Raad gevraagd over een PH meter


kissakiman

Member
Lid geworden
16 juli 2018
Berichten
9
Leeftijd
51
Wellicht de zoveelste keer, maar toch. Ik heb hier zo'n beetjes alles gelezen over PH meters etc. maar vind het steeds verwarrender worden.

Op termijn wil ik graag CO2 gaan toevoegen aan mijn bak (Rio 240) en begrijp dat de PH dan vaak gemeten moet worden. Ook op dit moment zou ik de PH van mijn bak wel eens willen weten. Want om met teststripjes aan de gang te gaan, dat lijkt me niks. Dus een PH meter. Maar welke? Ik weet dat de Voltcraft van Conrad hier populair is, maar die zijn toch nog wel aan de prijs.

Nu kom ik deze meter tegen: https://www.pinearts.nl/index.php/digitale-aquarium-ph-meter-39-99.html Heeft iemand daar ervaring mee of kan er iets zinnigs over zeggen?
 
Ik ken deze niet moet ik zeggen en je hebt ze in alle prijsklasses te koop. Als je met co2 gat werken en je hebt eenmaal de juiste hoeveelheid bell;en afgesteld dan is eigenlijk je ph meten niet nodig. Ik doe dit dan ook eigenlijk nooit en gebruik gewoon een continutest in de bak.
Ik heb wel die van Voltcraft maar gebruik deze meer voor de nano bakjes met garnalen.
 
Ik ben geen expert maar er is eens een lid geweest die er verschillende heeft uitgetest en onderling zat er best een redelijk verschil in de meting en waren de goedkope veel minder accuraat.
 
Hallo Kissakiman,
Ik heb deze week een bericht geplaatst :https://www.aquaforum.nl/threads/mijn-waterwaarden-on-line-te-zien.159183/
Voor mijn project heb ik de meest goedkope pH en ORP sensoren gekocht die ik op Internet kon vinden. (Kijk eens bij AliExpress)
Deze werken prima!
Als ik je verder kan helpen mail mij maar.
Succes en groet,
Jos

Zo, interessante materie maar voor mij veel te technisch. Ik heb nu een simpele pH meter en zie al op tegen het in gebruik nemen...
 
Zo, interessante materie maar voor mij veel te technisch. Ik heb nu een simpele pH meter en zie al op tegen het in gebruik nemen...
Maar... je kan natuurlijk ook gaan voor een volautomaat. D.w.z. er wordt middels een electrode in het water voortdurend gemeten en CO2 toegevoegd wanneer de gemeten waarde boven de ingestelde waarde komt. Je hebt dan geen omkijken meer naar je CO2 gehalte.
 
Zelf heb ik eenmaal die zakjes gebruikt en haalde dan steeds een klein beetje om te gebruiken uit de pot zodat het niet vervuild raakte. Ben nu overgegaan op de kant en klare want dat is makkelijker vindt ik.
 
Zelf heb ik eenmaal die zakjes gebruikt en haalde dan steeds een klein beetje om te gebruiken uit de pot zodat het niet vervuild raakte. Ben nu overgegaan op de kant en klare want dat is makkelijker vindt ik.
Het is een prima apparaat, en betrouwbaarder als een continu test.Die gaven bij mij altijd "groen"terwijl deze meter veel meer afwijkingen toonde.Die zakskes heb ik maar eenmaal gebruikt en weg gegooid.Dacht dat het éénmalig was.Ik meen gelezen te hebben de gehele inhoud erin doen

Christa
 
Zelf gebruikte ik vroeger de HI98127 van Hanna waar ik heel tevreden mee was. Hij mat Ph en temp maar sedert dit jaar (na 10jr) start hij niet meer op.
dit jaar een nieuwe gekocht en zat te twijfelen om opnieuw dezelfde te kopen of de HI98130.
Nu zag ik dat aqua medic een nieuwe, goedkope en betrouwbare meter uitbracht en heb deze gekocht. Werkt via electriciteit dus meet constant.
https://www.aquaplantsonline.nl/co2...medic-ph-monitor-voor-meting-van-de-ph-waarde

Mvg,
Matthias
 
Ik heb van die zakjes (van Ali) die ik maximaal een half jaar gebruik (en in de koelkast bewaar in handige 250m afsluitbare plastic flesjes). Vóór het meten de flesjes wel even op 25 graden brengen. 10 setjes 4+7 kosten iets van 5 euro (dus een euro per jaar).
 
Zijn deze wat betrouwbaar?
Komt de waarde overeen als je controleert met een andere PH meter?
 
Ik heb het één keer vergeleken met flesjes van Easy Life. Ik kreeg precies dezelfde waarden. Daarna geloofde ik het wel. Die flesjes van Easy Life heb ik trouwens wel bewaard (maak ik nu m'n eigen vloeistoffen in aan; handiger dan in een koffiebeker).
 

Terug
Bovenaan