Quarantaine bak? Hoe en wat?


T

Tjally

Guest
( Voorafgaand, excuses als dit in het verkeerde subforum staat, ik wist niet waar ik dit onderwerp neer moest zetten )

Ik ben een beginner en ik ben op het moment aan het wachten op de nitriet cyclus in mijn grote bak. Ik heb ook een paar kleinere dingen aangeschaft voor een quarantaine bakje, maar nu het erop aan komt weet ik helemaal niet hoe ik deze moet gebruiken!
Moet de quarantaine bak altijd klaar staan in een geval van nood? Moet de quarantaine bak eerste ook de cyclus gehad hebben? Kan ik de eerste paar visjes gewoon meteen in de grote bak doen of moet ik ze altijd eerst even in quarantaine hebben voor het geval dat? Ik kreeg de tip om filter-media uit een pot filter te gebruiken als ik in haast een quarantaine bakje moest opzetten, werkt dat?

Is het nodig om alle nieuwe vissen eerst even in quarantaine te hebben voordat je ze bij de rest doet?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken! PLaatje is van het quarantaine bakje.

20181108_162534.jpg
 
Een quarantainebak is altijd handig, je weet nooit wanneer er een ziekte opduikt, dus wel handig als die ingedraaid staat.
Verder zou ik toch ook een bodem voorzien, om toch te zorgen dat daar wat bacterien in kunnen groeien, let ook op als de bak dicht tegen het raam staat dat er algen in gaan groeien.

Om dan op je vraag te antwoorden of elke nieuwe vis in quarantaine moet, zijn er al wat discussies geweest.
Het beste is natuurlijk dat als je nieuwe vissen gaat bijnemen, ze eerst kunt inspecteren op ziektes etc etc, maar dan komt natuurlijk de vraag of het overplaatsen naar een klein quarantaine bakje niet teveel stress geeft waar de vis dan weer ook van kan overleiden, en zeker in een kaal bakje zoals dit.
Volgens mijn persoonlijke ervaringen: als je naar een goede viswinkel gaat, niet de zooplus of dergelijke maar een speciaalzaak, en je ziet dat alle vissen daar gezond zijn zou ik me niet zoveel zorgen maken.