ramen reinigen


E

Ennazus

Guest
Hallo,

Hoe reinigen jullie de ramen?
Ik doe dat nu met een pasje.. alleen ik merk dat er toch wat kleine krasjes op de ramen komen, omdat het misschien stiekem toch wel wat zand mee komt. Vind dat eigenlijk zonde.. Heb ook wel zo'n stok met een ruitenwissertje erop, maar dat is toch ook niet ideaal.
Vooral bij het verwijderen van de alg bij de rand van het zand, zitten voornamelijk krasjes.

Hoe doen jullie dat zonder dat je (kleine) krasjes in het glas krijgt?

Hoor het graag!
 
Pluk filterwatten en dan gewoon met de hand.

Richting het zand doe ik of met een pasje of gewoon met mn vinger.
 
Ik gebruik de groene kant van een huishoudsponsje.

Het schuur gedeelte bedoel je? Als ik dat buiten het aquarium gebruikt geeft dat altijd zo snel groen af. Dat heb ik in het aquarium zodoende niet gedurft.

Ik gebruik een magneet voor tussen door. Een pasje voor het bovendeel en onderaan bij het zand met mijn vinger.
 
Aquarium volledig krasvrij houden is ook lastig natuurlijk.

maar met goed opletten kom je al een heel eind.
 
Het schuur gedeelte bedoel je? Als ik dat buiten het aquarium gebruikt geeft dat altijd zo snel groen af. Dat heb ik in het aquarium zodoende niet gedurft.

Ik gebruik een magneet voor tussen door. Een pasje voor het bovendeel en onderaan bij het zand met mijn vinger.

Ja het groene deel en op gladde ruiten gaat dat groene niet stuk hoor.
 
Pasje en witte watten, soms een sponsje, bij het zand doorgaans met de vingers.
 
Hier in een ongeduldige bui ook heel wat krasjes in het glas gemaakt met schoonmaken.
Bij de bodem gewoon heel voorzichtig en langzaam te werk gaan want als je te snel gaat maakt het niet uit wat je gebruikt want dan waait het zand omhoog en gaat het fout.
Bij de bodem vind ik het zelf het beste om een pasje te gebruiken,dan een cm of 5 boven de bodem beginnen en dan tegen het glas houden en langzaam naar onderen tot in de bodem.
Maar dan wel enkel een omlaaggaande beweging maken dus niet met het pasje tegen het glas weer omhoog gaan.
Zo krijg je ook dat lelijke randje schoon tussen het glas en de bodem.
 
Krasjes ontkom je niet echt aan, sterker nog.. alles wat je gebruikt kan potentieel een heel klein stukje glas/steen op komen en trekt dan krasjes. Als je heel ver inzoomed heeft iedereen wel 1000de krassen.

Grote krassen komen enkel als er echt een stukje grind tussen zit. Het maakt weinig uit wat je gebruikt, zolang je het maar vaak vernieuwd of heel goed schoonmaakt. En dan nog kun je pech hebben en bij de eerste beweging al een kras trekken.

Ik gebruik dus na vanalles te hebben getest nu de allergrootste Mag-Float die ik kon vinden. Dat ding is pak em beet 10x15cm. Ik maak die voor en na elk gebruik grondig schoon met een tandenborstel en warm water.
 
Hier in een ongeduldige bui ook heel wat krasjes in het glas gemaakt met schoonmaken.
Bij de bodem gewoon heel voorzichtig en langzaam te werk gaan want als je te snel gaat maakt het niet uit wat je gebruikt want dan waait het zand omhoog en gaat het fout.
Bij de bodem vind ik het zelf het beste om een pasje te gebruiken,dan een cm of 5 boven de bodem beginnen en dan tegen het glas houden en langzaam naar onderen tot in de bodem.
Maar dan wel enkel een omlaaggaande beweging maken dus niet met het pasje tegen het glas weer omhoog gaan.
Zo krijg je ook dat lelijke randje schoon tussen het glas en de bodem.

Ik kijk wel uit want dan kan ik daarna niet meer pinnen natuurlijk:D:D;)
 
Inderdaad gewoon met van die gratis pasjes.
 
Ik ben hiervoor mijn slakken aan het africhten.

In de tussentijd, de gedeelten die ze overslaan maak ik met de gele kant van een schoon afwas-sponsje schoon. Boven de waterlijn voorzichtig met een met azijn bevochtigd lapje (niet overdrijven met die azijn!).
 

Terug
Bovenaan