Raspbora Heteromorpha paring


J

jsiegmund

Guest
Ik heb een school raspbora's. Die hebben het naar hun zin voor zover ik kan zien. Eens in de zoveel tijd worden ze wat wilder en dan gaan er visjes ondersteboven tegen blaadjes aan schuren. Ik heb gelezen dat dit paringsgedrag is en dat deze vissen hun eitjes op deze manier afzetten. Het raar is alleen dat ik nog nooit een enkel eitje heb gezien.

Hoe werkt dit precies? Ze worden wel hitsig maar eitjes leggen komt er niet van of zo? Ik heb alleen mannetjes? Lijkt me sterk, het zijn er meer dan 20.

Ik weet dat dit de moeilijkste raspbora soort is qua kweek, maar zou toch graag eens kijken of ik ze in ieder geval zo ver kan krijgen dat ze wat eitjes afzetten.
 
Ook is het niet zo gek als je geen eieren ziet als er al afgezet zijn. De meeste aquaria zijn absoluut niet geschikt voor de kweek van deze vissen omdat er niet voldoende beschutting en ruimte is, daardoor zien ze hun eigen eieren al heel snel, en zijn ze al opgegeten voor je het weet. Als ze het zelf niet doen, dan doen eventuele medebewoners het wel
 
Ik zie het regelmatig dus dan let ik ook op, er wordt echt niks afgezet. Qua PH zit ik goed (6), maar mijn water is niet zo warm. Misschien eens proberen om de temperatuur iets hoger te zetten dan, kijken of dat scheelt. Bedankt voor het linkje!
 
Nou, het is gelukt hoor! Alleen had ik nu cory eitjes ipv raspbora :p Nou ja, ook leuk. Inmiddels heb ik 2 jonkies rondzwemmen in een kweekbakje, eens kijken of we die groot kunnen brengen.
 

Terug
Bovenaan