raar gedrag 1 van mijn sluiers


S

Sterrekind

Guest
Hoi

Een van mijn sluiertjes heeft al vanaf het begin dat ik hem ( of haar) heb de gewoonte om bovenin de bak te gaan zwemmen. Het lijkt alsof hij bellen blaast, hij hapt wat van de kaamlaag, en blaast het dan weer uit.

Een zwemblaasprobleem is het zeker niet , hij zwemt ook regelmatig gewoon onderin de bak. Zuurstofprobleem is het ook niet,het is geen luchthappen wat ie doet. Hij blaast echt bellen

Wie ow wie weet waarom mijn vis dit doet? Hij/zij is de enige van alle visjes die dit gedrag vertoont.
 
Hoe groot is je bak en hoeveel vissen zitten er in?
 
Juwel rio 240, 7 visjes :)
 
Het klinkt niet als iets wat gevaarlijk is. Wat het wel is weet ik ook niet :p
 
Miss is hij gewent aan drijvend eten en zoekt tie eten,
Peewee van mij doet dat ook soms
 
Gek toch, ze krijgen alleen maar zinkend voer, het lijkt inderdaad op zoeken naar eten, misschien heeft ie in de dierenwinkel wel drijfvoer gehad, geen idee. Hier moet ie echt een snoekduik maken tijdens voedertijd ( en dat doet ie ook braaf)
 
Waar ik gisteren er nog van overtuigd was dat het geen zwemblaas probleem is, ben ik daar vandaag niet meer zo zeker van. Hij moet heel veel moeite doen om onderin de bak te zwemmen, daar waar de andere visjes lijken te zweven, moet het visje dat steeds bovenin zit echt zo hard wapperen met zijn vinnetjes, zodra hij stopt vliegt ie weer naar boven, net een luchtballonnetje. Ik heb ze net gekookte erwtjes gegeven in de hoop dat hij gewoon wat teveel aan gas in zijn lijfje heeft, en er is volgens mij idd een probleem met zijn ontlasting, hij poept lege hulsjes. Ik geef ze altijd Hikari voer, en af en toe een alg-tabletje , stukjes komkommer en ook hebben ze af en toe tetra-min goudvisvoer gehad. Altijd zinkend voer iig.

Ik vind het iig heel erg zielig om naar te kijken en weet zo niet wat ik er verder aan moet doen.
 
Welke kleur heeft de ontlasting en zitten er luchtbelletjes in? Heb je ook ontlasting bovenin je bak drijven?
 
Hij heeft nauwelijks ontlasting, er zitten idd luchtbellen in ( onderbroken stukjes), het is meer een leeg hulsje met ietwat beige ( hikari) Ik heb nog geen groene ontlasting gezien van de erwtjes terwijl de anderen echt los gingen ( wat een drollen zeg!) en de ontlasting drijft dan idd


Wat wel aandoenlijk is, is dat de andere visjes af en toe naar boven zwemmen om bij hem te kijken, en die laten zich weer zakken.
 
Kun je niet ergens een afstrijkje laten maken? Probeer dan ook nog even de verse ontlasting onder de microscoop te krijgen.
 
Kan dinsdag pas, dan is de grote dierenspeciaalzaak die dat doet weer open.

Ik heb Esha2000 in huis,en exit, is het aan te raden om het beestje in een quarantainebak te behandelen? Ik heb een ingedraaide bak staan ( kleintje, 60 liter) ,zonder vis.
 
NOOIT medicatie toedienen als je niet weet waar hij last van heeft.

Eerst observeren, analyseren, afstrijkje.. Oorzaak nagaan en dan eventueel pas medicatie toedienen.

Dat is echt de aller laatst stap
 
Heb ik ook nog niet gedaan hoor! Hij zit nu nog gewoon in de bak bij de anderen en oogt niet ziek. Geen gekke huid, geen vlekjes, alleen constant bovenin zwemmen.
Heb het alleen in huis staan voor het geval het nodig is, ik las ergens dat dat altijd handig was om te hebben
 
Just saying ;)
Ik zou het even aankijken en zo snel mogelijk afstrijkje maken en ontlasting laten onderzoeken.
Vanuit daar verder kijken ! :p
 
Ik heb dit helaas ook meegemaakt met een mooie sluierstaart.
Vis was door te kleine bak vergroeid en kreeg na een aantal jaren dit soort problemen.

Kon bijna niet meer naar de bodem zwemmen en leek wel lucht in haar lichaam te hebben.
Na een paar weken verergerde dit naar buitelen.

Dit hoeft bij jou vis uiteraard niet het geval te zijn.
Misschien ontstaat er lucht door bv een opgebouwde allergie voor het voer dat je geeft?

Groet Pauolo
 
Ik weet het werkelijk niet Pauolo hoe het gekomen is. Ik voer ze afwisselend , Hikari, tetra, Algentabletjes, komkommer, en vandaag ook gekookte doperwtjes om te zien of dat helpt.
 
Meeste raden tetra wel af volgens mij, kan deze klachten geven.
Maar ik heb daar verder niet veel informatie over.
 
653750_medium_1.png


deze zou slecht zijn? Dat is ook wat, ik heb deze speciaal gekocht omdat het voor sluierstaarten aanbevolen is.
 
Heb vaker slechte ervaring gehoord over tetra, maar misschien kan iemand anders hier meer info over geven ?
 
Hij zwemt weer normaal..... heel raar dit.
 
Dat voer kan inderdaad de oorzaak zijn.
 
Ja er zijn mensen die inderdaad problemen hebben gehad met hun vissen met dat tetra spul. Ik zou het even een weekje niet voeren en kijken of de problemen dan weg zijn.
 
Heel gek, geen tetra voer meer dus. Hij zwemt nu af en toe toch weer bovenin de bak om daar weer bellen te blazen, en dan zwemt ie weer naar beneden. Het probleem is dus nog niet helemaal weg, maar hij kan iig makkelijker beneden blijven vandaag. Nog maar een keer doperwtjes in de bak doen denk ik. ( kan geen kwaad toch? )
 
Nee hoor doperwtjes kan geen kwaad :) Als ze er bij jou net zo gek op zijn als hier, dan doe je ze er zelfs een groot plezier mee :p
 
Wow, ik vraag me al weken af wat er met mijn visje aan de hand is, heb al vanalles geprobeerd en niks lijkt verandering te brengen. Wat hier omschreven wordt komt heel erg overeen met wat die van mij heeft. En het is ook sinds ik hun precies datzelfde voer heb gegeven, dat er problemen zijn gekomen. Wat bizar. Ik wou ook investeren in 'beter' voer voor mijn visjes. Meteen stoppen met die rotzooi dan...
 
Als je wilt investeren in beter voer voor je vissen, kun je beter gaan voor het merk hikari. Dat is echt een kwaliteitsmerk waar je vissen het vast goed op zullen doen.
 
Laucol zei:
Wow, ik vraag me al weken af wat er met mijn visje aan de hand is, heb al vanalles geprobeerd en niks lijkt verandering te brengen. Wat hier omschreven wordt komt heel erg overeen met wat die van mij heeft. En het is ook sinds ik hun precies datzelfde voer heb gegeven, dat er problemen zijn gekomen. Wat bizar. Ik wou ook investeren in 'beter' voer voor mijn visjes. Meteen stoppen met die rotzooi dan...

Ze krijgen het bij mij niet meer. Ik geef ze nu alleen nog maar Hikari, af en toe doperwtjes en novotabs/algentabs gewoon omdat ik het leuk vind om te zien hoe ze happen naar die dingen. Het probleem met mijn vis is overigens helemaal over, hij zwemt weer helemaal normaal en zit nooit meer bovenin de bak.
 
klopt van tetra voer bij mij kunnen ze er ok niet goed tegen.
er zit heel veel dierlijke stoffen kunnen ze niet zo goed tegen
 
Lijkt me niet dat het daaraan ligt, maar aan de granen die erin zitten. Mijn vissen krijgen veel dierlijk voer en hebben nooit drijfproblemen.
 

Terug
Bovenaan