Rare witte 'wezentjes' in aquarium


S

Sokje

Guest
Beste lezers, wij hebben een vrij nieuwe bak van 4 maanden, 240 liter. Nu zien wij af en toe rare witte 'pluisjes' op het glas zitten, ze zijn slechts 2 of 3 mm lang en het zijn soort witte stokjes met een aantal 'voelsprieten' aan het uiteinde. Een beetje net als een pluisje van een paardenbloem.. Ze leven wel, want als er een vis naar toe hapt krimpen ze ineen.. Ik probeer een foto toe te voegen:
Weet iemand wat dit is, of het gevaarlijk is? Moeten en kunnen we hier iets aan doen? Ik heb niets vergelijkbaars kunnen vinden.. Alvast bedankt voor de reacties

IMG_20171110_124336.jpg
 
Dat zijn Hydra
 
Als je er veel hebt dan kun je vaak volstaan met een halve dosis flubenol te geven. Deze kunnen voor de gewone vissen geen kwaad maar ze kunnen zich snel uitbreiden.
 
Ja hoor want ik heb het al diverse malen toegepast bij garnalen.
 
Oké bedankt voor de reacties, fijn om er een naam bij te hebben :) ik heb wat platy rondzwemmen die lusten ze ook lees ik, en tot nu toe zien we er maar een enkele.. Maar ze zijn erg klein dus er zullen er vast meer rond zweven.. fascinerende wezens zeg! Goed om te weten dat het niets dramatisch is :) ik heb ook wat japonica dus ook fijn dat dat middel wel zou kunnen. Dank voor de tip.
 
Ik heb ze ook regelmatig gezien in mijn garnalenbakjes en ook altijd behandeld met flubenol.

Alleen de laatste keer bleek het niet nodig omdat ze vanzelf verdwenen.
Maar ze hebben jonge garnaaltjes op hun menu staan, dus wel even goed in de gaten blijven houden ;)

2017-06-25 17.29.12.jpg
 
Ik ben benieuwd hoe het nu met de Hydra staat;)
 
Eigenlijk zouden ze 20x zo groot moeten worden....
zoetwaterkoraal ^_^

Maar ben inderdaad benieuwd hoe het gaat.
 
Nou ik heb in de zeewaterbak wel af en toe glasanemoontjes maar die spuit ik ook weg.
 
Misschien nuttig voor sommige: als je op zoek gaat naar Flubenol, vraag dan zeker ook eerst eens bij je apotheek. De kans is groot dat je er daar kan kopen voor een veel lagere prijs dan in een aquariumwinkel.
Ik heb er een paar maand terug gekocht omdat ik planaria had in m'n garnalenbakken. Ik betaalde nog geen 40€ voor 100gr.
100gr is uiteindelijk goed voor 100.000 liter aquariumwater. Als je die goed bewaard, droog en op een donkere plaats, kan je er dus vele jaren mee weg
 
Dat is denk ik genoeg voor je hele leven want een gram kost vaak maar 0,50 cent via bv Marktplaats. Moet zeggen dat je het zelden gebruikt dus ik koop het dan liever met wat kleinere hoeveelheden. Ik weet ook niet hoelang zoiets werkzaam blijft in droge vorm.
 
Ik heb er sinds de opening van het topic maar een enkele gezien, ze zijn zo super klein dat ik me nog niet direct zorgen maak, ik heb van mijn stiefkinderen 2 platys gekregen en 1 heeft vannacht babies gekregen waarvan ik er nu 25 in een klein bakje heb zitten! Dus hydra etende vissen genoeg :) Dus voor nu kijk ik het even aan, maar zorg dat ik flubenol in huis heb.:)
 

Terug
Bovenaan