rasbora kubotai gaan dood


nola

Member
Lid geworden
21 mei 2023
Berichten
21
Leeftijd
34
Ik heb mijn aquarium opgestart en mijn garnalen en slakken er tergu in gedaan een aantal weken geleden. Dit ging allemaal goed, ik besloot dan om woensdag te gaan kijken voor de nieuwe visjes. Ik heb eerst de waterwaarden nog eens gemeten en die stonden goed.
Ik kocht om te beginnen 10 rasbora kubotai en zou er nog een schooltje van rasbora galxy bij doen. Dezelfde dag was er al eentje dood. We zijn nu vrijdag en ik vond er 2 dood en nog eentje 'vermist'.
Ik heb opnieuw opgezocht en alle waterwaarden gemeten. Mijn Ph blijkt iets te hoog te staan (8-8,5 en is best max 7), ook mijn KH is 6 en moet 3-5 zijn. Deze zou ik dus graag aanpassen, al de rest staat goed eigenlijk.
Mijn temp stond op 23 maar door de warmet is mijn water 25. De ene site zegt dat ze tot 26 graden kunnen, andere 24 graden Dus dacht dat het wel ok zou zijn. ondertussen probeer ik deze ook te verlagen. Verder had ik mijn luchtbellen aan en denk dat dat voor iets te veel stroming zorgt? Dus deze zijn nu ook uit.
Ik doe op dit moment misschien veel, maar ik wil graag de andere 6 wel levend houden. Ik las ook iets dat co2 de ph naar beneden kan halen. Ik heb dit niet, is dit noodzakelijk? Want vloeibare co2 hoorde ik al verschillende dingen over, ik las over co2 tabletten maar is dat iets? Ik heb maar een bakje van 50l Om daar een heel systeem voor te kopen zie ik niet zo zitten. Hoe kan ik best de ph/kh verminderen?
Naast de visjes heb ik dus ook nog een paar garnalen, deze weren heel lustig aan het zwemmen, tot de visjes kwamen.. nu zitten ze vaak samen weg in een hoekje, zij zijn nochtans groter dan de visjes.
Wie kan me helpen en zeggen wat ik verkeerd doe en wat ik dan best wel doe nu??

Alvast bedankt!
Mvg,
 
Vloeibare co2 is carbo en dat is geen echte co2 en verlaagd de ph of kh dus niet. Het is een chemisch goedje wat je kan gebruiken bij bv algen. Het voegt doorgaans weinig toe aan een bak en al helemaal niet een high tech bak.
Misschien kun je aan osmose denken en zijn er leden die daar ervaring mee hebben.
 
Oke bedankt. Wat kan ik dan best doen om deze waarden te verlagen?
Die co2 tabletten, weet je daar meer van?
 
Hier staat hoe ze werken maar ideaal is anders wat denk ik:

 
  • Leuk
Waarderingen: nola
Wat is de Ph / Kh van het water direct uit je kraan? En als je het een half uurtje in een glas laat staan? (Als het lager is dan wat je in het aquarium meet, dan is er iets wat je Ph verhoogt, stenen bijvoorbeeld)
Wat voer je de vissen? Eten ze wel? Zijn ze mager (in de winkel willen ze nogal wel eens magertjes zijn).

Ph verlagen kan met een Ph verlagende bodem. Heb je niet persé veel voor nodig om al een effect te zien.
 

Terug
Bovenaan