Quarantaine, neem ik aan?


H.Clausen

Active member
Lid geworden
8 mei 2021
Berichten
31
Leeftijd
58
In een vorig topic vertelde ik dat ik als onervaren vijverbezitter 3 goudvissen zou ophalen.
Dat is gebeurd en ze lijken erg tevreden met hun nieuwe onderkomen, van 56 liter zonder planten naar 1000 liter met bossen zuurstofplanten en drijfplanten. Erg leuk om te zien, ze zwemmen rustig tussen de planten en scharrelen op de bodem.
Maar nu heb ik nog iemand gevonden in de buurt die ook afstand doet van 3 goudvissen.
Als ik die erbij zou nemen om mijn groepje wat uit te breiden moeten de laatste toch in quarantaine dacht ik?
Ik heb er een bak voor, een 100 liter speciekuip (schoon) zou moeten kunnen toch?
Masr hoe lang, met iets van medicatie erin, met planten erin of juist niet?

Met vriendelijke groet,

Hanne
IMG-20210509-WA0003.jpeg
 
Is dat 1000 liter ja?

Quarantaine zou ik niet doen, kan natuurlijk wel. Ze zitten niet dicht op elkaar en het zijn sterke vissen
 
Niet iedereen zal het hiermee eens zijn, maar persoonlijk zou ik ze er gewoon bij doen. Als ze bij de vorige eigenaar al die tijd gezond zijn geweest, en niet bij zieke vissen hebben gezeten (je kan even navragen hoe het daarmee zit), is de kans niet zo groot dat ze nu ineens de vissenpleuris meenemen. En voor hetzelfde geld dragen stiekem je eerste goudvissen iets bij zich waar zij geen last van hebben, maar nieuwe vissen eventueel wel. Al is ook die kans niet heel groot.

Ik zou quarantaine met name doen als vissen van dierenwinkels komen (massale, wisselende toestanden) en met name als je al langer een eigen visbestand hebt rondzwemmen dat je wilt beschermen.
 
Dat ziet er gezellig uit.

Test je ook je water? Doe je ook iets aan verversingen?

Ik zie in je vorige bericht dat je een 2000 liter filter heb met UVC. DE UVC is fijn, mede op gebied van parasieten.

Ik heb geen verstand van vijvers maar ik denk dat 1000 liter met je filter iets wat minimaal is. Hangt ook af hoe groot je goudvissen zijn en wat je voer.

Hoe diep is die vijver? Kunnen ze s winters erin blijven anders zit je met 6 goudvissen die je in de winter warmer moet houden,

Specie kuip 100 liter zonder filter en 3 goudvissen zul je niet lang goed houden. Misschien niet eens een hele dag.
 

Dat ziet er gezellig uit.

Test je ook je water? Doe je ook iets aan verversingen?

Ik zie in je vorige bericht dat je een 2000 liter filter heb met UVC. DE UVC is fijn, mede op gebied van parasieten.

Ik heb geen verstand van vijvers maar ik denk dat 1000 liter met je filter iets wat minimaal is. Hangt ook af hoe groot je goudvissen zijn en wat je voer.

Hoe diep is die vijver? Kunnen ze s winters erin blijven anders zit je met 6 goudvissen die je in de winter warmer moet houden,

Specie kuip 100 liter zonder filter en 3 goudvissen zul je niet lang goed houden. Misschien niet eens een hele dag.
Diepte -100 cm.
Testen: Ja.
Wissel: Nog niet gedaan omdat er pas net vissen inzitten. Dat is aan te raden?
Ik weet dat tuinplanten vaak vijverwater op prijs stellen dus wissel icm met planten water geven uit de vijver is een optie. Water uit de kraan bijvullen of met toevoeging?
 
Gewoon af en toe je water testen en kijken wanneer het nitraatgehalte te hoog wordt, dan iets van 10 procent verversen (waterwissels werken iets anders bij vijvers @mensen met goudvisaquarium, zeker omdat de dichtheden lager zijn, er wind en regen is en vaak ook veel planten)
Kijken hoe dat de waterkwaliteit verbetert en dan bepalen hoe vaak je het wil doen.
Water uit de kraan is perfect.

Hoe meer vissen, hoe sneller nitraat oploopt, hoe meer vers water er nodig is.
Is een beetje uitvogelen in het begin. Op een gegeven moment kan je het wel aan je water zien (bubbels moeten snel 'poppen' en niet op het water blijven staan)
 
Niet iedereen zal het hiermee eens zijn, maar persoonlijk zou ik ze er gewoon bij doen. Als ze bij de vorige eigenaar al die tijd gezond zijn geweest, en niet bij zieke vissen hebben gezeten (je kan even navragen hoe het daarmee zit), is de kans niet zo groot dat ze nu ineens de vissenpleuris meenemen. En voor hetzelfde geld dragen stiekem je eerste goudvissen iets bij zich waar zij geen last van hebben, maar nieuwe vissen eventueel wel. Al is ook die kans niet heel groot.

Ik zou quarantaine met name doen als vissen van dierenwinkels komen (massale, wisselende toestanden) en met name als je al langer een eigen visbestand hebt rondzwemmen dat je wilt beschermen.
Bedankt voor de reactie.
Ik was toevallig gister even op zoek gegaan naar testmateriaal en heb tegelijk wat watervlooien besteld voor de vissen. In de zaak waar ik was stonden ook een paar bakken met goudvis en kweekvormen ervan, daar werd ik niet vrolijk van, dan zijn de drie die ik kon overnemen nog een betere optie.
 

Terug
Bovenaan