Ranchu thai liefhebber.


Limbo13

Well-known member
Lid geworden
18 juli 2022
Berichten
69
Leeftijd
51
Hallo allemaal. Mijn naam is Rogé 49 jaar .kom uit het heuvellandschap Limburg .. phoe als ik het opschrijf klinkt het echt oud , ...... gelukkig voel ik me een stuk jonger en dankzij sport ook lichamelijk fitter ......

Mijn oude hobby aqauium en vissen weer opgepakt. Toen ik 6 was tot van 16 jaar heb ik tropische vissen gehouden....

Nu ik meer tijd heb (vervroegd pensioen)... ben ik weer begonnen,,..... nu al weer een jaar dat mijn bakkie draait....een 40 liter bak en 2 kleine vissen van 5 cm cichliden Malawi. .....

Binnenkort over een paar dagen komt er een tweede bak bij...... 106 liter netto... daar ga ik 2 ranchu tai HQ nhouden tussen 12 a 15 cm Met geen deco. Wel bodem bedekking zand ..2 a 3 mm . Ivm wroeten...

Pomp word een externe eheim pro 4+ 250, DIT voor meer netto volume over te houden voor de Vis........ WATER verversen 1 x de week 50 % na 4 weken rond de 70 % 1x perw verversen....

Indraaien doe ik net zo lang dat alle waardes kloppen EN ME BIO Bac alles goed kunnen verwerken......, hoe lang dit duurt ..? GEEN IDEE. De ene keer is dat 8 weken soms langer of korter... maar ik geef het de tijd...... net zo lang dat alles klopt........

Groetjes.....;)
 
Welkom op het forum!

Heb je de 106 liter bak al? Of weet u hier de afmetingen van?
Voor 2 sluierstaarten wordt namelijk een minimum van 1 meter lang aangeraden. Met 106 liter denk ik dat het een 80cm bak is.

Veel succes met de hobby!
 
Ja ga toch voor de rio jewel led 180 morgen , heb gerekend en daar kan ik 3 ranchus in groot krijgen, Begin met 2 stuks.

101x41x50......207 liter zonder interne filter , met de filter die erbij hangt kom ik op 180 liter netto.. lijkt me een stuk beter voor de ranchu's thai in de toekomst.

Vraag me af of de pomp eruit kan voor een externe pomp, maar dat is niet nodig omdat ik het maximale liters per vis niet ga overschrijden....


Is trouwens een handige site voor mensen die nieuw zijn in de hobby en dit willen uitrekenen. : zoek bij Google op :"de vismeter aqarium fans".
:cool:
 
Welkom op het AF
 
Ja ga toch voor de rio jewel led 180 morgen , heb gerekend en daar kan ik 3 ranchus in groot krijgen, Begin met 2 stuks.

101x41x50......207 liter zonder interne filter , met de filter die erbij hangt kom ik op 180 liter netto.. lijkt me een stuk beter voor de ranchu's thai in de toekomst.

Vraag me af of de pomp eruit kan voor een externe pomp, maar dat is niet nodig omdat ik het maximale liters per vis niet ga overschrijden....


Is trouwens een handige site voor mensen die nieuw zijn in de hobby en dit willen uitrekenen. : zoek bij Google op :"de vismeter aqarium fans".
:cool:
Wat leuk! Ik heb hier toevallig nu ook een rio 180 staan die nu bezig is met indraaien. Waar ik 2 sluiers in ga doen.
Ik hou hier het interne filter in, en doe er ook nog een JBL e1502 (extern filter) bij.
 
Enigste wat ik wel ga doen bij de jewel 180 led is de pomp anders stacken . In de onderste laag van de filter haal ik alle sponsen weg en stop ik bio gravel er in . 1.5 kg

Las ook dat veel bij de rio 180 nog een skimmer erbij zetten ,.... maar dat wacht ik even af...

Dan de bovenste laag ga ik de filter sponsen ook anders maken dan hun hem vullen . Van helemaal boven af blauw grof , dan de medium , dan de witte en daar tussen nog een cassette bio filter materiaal....zoals op dit filmpje te zien is....
 
Welkom op het forum! :D Als ik zo vrij mag zijn: waar ergens in Limboland woon je ongeveer? (Misschien wel de mooiste provincie. Ik was er deze week nog een aantal dagen, en heb ook een tijdje in Maastricht gewoond.)

Enigste wat ik wel ga doen bij de jewel 180 led is de pomp anders stacken . In de onderste laag van de filter haal ik alle sponsen weg en stop ik bio gravel er in . 1.5 kg
Ik zou je willen adviseren om dat van die biogravel niet te doen! De meneer van dat filmpje is een prima verkoper, die e.e.a. leuk weet te brengen. Maar die biohome-producten zijn als filtermateriaal een stuk minder efficiënt (en ook nog eens duurder) dan simpele sponzen. Filtermateriaal moet een goede balans hebben van drie dingen: 1. oppervlak bieden aan micro-organismen, 2. ruimte overlaten voor die beestjes om de boel uit te kunnen bouwen (daar kan maanden overheen gaan) en 3. goed doorlatend zijn voor de waterstroom, voor de voedselvoorziening. Die biohome-dingen zijn veel te grof. Het materiaal aan de binnenkant is te beschouwen als verloren ruimte, wat die man ook beweert.
 

Terug
Bovenaan