Rare zwarte beestjes??


Ann Brookes

New member
Lid geworden
26 augustus 2023
Berichten
3
Leeftijd
50
Sinds een paar weken hebben wij hele kleine zwarte beestjes, best te vergelijken met mini maanzaadjes... klinkt raar, maar kan het op geen andere manier uitleggen🤔, hebben geen pootjes, voelsprietjes. Bewegen heel snel en het worden er alsmaar meer. Ik ben al bij vijverwinkel geweest, kennen de beestjes niet. Kwaliteit water is ok. Dus een raadsel!! Wie herkent dit? Iemand een tip?
 

Bijlagen

  • VID-20230825-WA0000.mp4
    4.5 MB
ik heb zo geen idee. Kun je misschien met een vergrootglas of inzoomen een close-up van een paar maken?
 
Heb je guppen?
Die lossen je probleem wel op.
(Hoewel je er hier wel heel veel voor nodig hebt, ben ik bang.

Maar wat het voor beestjes zijn?
Geen idee.
Larven van iets, wellicht?
 
Joepie, ik ondertussen al ontdekt dat de zwarte beestjes in mijn vijver zwarte waterspringstaartjes (Podura aquatica) zijn, nu nog een manier vinden om ze te bestrijden in mijn zwemvijver?? Iemand een idee?? dank!
 
Heb je geen vissen erin? Het eerste wat ik denk is 'gratis voer' 😁
 
Paar goudvissen zouden het moeten kunnen oplossen. Ook eventuele muggenlarven hebben ze weinig problemen mee. Maar als je liever meer 'inheemse' vissen wilt: elrits, windes, voorntjes....
 
Zijn het niet springstaartjes? Collembola. Heb ze zelf ook, ze ruimen alleen maar op En zijn niet schadelijk
 
neen, er zitten geen vissen in mijn vijver.. en heb op een nader forum gelezen dat vissen die beestjes zelfs niet zien en dus niet eten, omdat ze zo klein zijn en op het wateroppervlak drijven...
 
Waarom laat je er niet eens de herfst en winter overheen gaan. Niet gezegd dat volgend jaar de omstandigheden weer zo gunstig zijn voor ze.

Chemische bestrijding zal ook andere fauna de das om doen. Veel ervan in elk geval, want een dergelijke bestrijding is niet selectief.
 
neen, er zitten geen vissen in mijn vijver.. en heb op een nader forum gelezen dat vissen die beestjes zelfs niet zien en dus niet eten, omdat ze zo klein zijn en op het wateroppervlak drijven...
Kwestie van kleinere(jongere) vissen in de vijver plaatsen, van een soort die aan het oppervlakte foerageert.
(Goud)winde jong maakt kortemette met dit beestje.
 
Beetje meer oppervlakte spanning helpt Mogelijk beter dan vissen. Het zijn wss collembola en olk niet schadelijk, ze ruimen alleen maar afval op dus eigenlijk zijn ze zeer nuttig.
 
Heel kleine druppel veilige zeep er in doen? Voor babys of groene zeep ofzo?
Ik weet dat je daardoor de oppervlaktespanning verlaagt, maar heb geen idee of dat veilig is voor de vissen.
 

Terug
Bovenaan