Quarantaine bak? Hoe en wat?


T

Tjally

Guest
( Voorafgaand, excuses als dit in het verkeerde subforum staat, ik wist niet waar ik dit onderwerp neer moest zetten )

Ik ben een beginner en ik ben op het moment aan het wachten op de nitriet cyclus in mijn grote bak. Ik heb ook een paar kleinere dingen aangeschaft voor een quarantaine bakje, maar nu het erop aan komt weet ik helemaal niet hoe ik deze moet gebruiken!
Moet de quarantaine bak altijd klaar staan in een geval van nood? Moet de quarantaine bak eerste ook de cyclus gehad hebben? Kan ik de eerste paar visjes gewoon meteen in de grote bak doen of moet ik ze altijd eerst even in quarantaine hebben voor het geval dat? Ik kreeg de tip om filter-media uit een pot filter te gebruiken als ik in haast een quarantaine bakje moest opzetten, werkt dat?

Is het nodig om alle nieuwe vissen eerst even in quarantaine te hebben voordat je ze bij de rest doet?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken! PLaatje is van het quarantaine bakje.

20181108_162534.jpg
 
Een quarantainebak is altijd handig, je weet nooit wanneer er een ziekte opduikt, dus wel handig als die ingedraaid staat.
Verder zou ik toch ook een bodem voorzien, om toch te zorgen dat daar wat bacterien in kunnen groeien, let ook op als de bak dicht tegen het raam staat dat er algen in gaan groeien.

Om dan op je vraag te antwoorden of elke nieuwe vis in quarantaine moet, zijn er al wat discussies geweest.
Het beste is natuurlijk dat als je nieuwe vissen gaat bijnemen, ze eerst kunt inspecteren op ziektes etc etc, maar dan komt natuurlijk de vraag of het overplaatsen naar een klein quarantaine bakje niet teveel stress geeft waar de vis dan weer ook van kan overleiden, en zeker in een kaal bakje zoals dit.
Volgens mijn persoonlijke ervaringen: als je naar een goede viswinkel gaat, niet de zooplus of dergelijke maar een speciaalzaak, en je ziet dat alle vissen daar gezond zijn zou ik me niet zoveel zorgen maken.
Verder heb ik nog nooit problemen gehad met vissen bijplaatsen.
En om nog even naar het vorige onderwerp te gaan, een quarantainebak zou eigenlijk een zeer goed ingedraaid aquarium moeten zijn waar ten allen tijde vissen in kunnen, voor mijn mening betekend dit dus dat er ook wat planten, bodem, filter, verwarming en heel dat gedoe in moet.
Dus volgens mijn mening kun je beter geen quarantaine gebruiken als je geen deftige omgeving hebt.
Ik weet niet hoe groot je bakje is, ik denk zo'n 20liter? Indien dat zo is is dat nogal klein..
 
Zelf doe ik nieuwe vissen niet eerst nog in quarantaine. Ook heb ik gen aparte quarantainebak staan en in geval van ziekte neem ik een lege bak die ik met water vul en daar gaat de zieke vis dan in en aangezien het meestal voor een dag of 3 is werkt dat wel. Voeren kun je dan niet of erg zuinig doen eventueel.
Zo heeft iedereen weer zn eigen methode.
 
Ik zou net zeker geen bodem en levende planten etc. toevoegen. Deze kunnen allen drager worden van niet-infectueuze stadia van parasieten. Ook kunnen ze drager worden van bacteriën en schimmels.

Mijn quarantaine aquaria zijn kaal met daarin enkel een sponsfilter en wat PVC-buizen, zodat de vissen toch wat kunnen schuilen. Ze staan ook ergens rustig, waar ik ze niet gemakkelijk stoor.

Jouw bakje is echter redelijk klein en kan zo ook leiden tot extra stres bij de vissen als deze wat groter zijn. Vandaar mijn vraag: Welke vissen wil je in quarantaine plaatsen?
 
Nieuwe vissen doe ik nooit in quarantaine, zoals al eerder gecshreven werd naar een goede winkel gaan en goed kijken. Of het helpt weet ik niet maar ik doe wel altijd als ik nieuwe bewoners introduceer wat extra catappa blad er in of Voogle van easy life (weerstand versterker).
Ik heb wel een extra aquarium staan zonder water; alser eentje ziek is kan ik die evt daar in behandelen. Dan vul ik ‘m met aquauraiumwater; verwarming en luchsteentje er in en wat om te schuilen en medicatie, voor een paar dagen prima. Toen bij betta in het gebin vinrot had heeft dat uitstekend gewerkt.
 
Ik gebruik ook een kale quarantaine bak. Bij action grote curvers met klapdeksels voor weinig. Hangt denk ook af wat voor vissen je wilt gaan houden. Dure en kwetsbare vissen zullen vaker eerst in quarantaine gaan. Zitten er eenmaal zieke vissen in je aquarium is het toch meestal nodig alles te behandelen ivm verspreidingsgevaar.

Je bent nog in opstart fase en moet daarna toch langzaam opbouwen met je vissen. Goed uitkiezen en de eerste kunnen er zo in. neem eerst de meest sterke soortjes en de kwetsbare als laatste. Dan heb je al in de gaten als alles goed gaat en bouwt je aquarium langzaam op zodat als laatste groep je aquarium optimaal is.
 

Terug
Bovenaan