb je altijd in 1 oogopslag de actuele temperatuur op een display, en ze geven een alarm als je bak te koud word
 
Ja afstellen van de afschuimer is vaak een rotklus Frans en ik heb dit nu ook bij de hand en hoop dat ie nu weer aardig goed staat.
Nu moet ik zeggen dat dit met de Bubble Magus tot op heden goed mee valt, met een hoger niveau in de sump zou hij een beter rendement moeten halen en heb ik meer speling met toevoegen van osmose (het vlottersysteem werkt nog steeds niet naar behoren) hij is al terug prima aan het afschuimen.

Is het dan misschien een idee om een temperatuurcontroler in gebruik te nemen, dan heb je altijd in 1 oogopslag de actuele temperatuur op een display, en ze geven een alarm als je bak te koud word
de koeler geeft natuurlijk de actuele temperatuur, in de sump heb ik een gewone thermometer ter controle. Een temperatuur contrôler is leuk maar een alarm is alleen nuttig als je dan ook kan ingrijpen. Het houdt natuurlijk nooit op met de zeebak, de techniek is echt verslavend, er is zo veel keuze en alles maakt het weer makkelijker. Eens je begin te automatiseren moet je echter goed weten waar je voor kiest, anders ben je dubbele kosten aan het maken.
 
De bak draait goed, sinds 14 dagen Ben ik red seaNo3:po4-x aan het toevoegen. Als er nog eens iemand beweerd dat microblift stinkt dan kom je hier maar eens aan ruiken. Het spul werkt wel erg goed, misschien wel iets te goed. No3 0p dik 14 dagen van meer dan 20 naar minder dan 10. Regelmatig meten is dan ook aangewezen. Ging mijn Po4 zo maar eens naar beneden, die blijft helaas veel te hoog staan.
Ik heb het uiteindelijk niet kunnen laten en heb bij een particulier in Antwerpen enkele stekjes gaan ophalen. Thuis gekomen heb ik toch maar besloten in om de Nano een quarantaine bakje te maken, dipvloeistof heb ik niet. Twee stekjes lijken planaria te hebben. Dus volgt er al gauw weer een ritje naar de speciaalzaak.
 

Bijlagen

  • IMG_20201223_210213.jpg
    IMG_20201223_210213.jpg
    404.6 KB · Weergaven: 182
  • IMG_20201223_210228.jpg
    IMG_20201223_210228.jpg
    202.2 KB · Weergaven: 172
Maar dat spul zou normaliter toch ook de po4 moeten verlagen? Wat ook kan is dat je met voer veel fosfaat verkrijgt Frans.
 
fosfaat zal wel in de stenen zitten. Er word algemeen gesteld dat het beter No3 dan Po4 verlaagd. Er was me dan ook aangeraden niet met de Rowaphos te stoppen terwijl ik het toevoeg. Het zal een werk van lange asem worden met de Po4
 
Ik ben er voor het gemak vanuit gegaan dat het al gebruikte stenen zijn waar dus niet zo heel veel fosfaat meer in zal zitten als die al een poosje draaien in de bak.
Bij nieuw steen zie je inderdaad vaak hoge fosfaat door wat er in de stenen zit.
 
Gewoonlijk is het in oude stenen dat het gebufferd zit John. Het loopt op in de bak en de stenen slorpen het op, als je het terug wil verlagen zullen de stenen het langzaam terug afgeven.
 
Nog steeds geen koralendip kunnen bemachtigen. Daarom maar besloten om de nieuwkomers een zoetwaterdip te geven, en daarna terug in quarantaine. het was nodig.
 

Bijlagen

  • IMG_20201231_205443.jpg
    IMG_20201231_205443.jpg
    247.7 KB · Weergaven: 171
Nou inderdaad, ik heb ze een paar maanden geleden in mijn bak gehad (een flinke uitbraak) en ben blij dat ik er vanaf ben en dat de bak weer hersteld is van de gevolgen.
 

Terug
Bovenaan