rare worm


L

leon van der leest

Guest
Ik heb soil van dennerle in een bak die als kweekbak voor garnalen zou moeten gaan dienen. Nu zitten er alleen ineens rare wormen in. Het lijkt geen planaria. Weet iemand wat het is? En nog belangrijker wat ik er tegen kan doen? Alvast bedankt!

IMG_20180129_134306.jpg
 
Hier nog een andere foto waar de wormen door het grind kruipen.

IMG_20180129_134320.jpg
 
Deze bak draait denk ik nog niet zolang en dan kunnen het opstartwormen zijn. Deze kunnen geen kwaad verder en in de regel verdwijnen die vanzelf weer.
 
Oke bedankt! verdwijnen die door vissen? Want het was de bedoeling er alleen garnalen in te doen.
 
Ik heb ze ook alleen in de garnalenbakjes gehad en ook daar waren ze na enig tijd weg. Zie je ze ook wel door de bak zelf "zwemmen"?
 
Ze kunnen wel zwemmen maar ik zie ze voornamelijk in en op de grond. Ze komen waarschijnlijk uit de soil, want voor de rest heb ik alleen spullen (planten) uit mijn hoofdaquarium gebruikt. Het zijn gewoon vieze dingen haha. Heb er nooit eerder last van gehad, maar wel de eerste keer dat ik soil ipv die fijne garnalen grind gebruik.
 
Gewoon laten zitten verdwijnen vanzelf en geen chemicaliën gebruiken ;)
 
Hebben jullie een idee aan wat voor termijn ik ongeveer moet denken? Het Aquarium draait iets meer dan 2 maanden.
 
Dat lag niet in de planning, eigenlijk alleen garnalen. Welke vissoort kan ik het best er in doen? Gewoon guppen ofzo?
 
Als ze in de bodem vertoeven dan zullen de vissen er niet of moeilijk bij kunnen komen. Hier gingen ze vanzelf weg ondanks dat er alleen garnalen inzaten.
Flubenol is tegen wormen maar ik zou dat niet gelijk inzetten.
 
Ik ga denk ik toch over op bestrijden met middelen. Zie de krengen nu ook piepklein in mijn hoofdaquarium. Ben echt vies van mijn aquarium door die beesten. Werkt flubenol tegen opstartwormen? Heb Vissen, garnalen en slakken, maar heb de mogelijkheid om soorten over te zetten.
 
Dit middel vinden je slakken niet leuk hoor. En van de andere inwoners weet ik het niet of het kwaad kan.
 
Als ze ook in je andere bak zitten dan heb ik het idee dat je iets van de oude bak in de nieuwe bak hebt overgezet of andersom.
 
Als ik google kom ik op Nematoden (rondwormen), bestrijdingsmiddel Levamicil.
Lees dat ze heel moeilijk uit te roeien zijn.

Groeten Bob
 
Ik ga denk ik toch over op bestrijden met middelen. Zie de krengen nu ook piepklein in mijn hoofdaquarium. Ben echt vies van mijn aquarium door die beesten. Werkt flubenol tegen opstartwormen? Heb Vissen, garnalen en slakken, maar heb de mogelijkheid om soorten over te zetten.


Jij bent snel vies! ;)
 
Als ik google kom ik op Nematoden (rondwormen), bestrijdingsmiddel Levamicil.
Lees dat ze heel moeilijk uit te roeien zijn.

Groeten Bob


Dat zal denk ik Levamisole bevatten wat erg goed werkt tegen wormen. maar dat kun je nu vrij moeilijk meer krijgen bij de dieren/veearts.
Om welke wormen het hier gaat is voor mij nog de vraag.
 
Ja ook die soil, in een creatieve bui heb ik een verhoging gemaakt en die soil gebruikt. Precies in die hoek zitten de mini beestjes nu ook.
 
Dat zal denk ik Levamisole bevatten wat erg goed werkt tegen wormen. maar dat kun je nu vrij moeilijk meer krijgen bij de dieren/veearts.
Om welke wormen het hier gaat is voor mij nog de vraag.
Levamicil is dacht ik van Manaus. Levamisole is wat we voorheen vrij makkelijk bij de dierenarts konden krijgen.

Edit: Levamicil https://www.aquaplantsonline.nl/med...micil-100-ml-voor-vissen-besmet-met-nematoden
 
Bedankt!
 
Ook Flubenol werkt vaak tegen wormen maar of het tegen deze wormen zal werken durf ik niet te zeggen.
 
niet bestrijden gaan vanzelf weer weg
 
Ik heb mijn aquariumzaak gemaild met de bovenstaande foto's. Volgens hun zouden het nematoden kunnen zijn. Zou dat kunnen?
 
Daar bestaan er zo n 25000 soorten van las ik;)
 

Terug
Bovenaan