Ranchu verliest vinnen in lange tijd?


E

Eddy09

Guest
Hi all,

Mijn ranchu heb ik vorig jaar maart gekocht (2019), samen met een andere ranchu zitten ze samen in een RIO 180. Helaas is deze ranchu in een hele lange periode langzaam zijn vinnen aan het verliezen :( ik heb hem een aantal maanden geleden al eens behandeld met Baktopur. Dit gaf geen verbetering, de andere vis heeft nergens last van.. ik heb nu weer baktopur besteld en wil hem langer behandelen maar geen idee of dit soelaas gaat bieden. Wellicht hebben jullie nog tips voor mij?

Hier een foto hoe ik de ranchu kocht:

vroeger.PNG


Dit was hij denk in januari 2020 (anaalvinnen al weg)

vroeger2.PNG


Dit is een foto van oktober 2020 (mist meer vinnen)

nu 1.jpg


nu 2.jpg


Ik hoor graag jullie tips! Waterwaardes zijn overigens allemaal goed (hardheid, ph, nitriet etc)

hoor het graag!
 
Ik vind de aftakeling er heel "schoon" uitzien. Lijkt mij eerder een genetisch defect dan een ziekte. Ik vind het heel raar, durf er ook niks met zekerheid over te zeggen..
 
Ik vind de aftakeling er heel "schoon" uitzien. Lijkt mij eerder een genetisch defect dan een ziekte. Ik vind het heel raar, durf er ook niks met zekerheid over te zeggen..
ja ik ben ook bang dat baktopur niks gaat uithalen (twijfel of ik dat moe toedienen...maar zonde om niet te proberen misschien?). Ik voer hem nu Bassleer forte , wellicht dat dat net iets extra boost geeft? normaal voer ik bassleer herbal.

Die anaalvinnen zijn zo erg nog niet maar zijn linker voorvin gaat nu langzaam kleiner worden en als die eenmaal te klein is lijkt het mij lastig zwemmen. Vooralsnog lijkt hij er nu weinig tot geen last van te hebben
 
Dat ziet er wel heel apart uit. Om iets zinnigs te kunnen zeggen zou ik toch wel een paar dingen willen weten:

1: Welke filtering heb je naast de standaard filter van je Rio 180? Intern/extern, aantal liters per uur etc.

2: Hoe meet je je waterwaarden? Teststrips, druppeltests, of laat je ze in de dierenwinkel meten?

3: Hoe vaak doe je waterwissels? Ik doe iedere 3 dagen een 60% waterwissel om de boel in evenwicht en de vissen gezond te houden.

4: Heb je nog medebewoners in de bak, bijvoorbeeld kreeftjes of andere dieren die vinnen kunnen beschadigen?

5: Wat heb je op je bodem liggen? Het ziet er nogal ruw uit. Zie je je vis wel eens " flashen" langs de bodem? Of langs decoratie?

Ik vraag dit, omdat de Rio 180 101 x 41 x 50 cm groot is. Voor 2 Ranchu's kan dit net, maar je moet dan echt voor een optimale filtering zorgen, eigenlijk twee keer zo veel als je verwachten zou bij bijvoorbeeld tropische visjes. Goudvissen zijn nogal grote vervuilers, ze poepen en plassen veel meer dan de meeste andere vissen.

Waar ik ook aan zit te denken: je vissen zulen nu de geslachtsrijpe leeftijd bereikt hebben. Dat betekent dat ze paaigedrag kunnen laten zien. Het mannetje beukt het vrouwtje en dat gaat de hele bak door. Als er bossen waterpest in de bak zitten beukt hij haar de planten in, zodat ze daar haar eitjes kan afzetten. Als je geen planten hebt, maar wel een ruwe bodem, kan het zijn dat hij haar tegen de bodem aan beukt, waardoor de vinnen kunnen beschadigen. Ook het homvocht van het mannetje zorgt voor belasting van je waterwaarden, waardoor je eigenlijk meteen een grote waterwissel zou moeten doen.

Bactopur is niet iets waar ik goede ervaringen mee heb. Ik gebruik liever natuurlijke middelen.

 
Het is wel een vreemde ranchu. Totaal geen wengroei op de kop zo te zien. Erg glad koppie. Dit is een kruizing van iets. Het lijf is wel ranchu gevorm maar die kop hoort er niet bij, die zal van iets anders wezen. Vind de oogjes ook erg uit de kop staan. Weet niet of dit altijd al zo was? Ik denk ook dat er iets niet goed is in de vis. Als het een bacterieel probleem zou wezen was hij allang gaan hemelen.

Ik zou ook niet durven zeggen wat dit is. Als je bactopur gebruik gebruik dan de direct (tabletten) versie en laat licht uit. Geen uv, kool of zeoliet. Let wel op voor gevolgen oplopende water waardens. Ik denk ook niet dat het echt veel gaat helpen maar voorste vin weg word wel erg moeilijk zwemmen, denk ik maar op zich zo met zijn tween ook niet zo heel erg zo lang hij/zij gewoon kan eten.
 
Dit soort visjes heb ik wel eens in de LFS gezien onder de naam " Buffelrug". Bij mijn LFS komen ze bij Jarathana vandaan, en de vissen daar zijn afkomstig uit massale kwekerijen in Azie en Israel. Ik zie daar ook wel kruising Demekins vandaan komen, fantails met een scheutje Ryukin etc. Anyway, de vis is op de eerste foto nog jong, op de tweede heeft hij zijn definitieve kleur.
 
Het is natuurlijk wel heel sneu voor het visje dat hij zijn vinnen kwijt raakt. Buikvinnen ook al weg. Feitelijk kun je hem/haar wellicht beter uit zijn lijden verlossen maar begrijp ook dat TS nog iets wil proberen om hem te helpen. Kl##t situatie :( Die vinnen zullen denk ook nooit meer aangroeien
 
Mocht het een ernstige beschadiging als gevolg van paaigedrag zijn, dan zou TS nog kunnen proberen om deze vis een poos apart te houden met hele goede filtering, en kijken of de vinnen nog aangroeien. Ik had er hier een met een complete hap uit de staart, die had vastgezeten tussen de takken van een nepplant bij het afzetten van de eitjes. De vinstralen waren ook weg, dus ik dacht aan wat ik eerder van jou had gelezen en vreesde het ergste. Maar alles is weer teruggegroeid en je ziet er niets meer van. Veel vers water en goede filtering is essentieel. Deze vis krijgt wel goed voer. Als extra ondersteuning zou TS nog vitaminedruppeltjes op de pellets kunnen doen.
 
Dat ziet er wel heel apart uit. Om iets zinnigs te kunnen zeggen zou ik toch wel een paar dingen willen weten:

1: Welke filtering heb je naast de standaard filter van je Rio 180? Intern/extern, aantal liters per uur etc.

2: Hoe meet je je waterwaarden? Teststrips, druppeltests, of laat je ze in de dierenwinkel meten?

3: Hoe vaak doe je waterwissels? Ik doe iedere 3 dagen een 60% waterwissel om de boel in evenwicht en de vissen gezond te houden.

4: Heb je nog medebewoners in de bak, bijvoorbeeld kreeftjes of andere dieren die vinnen kunnen beschadigen?

5: Wat heb je op je bodem liggen? Het ziet er nogal ruw uit. Zie je je vis wel eens " flashen" langs de bodem? Of langs decoratie?

Ik vraag dit, omdat de Rio 180 101 x 41 x 50 cm groot is. Voor 2 Ranchu's kan dit net, maar je moet dan echt voor een optimale filtering zorgen, eigenlijk twee keer zo veel als je verwachten zou bij bijvoorbeeld tropische visjes. Goudvissen zijn nogal grote vervuilers, ze poepen en plassen veel meer dan de meeste andere vissen.

Waar ik ook aan zit te denken: je vissen zulen nu de geslachtsrijpe leeftijd bereikt hebben. Dat betekent dat ze paaigedrag kunnen laten zien. Het mannetje beukt het vrouwtje en dat gaat de hele bak door. Als er bossen waterpest in de bak zitten beukt hij haar de planten in, zodat ze daar haar eitjes kan afzetten. Als je geen planten hebt, maar wel een ruwe bodem, kan het zijn dat hij haar tegen de bodem aan beukt, waardoor de vinnen kunnen beschadigen. Ook het homvocht van het mannetje zorgt voor belasting van je waterwaarden, waardoor je eigenlijk meteen een grote waterwissel zou moeten doen.

Bactopur is niet iets waar ik goede ervaringen mee heb. Ik gebruik liever natuurlijke middelen.

hi allemaal, dank voor jullie reacties en excuus voor mijn late reactie :)

Om antwoord te geven op de vragen.
1. Filtering is de filtering van de RIO 180 (intern) en dan 1 sterkere pomp dan die erbij geleverd werd.
2. Ik doe druppeltests halverwege de week , ik meet Kh, Co2, Ph, Gh en No2. Eigenlijk altijd goede waardes, heel soms wat lage Co2 maar dit is volgens mij niet schadelijk voor de vissen
3. Ik doe elke week ong 80-90% waterwissel.
4. Geen medebewoners in de bak, enkel wat waterpest en de 2 racnhus :)
5. Bodem zijn kleine steentjes, zit wel eens te twijfelen om naar zand te gaan. Echter, ik werk op de plek waar het aquarium staat en de kleine ranchu zonder vinnen is vrijwel nooit gek aan het doen bij de bodem, dus echt beschadigen daar lijkt me lastig

Ik ben nog niet begonnen met bactopur.. ga dit na de volgende waterwissel denk wel proberen. Zal ik enkel de kleine vis behandelen? of de gehele bak? Vis is inderdaad wel een wat afwijkende vis tov andere ranchu's hij is ook heel klein gebleven en idd geen wengroei. Ik merk verder echt niks aan de vis, altijd actief nooit hangerig in de bak of iets dergelijks (de andere ranchu heeft wel een soort afwijking.. die gaat na het eten altijd wat lucht happen en dan is ie 2 uurtjes aan het drijven waarna die weer 100% normaal zwemt, van alles geprobeerd maar niks helpt xD verder gezonde vis volgens mij haha).

Maar uit zijn lijden verlossen? why? zolang die prima kan zwemmen is dat niet nodig lijkt me? Vis kan prima naar het voer zwemmen en is ook heel de dag door lekker aan het ronspitten in de bodem, geen afwijkend gedrag.
hoor graag jullie reacties!
 
Als dit een bacterieel probleem is, zou ik alleen de kleine Ranchu behandelen in een quarantainebak. De werkzame stof in Bactopur is Nifurpirinol, en deze is lichtgevoelig. Dat houdt in dat je de kuur in een donkere bak moet geven. Wel goed beluchten, maar dat staat ook in de gebruiksaanwijzing. Ik ben benieuwd naar het verloop.
 
Vind dit een erg moeilijk geval:unsure:

Gezien het tijdsbestek een jaartje dat er onderdelen verdwijnen lijkt me vinrot of andere bacteriele zaken niet voor de hand liggen. Natuurlijk kan dit elke moment komen of gekomen zijn. Vaak is het gauw gebeurd als bacterieel het probleem zou zijn. De ander zou dan vaak ook problemen krijgen.

Om hem nu in de bactopur te zetten is discutabel. Help je hem van zijn probleem af of maak je de vis juist zwakker omdat het nu eenmaal bacterieen om zeep helpt. De kans bestaat dat hij juist verzwakt. Ook bacterieel te laat behandelen geeft geen redding meer. Het is zo en zo moeilijk om een vis te redden met een bacterieel probleem. Meestal omdat vis verzwakt geeft het ook explosie aan parasieten en dat zou je zien aan gedrag.

Dat die vinnen stukje bij beetje zomaar verdwijnen moet toch ergens door komen. Het kan goed dat er gewoon iets in de vis niet goed is waar je nooit achter zult komen. Je kunt zelf het beste zien of de vis een lijdens bestaan heeft. Als hij nog blij rond zwemt en nog eet en jij er mee kan leven laat je hem gewoon rond stuntelen. Kan me wel voorstellen als de rest van de vinnen verdwijnt dat hij moeilijkheden gaat krijgen. Die vinnen heeft hij toch nodig om zich voort te bewegen. Dat zie je vanzelf wel.

Ik zou dan toch eens je bodem gaan vervangen. Dit is het enige logische wat verder een oorzaak zou kunnen zijn en waar je wat aan kan doen.. Dit is een optie baat het niet schaad het niet.

Je zou eens wat doperwten in het menu kunnen opnemen voor de rug drijver. Eens een ander merk voer kan ook helpen. Soms helpt ook gewoon niets en zal hij altijd wel eens op zijn rug drijven. Dat lucht happen/smakken doen sommige nu eenmaal in de hoop dat er wellicht een lekkere mug ofzo drijft denk ik.

Succes en ik hoop toch zo af en toe eens een foto te zien met dit vreemde geval (y)
 

Terug
Bovenaan