Raar gedrag Multifasciatus


B

Blub1234

Guest
Hallo,
Ik heb sinds een tijdje een aantal Multi's. Ik heb twee grote volwassenen en een stuk of 4 kleinere. Nou doet 1 volwassen Multi steeds heel raar, door helemaal verticaal aan het wateroppervlak te hangen en z'n kop steeds boven het water uit te steken. De andere Multi's lijken nergens last van te hebben. Weten jullie misschien wat dit zou kunnen zijn?
Alvast bedankt!

Mvg Blub
 
Dat gedrag ken ik echt niet van de mijne moet ik zeggen. Raar als de rest geen vreemd gedrag vertoond.
Is de vis verder wel helemaal ok en vertoont het geen verschijnselen van iets??
En hoevaak vertoont hij of zij dit gedrag dan??
 
Nu zie ik dat de andere volwassen multi er de hele tijd heftig achterna zit. Ik kan niet het verschil tussen mannetje en vrouwtjes zien, maar dit lijkt me geen paringsgedrag. Wat moet ik met de aangevallen multi doen? Hij wordt de hele tijd opgejaagd. Hij ligt nu op z'n zijkant op een blaadje en ik denk niet dat ie daar heel gelukkig zal worden...
Wat moet ik doen?????
 
Tja wat de vis heeft kan ik moeilijk zeggen maar dit is geen paringsgedrag nee. Ze komen hier amper richting het oppervlak dus dat is al vreemd denk ik.
Als hij zo aangevallen wordt dan is erin laten zitten wellicht een lijdensweg.
Heb je geen ander bakje waar hij even in kan en waar je de vis kan observeren??
Misschien kun je dan ook een foto ervan maken want zo durf ik niet te zeggen wat het kan zijn.
 
Ik ken het ook niet...

Welke van de 2 is het grootste, de hangende of de jagende? Hoe groot zijn ze?

Een foto kan ook handig zijn.
 
Volgens mij zijn ze even groot. Ik kan iig het verschil niet met het blote oog zien.
Hier een foto:
09jiuD-P4gEDYIK6Vuxq19D4Ta_EJEWT.jpeg

Sorry voor de hele onscherpe foto, maar hij ligt daar op een blaadje...
 
CozqB85iWmW29uOWKSeMQtHvUJKPl08a.jpeg


Hier hangt ie stil en bang tussen de planten...
 
Ja, die moet je er uit halen. De anderen zullen hem blijven achtervolgen totdat hij bezwijkt. Dat hij zo aan de oppervlakte zit, hij wil weg maar kan niet. Als ze allemaal aan de oppervlakte te vinden zijn wijst dat vaak op zuurstofgebrek, maar dat is hier niet het geval.
Dit zou er op kunnen wijzen dat er niet genoeg schuilgelegenheid aanwezig is.
 
Schuilmogelijkheden zijn er volgens mij genoeg, ik heb er flink wat schelpen in liggen en aan allebei de kanten heb ik een stenen-stapel, waar ze een flinke hoeveelheid aan grotten/gangen/kieren hebben. Ik zal m dan wel wegdoen, maar ik vind het raar dat ie nu zo aangevallen wordt, terwijl hij samen met de andere vissen uit hetzelfde aquarium komt. Hij zit er nu ook anderhalve week ofzo in en eerder werd hij nog niet zo heftig aangevallen. Ze hebben zelfs gewoon naast elkaar gezwommen.
 
Mijn hemel zeg, wat een debiele vissen heb ik... Nu is het zo dat de aanvallende multi naar de hangende gaat daar gaat stilhangen en weer wegzwemt... Hij laat de andere nu opeens met rust :S :S :S
Zou dit dan misschien tijdelijk gedrag geweest zijn, om even te laten zien wie er de baas is?
 
Als er eerst vrede heerste en nu ineens niet, kan het zijn dat er eitjes gelegd zijn.
In dat geval is het vrouwtje bezig de eitjes te beschermen en verjaagd zij het mannetje.
 
Eitjes liggen in de slakkenhuizen, de paring vindt daar ook plaats. (Vrouwtje in het slakkenhuis en mannetje er met zijn staart in meende ik).
 
Tja, dan moet hij opzouten,he.
Zoek een eigen huis!!
 
Tja ik zou het goed in de gaten houden want hier wordt de man paring ook wel weggejaagd maar niet zo dus. Dan gaat de man een stukje verderop zwemmen maar niet zo dat je zou denken dat hij de bak uitwil.
Als dat niet veranderd zou ik hem er uit gaan halen.
Ik herken dit ook niet bij mijn Multi s dus.
 
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb geprobeerd hem eruit te halen, maar hij schiet steeds weg als ik m probeer te pakken. Ik ben al sinds vanochtend bezig, maar t wil niet echt lukken... Ik hoop dat ze elkaar nu met rust gaan laten, want ik kan er helaas niks aan doen. En de hele dag bij m'n aquarium staan die agressieve weg te jagen, gaat m ook niet worden.
 
Moet je in het donker doen.

Nu zijn ze te scherp van gezicht.
 
Niet overhaast gaan uitvangen zou ik zeggen. Goed observeren en ze de tijd geven om er uit te komen. Wordt het niet beter kan je altijd nog overwegen om ze beide een pluk schelpen te geven aan 1 zijde vd bak. 1 links glas de ander rechts, met wat vrouwtjes erbij.

Help me eerst even, ik las in je andere topic dat je 5 volwassenen had en 5 halfvolwassenen? Waar zijn deze allemaal gebleven?

Multis leven in een kolonie. Twee mannetjes kan goed gaan maar soms ook niet. Tanganyika zijn karaktervisjes en deswege onvoorspelbaar. Het zou kunnen dan er jongen van 'de agressiefste' man in 1 of meerdere schelpen zitten en hij daarom de andere niet moet, terwijl dat hiervoor nog wel ging. Dan is 60 cm niet veel. Agressie kan hij bovendien niet verdelen omdat er maar 1 andere man is.

Heb je al goed gekeken of je jongen zit. Goed kijken zijn heel klein en schrikachtig.

De grotere zijn de mannetjes, vrouwtjes 1-2 cm kleiner.
 
Nee, de man van wie ik ze kreeg zei dat het om 5 volwassen en 5 halfvolwassen vissen ging. Dat was later niet het geval; het waren 2 volwassenen, 1 halfvolwassene, en nog 4 iets kleinere. Het lijkt nu weer iets rustiger te zijn in de bak. Ze zwemmen nu weer naast elkaar :S
Nu is de verlichting uit, dus kan ik niks zien, maar ik zal morgenochtend even goed kijken of ik jongen zie. Na hoeveel tijd zouden de eitjes moeten uitkomen als ze gelegd zijn?
 
Na een dag of 4 of 5 dacht ik. Ze zijn erg klein en schieten bij het mimste geringste de schelp in.
ik heb ook weer 2 nestjes heb ik gezien vandaag.
Verder heb ik 3 mannen en 2 vrouwen maar dat gaat goed in de Aqua65. Zelden of geen ruzie eigenlijk. Ze hebben dik 50 schelpen ter beschikking en wat stenen gestapeld.
Ze brengen samen de jongen groot en eten geen kleintjes op. Eigenlijk doet de moeder het maar de rest valt ze niet aan enzo. Heel snel zie je de kleintjes overal in de schelpen zonder dat de andere volwassen vissen iets doen.
Daardoor heb je snel een overschot in je bak hoor.
 

Terug
Bovenaan