purigen


J

JDS

Guest
Ik had puringen in mijn filter zitten.
Maar het was tijd voor regeneratie.
Dus ik het eruit gehaald filter verschoond en filter zonder puringen terug gezet.

Ik dacht bij de volgende verschoning van het filter doe ik het er weer in.

Verder niets aan de hand. Ik heb 6 weken later weer mijn filter verschoond en het puringen er weer in gedaan.

Het valt mij op dat mijn planten een stuk minder mooi waren en slechter groeide met puringen in mijn filter

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
 
Voeg je nog extra plantenvoeding toe zoals nitraat en fosfaat? Purigen filtert organische vervuiling uit je bak.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Het filtert inderdaad organische stoffen eruit maar niet de no3 en po4 die wij toevoegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Ik voeg wel extra voeding toe. Van planted box.
Ik heb het idee dat het meer filtert dan aangegeven wordt.
Ik zie met Puringen echt een heel groot verschil in mijn plantengroei. In negatieve zin dan.
 
Ik voeg wel extra voeding toe. Van planted box.
Ik heb het idee dat het meer filtert dan aangegeven wordt.
Ik zie met Puringen echt een heel groot verschil in mijn plantengroei. In negatieve zin dan.
En je hebt natuurlijk ook je water getest op oa nitraat en fosfaat met en zonder Purigen?
 
Talloze fora afgelezen met dezelfde vraag. Ik heb hier enkele zakjes Purigen klaarliggen maar heb het nog niet als standaard in mijn filters durven steken.

Ik gebruik ook de vloeibare vorm van Planted Box, lijkt op EI dosing. En sinds Tom Barr (ontwikkelaar achter EI) het schijnt te gebruiken, zie ik er geen probleem in dit te gebruiken. En toch die twijfel.
 
Ik heb zeker mijn waterwaardes getest en zie in de stoffen die ik kan meten (no2, no3, po4, ph, fe en ammoniak) geen verschil in waardes.
Maar als het bv. Borium of iets anders uit het water filterd, of iets toevoegt aan het water wat ik niet kan meten dan is er geen meetbaar bewijs.

Ik zie het gewoon op het blote oog. En ik zie echt duidelijk verschil.
Met puringen heb ik veel meer bruine blaadjes en blaadjes die loslaten. Zonder puringen heb ik helemaal geen blaadjes die loslaten of verkleuren.
 
Talloze fora afgelezen met dezelfde vraag. Ik heb hier enkele zakjes Purigen klaarliggen maar heb het nog niet als standaard in mijn filters durven steken.

Ik gebruik ook de vloeibare vorm van Planted Box, lijkt op EI dosing. En sinds Tom Barr (ontwikkelaar achter EI) het schijnt te gebruiken, zie ik er geen probleem in dit te gebruiken. En toch die twijfel.
Die twijfel kun je laten varen. Purigen filtert alleen organische verontreinigingen uit het water en zal niets met je anorganische meststoffen doen van PlantedBox.
 
Ik heb zeker mijn waterwaardes getest en zie in de stoffen die ik kan meten (no2, no3, po4, ph, fe en ammoniak) geen verschil in waardes.
Maar als het bv. Borium of iets anders uit het water filterd, of iets toevoegt aan het water wat ik niet kan meten dan is er geen meetbaar bewijs.

Ik zie het gewoon op het blote oog. En ik zie echt duidelijk verschil.
Met puringen heb ik veel meer bruine blaadjes en blaadjes die loslaten. Zonder puringen heb ik helemaal geen blaadjes die loslaten of verkleuren.
Blijkbaar ben je een van de weinigen met deze ervaring. Leg je bevindingen dan eens voor aan Seachem (support@seachem.com).
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Blijkbaar ben je een van de weinigen met deze ervaring. Leg je bevindingen dan eens voor aan Seachem (support@seachem.com).
Daarom ook mijn vraag hier.
Omdat ik het vreemd vind dat ik dit bevind.
Iig bedankt voor je tip.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het ligt er maar net aan hoe jou bemesting eruit ziet.

Purigen bind alle ORGANISCHE STIKSTOF VERBINDINGEN!! Dus geen zouten als kaliumnitraat.

Heb jij (net zoals ik) een plantenvoeding welke ook ureum of ammonium bevat. Dan gaat dit gelijk de purigen in.

Tevens ben ikzelf nogal karig met plantenvoeding. Ik zorg dat de planten voldoende hebben, maar absoluut niet teveel.

Dus de planten zijn voor een groot deel afhankelijk van de stikstof welke de vissen zelf uitscheiden. Planten verwerken dit (in het licht) sneller dan welke bacterie dan ook.
Maar purigen bind dit nog sneller.

Tevens zullen bacterie kolonies niet volledig in evenwicht zijn. Dit omdat er een stap in de stikstof cyclus wordt weggehaald door purigen. Maar dat gaat iets te ver hier.
 
Planted box All-in-one: zei:
stikstof (N) 8,4% waarvan 8,4% kaliumnitraat
31,8% kaliumoxide (K2O) oplosbaar in water
boor (B) chelaatvormer EDTA 0,128%
koper (Cu) chelaatvormer EDTA 0,028%
ijzer (Fe) chelaatvormer EDTA 1,447%
mangaan (Mn) chelaatvormer EDTA 0,243%
molybdeen (Mo) 0,018%
stikstof (N): 1,039%
zink (Zn) chelaatvormer EDTA 0,141%

Stabiliteit van de chelaten tussen pH=3 en pH=7.

Elke dosering van 30ml op 100 liter water geeft een ijzerwaarde van ongeveer 0,50ppm (EDTA), een nitraatwaarde van 15ppm en een fosfaatwaarde van 1,5ppm. Ideaal voor je plantjes en zonder gevaar voor algen!
 
Is het gebruik van Purigen wel zo handig vraag ik mij af?

Heel veel dingen zijn handig.

Je kunt je beter afvragen is het noodzakelijk?

Tevens zou ik wel eens willen weten of het aquarium werkelijk zoveel minder helder/transparant is als je de purigen eruit haalt.

Vaak wordt het toegevoegd aan bakken die nog vrij jong zijn. Het duurt best lang eer je een goede balans in de bak hebt.
 
Ben een gebruiker van Purigen van het 1ste uur. Plantengroei en bemesting voor en na Purigen niet gewijzigd, ik varieer nogal met de soorten vissen en planten en merk geen ander verschil dan de helderheid en het vrijwel 100% ontbreken van zweefvuil in mijn bak.
Wellicht dat de TS planten heeft die de hogere lichtintensiteit / lumenstroom ( tot 30% meer dan zonder Purigen) niet aankunnen en daarom bladeren laten vallen.
Ik heb er nog nooit wat van gemerkt.
Daarnaast nog een vraag voor TS: Hoe heb je geregenereert? Wil je dat her posten?
 
Ik geef plantenvoeding van planted box volgens de EI index. En ik voeg co2 toe
Tekorten heb ik zeker niet.

Mijn waardes zijn
No2=0
No3= 50
Fe=0.50 ivm cryptos
po4=0.5
ammoniak = 0
Chloor=0
ph=6.9
Kh=5
Gh=8
Co2=40(de kleur van de test is tussen groen en geel in) volgens de test en sticker van Dennerle.

Met puringen waren de waardes exact hetzelfde.
Micro stoffen zoals borium of koper kan ik
niet meten.
Maar als puringen daar iets in veranderd kan het ook effect op de plantengroei hebben.
 
Is het gebruik van Purigen wel zo handig vraag ik mij af?

Ik heb een stuk hout in mijn bak dat bleef afgeven daarvoor kocht ik eigenlijk puringen. Het trok mijn bak volledig helder.

Dus het heeft wel een toegevoegde waarde in bepaalde gevallen.
Maar nu ik het eruit heb zie ik geen verschil meer in de kleur van het water omdat waarschijnlijk de afgifte van het hout in het water gestopt is.
 
Wellicht dat de manier van regenereren invloed heeft op de watersamenstelling \sporenelementen in je bak.
Daar je niet aangeeft hoe je hebt geregenereerd, zal ik de door mij gehanteerde methode hier melden. Deze werkt al jaren meer dan voldoende en heeft helemaal geen enkele invloed op de planten of vissen.

Ik koop dunne bleek (3 %) en doe dat onverdund in een bakje, daarin gaat het zakje met Purigen voor 24 uur, ik draai het zakje geregeld om. De bleek wordt langzaam maar zeker diep donkerbruin, net koffie. Na 24 spoel ik het zakje voor 5 minuten in koud water, daarna leg ik het in demiwater voor 24 uur. Daarna laat ik het uitdruipen en knijp voorzichtig zoveel mogelijk vocht eruit. Daarna leg ik het zakje voor 24 uur op de verwarming. Mijn ervaring is dat de chloor welke zich nog eventueel in de Purigen en het zakje zou bevinden, dan gewoon eruit verdampt. Daarna is de Purigen weer voor gebruik gereed.
 
Wellicht dat de manier van regenereren invloed heeft op de watersamenstelling \sporenelementen in je bak.
Daar je niet aangeeft hoe je hebt geregenereerd, zal ik de door mij gehanteerde methode hier melden. Deze werkt al jaren meer dan voldoende en heeft helemaal geen enkele invloed op de planten of vissen.

Ik koop dunne bleek (3 %) en doe dat onverdund in een bakje, daarin gaat het zakje met Purigen voor 24 uur, ik draai het zakje geregeld om. De bleek wordt langzaam maar zeker diep donkerbruin, net koffie. Na 24 spoel ik het zakje voor 5 minuten in koud water, daarna leg ik het in demiwater voor 24 uur. Daarna laat ik het uitdruipen en knijp voorzichtig zoveel mogelijk vocht eruit. Daarna leg ik het zakje voor 24 uur op de verwarming. Mijn ervaring is dat de chloor welke zich nog eventueel in de Purigen en het zakje zou bevinden, dan gewoon eruit verdampt. Daarna is de Purigen weer voor gebruik gereed.

Dank je voor je reactie .

Ik heb het als volgt gedaan.
10 liter water in een emmer. 3 dopjes bleek
Wat je aangeeft. Het water wordt bruin en de puringen wordt voor een groot gedeelte de kleur die het was.
Daarna uitspoelen en 24 uur in een emmer met alleen water. En na 12 uur zelfs het water nog een keer ververst voor schoon kraanwater.
Daarna heeft het 4 weken gedroogd omdat ik toen mijn filter weer ging verschonen.

Ik heb het er nu ruim een week uit .

Ik heb wat rondt gevraagd en kreeg van een kennis te horen dat het kan zijn dat je water met puringen wat helderder wordt en dat je wat meer licht in je bak krijgt waardoor je disbalans creeerd in je licht voeding co2 verhouding waardoor algen meer kans krijgen En je eigenlijk meer voeding en co2 moet geven om het balans terug te krijgen.
 
Ben het er niet mee eens, de gemelde "disbalans" ontstaat niet zo snel. maar zou dan geleidelijk moeten optreden, immers de niet meer opgenomen stoffen en de verminderde lichtdoorlatendheid van het water ontstaan niet plotseling. Wel denk ik dat de door jou gebruikte hoeveelheid bleek erg weinig is geweest, waardoor de regeneratie niet goed is verlopen en dat er op die manier ( is een aanname!!) wellicht schadelijke stoffen zijn "vrijgekomen" toen je het Purigen weer ging gebruiken.

Heb dat nooit bij de hand gehad en kan er dus niks zinnigs over zeggen. Zou als ik jou was, nogmaals proberen te regenereren, via mijn methode en dan bezien wat de resultaten zijn.

Wat ik wel zeker weet, uit eigen ervaring, is dat Purigen zijn werking volledig verliest als je (welke soort dan ook) medicatie aan het water toevoegt. Het is dan net alsof er geen Purigen meer in gebruik is, dat merkte ik ( ik gebruik VEEL hout) doordat het water vrij snel daarna weer bruin begon te worden.
 
@BigSmoke
Oké ik ga het proberen zoals jij het zegt.

Ik heb nooit ziektes in mijn bak gehad en nooit medicatie toegevoegd.

Dus wat je als eerste zei lijkt me het meest logisch en ga ik zeker proberen.

Dank voor je heldere uitleg
 
Ik maak hier gebruik van de goedkoopste (geen parfum) bleek van Jumbo en voeg deze onverdund bij de Purigen en laat deze 24 uur staan. Hierna goed uitspoelen, lekvrij laten drogen en daarna nog vochtig in plastic zak voor volgend gebruik.
 
Daarna heeft het 4 weken gedroogd omdat ik toen mijn filter weer ging verschonen.


Zover ik weet kan het beter niet na gebruik drogen want dat kan dacht ik de structuur beschadigen van de Purigen. Vraag me niet waar dit wegkomt hoor;)
 
Zover ik weet kan het beter niet na gebruik drogen want dat kan dacht ik de structuur beschadigen van de Purigen. Vraag me niet waar dit wegkomt hoor;)

Ik.zal het ook niet weten is ook niet terug te vinden op de website van seagem
 
Zover ik weet kan het beter niet na gebruik drogen want dat kan dacht ik de structuur beschadigen van de Purigen. Vraag me niet waar dit wegkomt hoor;)

Zo heb ik het ook begrepen.

Op de site van seachem zelf (zij zullen het wel weten zeker?) zeggen ze dit:


Q: How should I store my Purigen when not in use (i.e between regenerations)?

Purigen needs to be stored in a small amount of water to keep the media moist. This will prevent the beads from drying out, which can cause them to shrink and crack, reducing the efficacy of the Purigen. You may use R.O. or D.I water for storing the Purigen or a small amount of tap (city) water. Any trace amount of chlorine in the tap water will not have an effect on the Purigen and may keep undesireable bacteria from accumulating in your storage container.

link: http://www.seachem.com/purigen.php
Het staat in de FAQ, alsook hun advies inzake gebruik icm middeltjes voor slijmhuid en dergelijke...

Ook hier vind je dit terug:

https://www.devisvoerwebwinkel.nl/onze-services/hoe-gebruik-ik-purigen
Ik zou het dus niet echt droog bewaren of drogen op de chauffage eigenlijk eerlijk gezegd... :c:deal::deal: Lijkt me raar om advies van de producent te negeren maar wie ben ik...
 
NIET weggooien! Ik denk dat de (amerikaanse) producent claims voor wil zijn. Ik gebruik vanaf het begin 4 porties Purigen, 2 geregenereerd klaar voor gebruik en na droging op de verwarming, bewaard in een afsluitbare diepvrieszak in de aquakast en 2 in de filters. Na dat ik weer moet regenereren, stop i kde bewaarde zakjes zonder pardon gewoon droog in de filter en dat gaat jaar in, jaar uit helemaal goed.
Hier ga ik dus uit van een echte jarenlange ervaring en niet van een waarschuwing van de fabrikant, dat droog bewaren ZOU KUNNEN leiden tot het verminderen van de werking van de korreltjes omdat deze ZOUDEN KUNNEN barsten. Dat zijn uitsluitend AANNAMES geen feiten!
 
Dat zijn uitsluitend AANNAMES geen feiten!

Dat je het zelf op die manier doet is mij gelijk hoor voor alle duidelijkheid.
It's a free world.

Maar dat je het droog bewaren hier adviseert terwijl de fabrikant dat expliciet afraadt vind ik wat teveel van het goede als ik eerlijk ben.
Want ook jouw goede ervaringen zijn trouwens maar gebaseerd op aannames: hoe weet jij exact dat ALLE functies van de Purigen bewaard blijven? 't Is niet omdat je water helder blijft dat de purigen alle efficiëntie behoudt, toch?

Trouwens het gaat hier louter om een bewaaradvies, voorgeschreven door de PRODUCENT dus eigenlijk vrij triviaal om zoiets al te bestrijden en bovendien is het advies niet zo moeilijk op te volgen...
Toch zou ik het correcter vinden dat je bij het geven van jouw bewaaradvies er dan ook consequent zou bij vermelden dat dit dus JOUW METHODE is en dat deze eigenlijk indruist tegen de geadviseerde bewaarwijze...
Dan kan iedereen voor zichzelf beslissen welke raad ze zullen opvolgen :thumbs:
Zoals je ziet: ik kan dat dus ook, nu en dan iets in hoofdletters zetten, maar dat maakt het niet meer of minder waar eigenlijk ;) :D
 
Dat je het zelf op die manier doet is mij gelijk hoor voor alle duidelijkheid.
It's a free world.

Maar dat je het droog bewaren hier adviseert terwijl de fabrikant dat expliciet afraadt vind ik wat teveel van het goede als ik eerlijk ben.
Want ook jouw goede ervaringen zijn trouwens maar gebaseerd op aannames: hoe weet jij exact dat ALLE functies van de Purigen bewaard blijven? 't Is niet omdat je water helder blijft dat de purigen alle efficiëntie behoudt, toch?

Trouwens het gaat hier louter om een bewaaradvies, voorgeschreven door de PRODUCENT dus eigenlijk vrij triviaal om zoiets al te bestrijden en bovendien is het advies niet zo moeilijk op te volgen...
Toch zou ik het correcter vinden dat je bij het geven van jouw bewaaradvies er dan ook consequent zou bij vermelden dat dit dus JOUW METHODE is en dat deze eigenlijk indruist tegen de geadviseerde bewaarwijze...
Dan kan iedereen voor zichzelf beslissen welke raad ze zullen opvolgen :thumbs:
Zoals je ziet: ik kan dat dus ook, nu en dan iets in hoofdletters zetten, maar dat maakt het niet meer of minder waar eigenlijk ;) :D

Als je het dan toch goed wilt doen.

Koop dan ook een fles Seachem Prime, en een fles Seachem neutral regulator. Dat staat in hun instructie.

Denk dat 5% dat hier in NL ook echt doet.
 

Terug
Bovenaan