Rattenslang


A

aquaria17

Guest
Sinds afgelopen zondag ben ik de eigenaar van een prachtige wildkleur rattenslang. Hij is ongeveer 70cm lang en een jaar oud. Volgens de verkoper eet de slang "kleine springers". Dit zou één maatje groter zijn dan pinky's. Maar welke maat muizen moet ik hebben voor deze slang? En klopt het dat hij in het begin wat lastig zal doen met eten?
 
Het mag maximaal 1,5x zo dik als de slang zijn hoofd zijn, dat heb ik in ieder geval gelezen.

En ja, het is normaal dat een slang in het begin niet wil eten, maar geen zorgen, ze kunnen heel lang zonder eten!
 
Oke bedankt! Moet even kijken of de muizen die ik heb de goede grootte hebben dan. Heb nu namelijk "fuzzy", 6 gram.
 
En de verkoper zei ook nog dat ik de slang moest voeren in een aparte bak. Nooit in z'n terrarium. Is dat zo? En zo ja, hoe lang moet ik de slang dan bij de muis in een aparte bak laten voordat ie hem zou moeten hebben opgegeten?
 
Beeldmateriaal komt er aan! Maar iemand die antwoord heeft op de vragen? :)
 
Die info had ik inderdaad gelezen. Kan alleen nergens wat vinden over afmeting vd muis t.o.v. afmeting van de slang. En lees ook nergens iets over apart voeren.
Heb de slang net weer in een aparte bak gezet en de muis erbij. Na 5 minuten nog geen interesse. Slang weer terug gezet in het terrarium, en de muis er ook even bij. Hij sloeg meteen toe!

Een video van de slang die de muis eet (hopelijk wil die afspelen):



En een foto van de slang terwijl die aan het eten is:
251379aquaria17_0_84_image1_1.jpg


En een foto van de bak:
183981aquaria17_0_84_image2.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vet man!!!
dit is ook iets wat ik ooit nog wil gaan houden.

maar ja...
Ouders
 
Als je maar je maar één slang hebt kun je hem wel in het terrarium voeren. Als je meerdere slangen hebt kunnen ze door hun instinct elkaar gaan proberen op te eten wanneer ze prooi ruiken. Ook weet je zeker dat als je in een aparte bak voert de slang geen substraat binnen krijgt. Dit kan leiden tot verstopping of inwendige infectie. Een snippertje hier en daar is niet gelijk een ramp. Mijn leguaan voer ik op een bord, is misschien een idee.

Ohja, en was je handen altijd goed voor het voeren of voor het hanteren van de slang. Als je in aanraking bent geweest met de muis kan hij je hand ook voor prooi aan zien.
 
Je kan de slang even observeren tijdens het voeren. Je merkt gauw genoeg of hij interesse heeft in de muis. Als hij de muis binnen een 10 minuten niet pakt. Heeft hij ook geen trek. Slangen kunnen heel goed een tijd zonder eten, in de natuur hebben ze ook niet altijd geluk.
 
Ohja een tak in het terrarium is niet een must maar als het er is zul je af en toe toch zien dat de slang er gebruik van maakt!
 
Vet man!!!
dit is ook iets wat ik ooit nog wil gaan houden.

maar ja...
Ouders

Tja das altijd jammer. Gewoon een keer met je ouders naar een reptielenbeurs gaan. Kijk bij de slangen er hou er een paar vast. Laat de verkoper z'n verkooppraatje houden en wie weet (als het een goeie verkoper is) kom je aan het eind van de dag thuis met een mooie slang!

@Rubz bedankt voor de info! Had inderdaad al gelezen dat je de handen goed moet wassen. De slang zit nu lekker onder z'n rots de muis te verteren. Enig idee hoe lang die daar ongeveer over doet? Wil hem namelijk iedere dag even uit de bak halen en vasthouden, zodat ie mooi tam blijft. Wil dit alleen niet doen als ie zo'n volle maag heeft. Dan laat ik het hem liever even rustig het eten verteren.
 
Ja, gun het beestje zijn rust een dag of 2 a 3. Ontdooi de muizen ook gewoon normaal. Niet in de magnetron. Geen probleem! Veel plezier en succes!
 
Tja das altijd jammer. Gewoon een keer met je ouders naar een reptielenbeurs gaan. Kijk bij de slangen er hou er een paar vast. Laat de verkoper z'n verkooppraatje houden en wie weet (als het een goeie verkoper is) kom je aan het eind van de dag thuis met een mooie slang!

Haha, mijn moeder vindt slangen (reptielen in het algemeen eigenlijk) zulke smerige beesten.
In de dierentuin blijft zij altijd buiten staan als de rest even het reptielenhuis ingaat.
 
Op het vivarium 2015 stond er naast onze stand ook een stand met allerlei reptielen dus misschien ook hier even naar kijken als je de beurs gaat bezoeken;).
 
Als je op een beurs komt, is het ook bijna onmogelijk om met lege handen thuis te komen haha! Dus zal het gewoon proberen, niet geschoten altijd mis ;)
 
Haha, mijn moeder vindt slangen (reptielen in het algemeen eigenlijk) zulke smerige beesten.
In de dierentuin blijft zij altijd buiten staan als de rest even het reptielenhuis ingaat.


ik ken de insteek van je moeder Erik1404 ik ben ook zo'n moeder moet je eens aan John vragen waar mijn dochter vorig jaar mee thuis kwam na een dagje vivarium.
 
Haha zo kan het ook. Vragen om vergeving is altijd makkelijker dan vragen om toestemming!
 
Ik vind slangen ook erg mooie dieren. Helaas heb ik hetzelfde probleem als Erik1404. Mijn moeder vind slangen ook heel mooi en interessant, en ze is er niet bang voor (Op de beurs in houten deed ze steeds alsof ze geïnteresseerd was in bepaalde slangen om ze vast te mogen houden :p), maar er komt never nooit eentje in huis als het aan haar ligt :p
Hoe raar het klinkt, ik vind het zo mooi (eerder interessant, eigenlijk) om ze te zien eten! Ik heb echt genoten van je video , aquaria17 (hoe moet ik dat zeggen zonder dat ik een psychopaat lijk? xD)
 
aquariua17 die slang is met toestemming mee naar huis gegaan hoor maar wel op de voorwaarde die ik gesteld had, maar ja wat doe je tegen een dochter die helemaal verliefd is op een slang en dan ook nog eens 13 wordt :stars:
 
Ik vind slangen ook erg mooie dieren. Helaas heb ik hetzelfde probleem als Erik1404. Mijn moeder vind slangen ook heel mooi en interessant, en ze is er niet bang voor (Op de beurs in houten deed ze steeds alsof ze geïnteresseerd was in bepaalde slangen om ze vast te mogen houden :p), maar er komt never nooit eentje in huis als het aan haar ligt :p
Hoe raar het klinkt, ik vind het zo mooi (eerder interessant, eigenlijk) om ze te zien eten! Ik heb echt genoten van je video , aquaria17 (hoe moet ik dat zeggen zonder dat ik een psychopaat lijk? xD)

Het is ook erg fascinerend om te zien hoe de slang zo'n muis opeet. Dus je klinkt nog niet als psychopaat hoor haha.

aquariua17 die slang is met toestemming mee naar huis gegaan hoor maar wel op de voorwaarde die ik gesteld had, maar ja wat doe je tegen een dochter die helemaal verliefd is op een slang en dan ook nog eens 13 wordt :stars:

Tja dan kan je lastig nee zeggen. Al helemaal als je zelf ook wel houdt van vissen en reptielen. Toch stiekem wel leuk dat je dochter een slang heeft nu?
 
helaas de slang was maar 6 weken in ons bezit wou niet meer eten en was nog erg jong had zelfs nog een vele grotere warmte mat besteld al was de temp gemiddeld 24 graden in de bak en bij de warmte pad zelfs nog wat hoger.
 
Wat zonde! Had ie wel geleerd om dood voedsel te eten?

De slang is trouwens gisteraond ook mooi verveld. Had al het vermoeden dat het ging gebeuren, want hij keek al wat wazig uit de ogen.
 
heeft 2 muisjes hier op dus ja denk dat toch wel heb zelfs toen hij niet meer wou eten levende baby muis kunnen halen bij iemand
 
Wat vreemd. Soms is het een raadsel hoe een dier opeens ziek wordt of komt te overlijden. Komt er een nieuwe slang?
 
Met een mooie slang:D:D:D
aquariua17 die slang is met toestemming mee naar huis gegaan hoor maar wel op de voorwaarde die ik gesteld had, maar ja wat doe je tegen een dochter die helemaal verliefd is op een slang en dan ook nog eens 13 wordt :stars:


Ik kan me nog herinneren dat er vooraf veel is ingelezen en dat het geen overhaaste beslissing is geweest. Overhaaste beslissingen kom je jammer genoeg ook nog vaak tegen namelijk. Maar Patty is niet over één nacht ijs gegaan kun je rustig stellen:).
 

Terug
Bovenaan