Ramen schoonmaken


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,276
Leeftijd
47
Hallo allemaal,

Hoe maken jullie de buitenkanten van de ramen van de bakken weer helemaal netjes?

Ramen doe je normaal met spiritus, ammonia, Glassex oid. Maar is dat veilig om zo dichtbij de vissen te gebruiken? Je wilt natuurlijk niet dat er iets van in het water komt.
Een ander probleem waar ik tegenaan liep is dat de vissen doodsbang zijn voor de de poetsdoek. Ik denk alleen al het bewegen, maar het maakt ook zo'n piepend geluid. Ze raakten er helemaal van in paniek. Zijn daar nog trucjes op?
 
Ik gebruik van JBL de reiniger met verstuiver. En daarna pak ik een stuk keukenpapier.

 
Ik gebruik Glassex omdat de bak dicht is. De zeewaterbak is open en dan hou ik er een doek boven.
 
O ja, soms gebruik ik ook zo n microvezeldoekje om na te poetsen of om plaatselijk een vlekje weg te halen.
 
We vegen de ruit na onderhoud even droog met een oude theedoek, dat voorkomt de meeste narigheid.
Lichte kalkresten en lichte vlekken verdwijnen hier eigenlijk altijd wanneer we de ruit opwrijven met een theedoek.
 
We vegen de ruit na onderhoud even droog met een oude theedoek, dat voorkomt de meeste narigheid.
Lichte kalkresten en lichte vlekken verdwijnen hier eigenlijk altijd wanneer we de ruit opwrijven met een theedoek.
Ja dat moet ik ook altijd bij de zeewaterbak doen want zoutresten zijn erg lastig weg te krijgen.
 
Ik reinig met schoonmaakazijn en een microvezeldoek. Daarna droogmaken met keukenpapier.
 
Ik heb mn nieuwe aquarium (nog leeg) schoon gemaakt met azijn en een speciaal sponsje dat bedoeld is om niet te krassen maar wel het vuil er af schuren. Kreeg anders erg moeilijk het zout en kalk er af.

Toen kreeg ik kort geleden een tip om de randen waar ik het niet af kreeg met een glasreiniger te poetsen. Azijn deed 0% tegen dat laatste beetje of ik moet puur proberen.

De buitenkant doe ik zelf gebruikelijk met een keuken papiertje en azijn. Daar kan het vuil nooit erg zijn. Aan de binnenkant als het aquarium draait met vissen probeer ik het eerst met de zachte kant van de spons, wil dat niet pak ik een mesje.

De stress die vissen er van zouden krijgen dan denk ik maar zo, in de natuur is alles ook niet smooth en vlekkenloos. Soms een lichte maatte stress is een bepaalde prikkel behoefde van een dier wat bij zijn natuurlijke behoefde hoort.

Ik kreeg laatst een mini paniekaanval door mn fantoomzalm toen hij mij intimiderend met zn vinnen aan het uitdagen was dus ik sta quite met me vissen 😂
 
En hebben jullie helemaal geen last van paniekerige vissen?
 
Nee ik niet en als ik gewoon rustig bij de bak sta en ze zien wat ik doe dan is er niets aan de hand.
 

Bijlagen

  • 16831106471077545413962682894872.jpg
    16831106471077545413962682894872.jpg
    146.1 KB · Weergaven: 51
En hebben jullie helemaal geen last van paniekerige vissen?
Mijn vissen rukken de algen(haren) uit mijn armen als ik er in zit met mijn handen. Dus als ik de buitenkant doe boeit het ze al helemaal niks.
 
Hier doe ik een spons in het water wat ik heb afgeheveld en maak daar de buitenkant mee schoon en maak het droog met een krant.

En zo af en toe maak/poets ik mijn glas met 1 van mijn autopoets producten. Komt er ook gelijk weer een laagje over dat het water weer mooi van de ruit afloopt.
 
Mijn vissen rukken de algen(haren) uit mijn armen als ik er in zit met mijn handen. Dus als ik de buitenkant doe boeit het ze al helemaal niks.

Ja, dat haren trekken doen de mijne ook. En toch zijn ze bang. Misschien dat ze er gewoon nog aan moeten wennen.
 
Armen ontharen is dan een goed idee:ROFLMAO:
 
De buitenkant met glassex en keukenpapier. Dat werkt perfect, totdat een van de cory's lucht hapt en er weer een half glas water over de zijkant gaat :)
 
Ja, dat haren trekken doen de mijne ook. En toch zijn ze bang. Misschien dat ze er gewoon nog aan moeten wennen.

Ja in het begin was er ook paniek maar dat went: ik ben wekelijks blijven poetsen.
 
Zelfs als ik de ramen van de binnenkant doe dan schrikken de Manen niet echt tenzij ik bijna met de hand tegen ze aankom en dan gaan ze weg. Meestal gaan ze als ik dat doe voor in de hoek zitten omdat ze weten dat ik van links naar rechts ga met mn hand.
 
Ja, dat haren trekken doen de mijne ook. En toch zijn ze bang. Misschien dat ze er gewoon nog aan moeten wennen.
Zie het als een reus, die in eens ongevraagd jou ramen komt wassen. Eerst schrik je je rot en ben je bang. Maar als hij klaar is en weg is, naast dat je je afvraagt wat je in hemels naam is overkomen ben je toch op ze minst dankbaar 😂

achteraf zijn die vissen waarschijnlijk alleen maar blij dat ze wat mee maken. Hebben ze ook weer wat koffiepraat. Het triggert hun natuurlijke instincten wat ook weer positieve effecten kan hebben. Hun lichaam is niet gemaakt om nooit geprikkeld te worden. (Kan ik mij zo voorstellen althans aangezien dat ook met de mens zo werkt)
 
Armen ontharen is dan een goed idee:ROFLMAO:

Daarover, ik was dus net wat aan de plantjes aan het doen toen mevrouw gardneri me zo hard aan mijn haar trok dat ik me rot schrok. Ik trok snel mijn arm terug en... Ik had beet! Ze bleef er gewoon twee seconden aan hangen! 😂🤣 Pittig beestje is dat hoor!

Zie het als een reus, die in eens ongevraagd jou ramen komt wassen. Eerst schrik je je rot en ben je bang. Maar als hij klaar is en weg is, naast dat je je afvraagt wat je in hemels naam is overkomen ben je toch op ze minst dankbaar 😂

achteraf zijn die vissen waarschijnlijk alleen maar blij dat ze wat mee maken. Hebben ze ook weer wat koffiepraat. Het triggert hun natuurlijke instincten wat ook weer positieve effecten kan hebben. Hun lichaam is niet gemaakt om nooit geprikkeld te worden. (Kan ik mij zo voorstellen althans aangezien dat ook met de mens zo werkt)

Dat kan wel zijn, maar ik heb ze nog nooit zo hard door de bak heen en weer zien schiet als toen ik de buitenkant schoon maakte.
 
Daarover, ik was dus net wat aan de plantjes aan het doen toen mevrouw gardneri me zo hard aan mijn haar trok dat ik me rot schrok. Ik trok snel mijn arm terug en... Ik had beet! Ze bleef er gewoon twee seconden aan hangen! 😂🤣 Pittig beestje is dat hoor!



Dat kan wel zijn, maar ik heb ze nog nooit zo hard door de bak heen en weer zien schiet als toen ik de buitenkant schoon maakte.
Dat is niet leuk inderdaad. Misschien als je het heel rustig doet dat het iets beter gaat. Gelukkig is het geen groot klusje. Hebben ze met de rest van de werkzaamheden geen last?
 
Nee, al het andere vinden ze wel interessant.
 
Zie het als een reus, die in eens ongevraagd jou ramen komt wassen. Eerst schrik je je rot en ben je bang. Maar als hij klaar is en weg is, naast dat je je afvraagt wat je in hemels naam is overkomen ben je toch op ze minst dankbaar 😂
Heb je vroeger geen Pisa gekeken denk ik met "kopje koffie glazenwasser?":pp
 
@jessicapilon : "Heb je vroeger geen Pisa gekeken denk ik met "kopje koffie glazenwasser?"

Nooit van gehoord maar ziet er wel grappig uit. Beetje de sluipschutters/komt een man bij de dokter van 60 jaar geleden 😜
 

Bijlagen

  • Screenrecorder-2023-05-05-09-32-47-93.mp4
    3.5 MB
Haha, ja ik was destijds fan van Harry Vermegen maar dat dat was voor jouw tijd denk ik. Zo dat was ff offtopic.
 

Terug
Bovenaan