puberende maanvissen


coenb

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2009
Berichten
778
Locatie
Huissen
Ik heb een school van 16 maanvissen. Ik zie ze vaak mooi samen scholen. Maar de laatste tijd zie ik wat "mot". Niets ergs, want het zijn en blijven cichliden ;-)

Maar mijn vraag is, zijn in de "pubertijd" de "gevechten" inter- dus alleen tussen mannen (en vrouwen?) onderling, of ook intra-, dus tussen mannen en vrouwen???
 
Zekers wel ook tussen mannen en vrouwen. Bijvoorbeeld als ze niet goed gehouden worden.
 
In een groep is vaak een rangorde welke bepaald moet worden, voldoende schuilplaatsen van grote planten en hout zorgen dat ze af en toe even kunnen afkoelen en wegkruipen.
Het is soms ook het gedrag van een eigen plaatsje verdedigen, ik kan mijn vissen herkennen op de plaats waar ze vaak zitten, en daar laten ze geen "indringer" toe.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En is dat niet op orde dan gaan ook de mannen de vrouwen te lijf. Anders alleen de mannen het af en toe met elkaar aan de stok.
 
En is dat niet op orde dan gaan ook de mannen de vrouwen te lijf. Anders alleen de mannen het af en toe met elkaar aan de stok.

Denk dat dit niet daadwerkelijk (bij mij) zo is. Schuilplaatsen ivm hout, planten etc zijn er genoeg in mijn bak. Denk ook dat de opmerking bij "niet goed gehouden" niet echt van toepassing is. Ik denk eerder dat Ton generiek gelijk heeft en dat het gaat om de prime-spots onafhankelijk van het geslacht.

In een groep is vaak een rangorde welke bepaald moet worden, voldoende schuilplaatsen van grote planten en hout zorgen dat ze af en toe even kunnen afkoelen en wegkruipen.
Het is soms ook het gedrag van een eigen plaatsje verdedigen, ik kan mijn vissen herkennen op de plaats waar ze vaak zitten, en daar laten ze geen "indringer" toe.

Hoi Ton, bedankt voor deze info. Ik kende dit van sommige Malawi en Tangs, maar meestal ging dit tussen mannen onderling of vrouwen onderling.Bij Manen is dit dus ook dat een vrouwtje haar "mannetje" staat tegenover mannetjes.
 
Het is net als bij mensen: onderschat de vrouwtjes niet...

Kijk maar eens welke vissen vaak bij elkaar zijn. Een mannetje jaagt andere vissen weg, behalve het vrouwtje waar hij zijn zinnen op heeft gezet. Als je goed observeert is dit te zien. Makkelijk is het niet.

Hobbygroet Jos Hut
 
Het is net als bij mensen: onderschat de vrouwtjes niet...

Kijk maar eens welke vissen vaak bij elkaar zijn. Een mannetje jaagt andere vissen weg, behalve het vrouwtje waar hij zijn zinnen op heeft gezet. Als je goed observeert is dit te zien. Makkelijk is het niet.

Hobbygroet Jos Hut

Geeft hij haar dan ook kleine duwtjes een beetje van onder de kop. Ik zie sommige manen dit doen.....
 
Ja dat doet hij bij haar. Ook " bijten" mannetjes vrouwtjes een beetje in het puntje van hun rugvin. Daarom zie je bij goede kweekstellen de rugvinnen van de vrouwtjes steeds wat korter worden en soms kleine beschadigingen hebben.

Hobbygroet Jos Hut
 
Ja dat doet hij bij haar. Ook " bijten" mannetjes vrouwtjes een beetje in het puntje van hun rugvin. Daarom zie je bij goede kweekstellen de rugvinnen van de vrouwtjes steeds wat korter worden en soms kleine beschadigingen hebben.

Hobbygroet Jos Hut

Dat verklaart in ieder geval de rafelingen bij een van mijn manen ;-) Morgen ga ik een grote schoonmaak houden. Turf vervangen in 1 van mijn filters en wat "kuizen", want ik moet zeggen dat een Z.A. bak meer rotzooi geeft dan een Malawi of Tanganyika bak.

Maar het blijft mooi om deze manen aan het werk te zien!!
 
Schoonmaken kan je beter in delen doen. Bv een derde deel van je bak en over een paar dagen weer een deel. Deze manier van werken beviel mij altijd erg goed. Hobbygroet Jos Hut
 
Schoonmaken kan je beter in delen doen. Bv een derde deel van je bak en over een paar dagen weer een deel. Deze manier van werken beviel mij altijd erg goed. Hobbygroet Jos Hut

Was ook niet zo helder. Ik vermijd altijd te grote ingrepen in mijn bacteriehuishouding. Ik stofzuig de bodem even een beetje schoon. Ga 1 filter turf vervangen. Ik probeer het substraat met rust te laten, dus licht afspoelen met zelfde temp. water.
 
Gisteren heb ik bij een beplant kweekaquarium de helft van de bovenste laag van de bodem opgezogen. Het was ongeveer een halvevemmer grint. Dat heb ik erg goed uitgespoeld en toen er geen vuil meer afkwam alles weer in het aquarium gedaan. Daarna heb ik bij dat aquarium de helft van het water ververst. Door het in deze volgorde te doen heb ik gelijk een flink deel van stofvuil dat in het water zweefde verwijderd. Hobbygroet Jos Hut
 
Gisteren heb ik bij een beplant kweekaquarium de helft van de bovenste laag van de bodem opgezogen. Het was ongeveer een halvevemmer grint. Dat heb ik erg goed uitgespoeld en toen er geen vuil meer afkwam alles weer in het aquarium gedaan. Daarna heb ik bij dat aquarium de helft van het water ververst. Door het in deze volgorde te doen heb ik gelijk een flink deel van stofvuil dat in het water zweefde verwijderd. Hobbygroet Jos Hut

Dat is een hele goede tip... De helft van mijn bovenlaag gaat niet (is 75 kg ;-) Maar ik laat het nu altijd in de tuin lopen....
 
Even een foto van een van de dominantste manen, ik schat hem nu een ong. 20 cm van punt tot punt:

20170201_183927.jpg
 
En die staat er mooi op ! En vooral als ze wat groter worden kunnen de Santa Isabels indrukwekkende acties ondernemen om hun plekje te waarborgen. Veel eten geven, al die hormoontjes moeten gevoed worden.

Hobbygroet Jos Hut
 
En die staat er mooi op ! En vooral als ze wat groter worden kunnen de Santa Isabels indrukwekkende acties ondernemen om hun plekje te waarborgen. Veel eten geven, al die hormoontjes moeten gevoed worden.

Hobbygroet Jos Hut

:chef::chef: 5 keer per dag. afgelopen week 3 keer per dag gedaan om te kijken of de versnelde ademhaling minder zou worden. Dacht dat het misschien te maken had met veel voer en het verwerken daarvan. Maar omdat dit niet het geval is ben ik weer terug naar 5 keer (gevriesdroogd artemia, korrels en diepvries artemia & witte mug)
 
Ze houden van zuurstofrijk water. Hang er maar een een bruissteen in dan zie je al snel het verschil. Dat is trouwens sowieso aan te raden in de zomer als de temperaturen hoog zijn. Discusvissen kunnen beter hogere temperaturen verdragen dan maanvissen.

Hobbygroet Jos Hut
 
Ze houden van zuurstofrijk water. Hang er maar een een bruissteen in dan zie je al snel het verschil. Dat is trouwens sowieso aan te raden in de zomer als de temperaturen hoog zijn. Discusvissen kunnen beter hogere temperaturen verdragen dan maanvissen.

Hobbygroet Jos Hut

Hoi Jos,

Hieronder een filmpje van mijn uitstroom van mijn 3 filters. Ik heb best veel oppervlakte beweging, dus zou er voldoende O2 toevoer moeten zijn. Maar toch... als ik mijn JBL Proscan teststrips moet geloven (maar ga dat morgen en zaterdag beter testen) heb ik soms enorm veel CO2 (ong. 35, wat volgens sommigen niet kan zonder een CO2 installatie).
Ik heb er een tijd 2 zuurstofpompjes in laten hangen, maar merkte toen geen noemenswaardig verschil met de ademhaling van de maanvissen.



Als blijkt dat 's nachts de CO2 flink toeneemt kan ik misschien een bruissteen inschakelen. Ik schakel trouwens 's nachts de stromingspomp rechtsvoor (halverwege film) uit.

Coen
 
Ik zou deze gewoon aanlaten voor de zuurstof transport.

Schakel hem uit om de vissen wat extra rust te geven... dacht dat dit beter zou zijn voor de maanvissen. Maar nu ik een beetje door begin te krijgen hoe O2 en CO2 werken begin ik inderdaad te twijfelen.

Denk ook dat mijn KH redelijk hoog is en veel schommelt, de pH is redelijk constant als ik mijn profilux sensor moet geloven..
 
Als ze verder er geen last van hebben zou ik hem aanlaten, hebben ze last van de stroming kan je even spelen met de stroomrichting, je hebt wel gelijk dat ze niet erg weg zijn van veel stroming.
 
Nog wat foto's.... ze naderen nu de 20 cm (punt naar punt)... volgens mij heb ik al 2-3 koppels..

DSC_3939.JPG
DSC_3964.JPG
DSC_3962.JPG
DSC_3950.JPG
 
Heb de maanvissen 23 december bij @Jos Hut opgehaald. Groeien goed, ben er erg blij mee. Je ziet ze nu al "vechten". Ben benieuwd of ik ze alle 16 in de bak kan houden, of bepaalde exemplaren moet uitvangen.
 
Maanvissen bevestigen de rangorde vaak nadat ze gegeten hebben.

Hobbygroet Jos Hut
 
Ik zie nu meer koppeltjes ontstaan (of tenminste 2-3 tallen) die heel veel bij elkaar hangen en hun hoekje claimen. Dit heeft natuurlijk een nadeel. Er zijn wat "afvallers". Ze eten goed en vertonen gene grote tekenen van stress, maar ik zie wel dat hun vinnen zijn aangetast. Foto van de afvaller:
DSC_4041.JPG
DSC_4042.JPG


Wat is het beste? Deze vis(sen) nu al uitvangen of gewoon nog een tijd wachten tot ik zeker weet dat deze vis een van de "afvallers" is.
 
Gewoon afwachten en door de hele bak heen voeren. Haal je namelijk een zwakkere broeder er uit dan wordt een andere maanvis de zwakste. Dit is normaal bij cichliden. Zorg voor voldoende schuilplaatsen in je aquarium, plant desnoods een paar flinke bossen Vallisneria waar ze zich achter kunnen verschuilen.

Hobbygroet Jos Hut
 
Gewoon afwachten en door de hele bak heen voeren. Haal je namelijk een zwakkere broeder er uit dan wordt een andere maanvis de zwakste. Dit is normaal bij cichliden. Zorg voor voldoende schuilplaatsen in je aquarium, plant desnoods een paar flinke bossen Vallisneria waar ze zich achter kunnen verschuilen.

Hobbygroet Jos Hut

Ik zal nog iets meer planten plaatsen (heb al heel veel schuilplaatsen achter de achterwanden en het hout. Dat van onderlinge agressie bij cichliden herken ik. Dom dat ik niet even verder heb gedacht (soort "laatste wagon van een trein" idee ;-) )
 
Hoge planten zoals Vallisneria zijn geschikt. Lage plantjes niet.

Hobbygroet Jos Hut
 
Belangrijkste nieuws van vandaag, heb mijn L201 weer gezien. Nu weet ik zeker in welke hoek hij vaak zit.

Staat ook al elders op de site... maar nog een keer voor de maanliefhebbers:
 
Ik kan niet wachten tot mijn Rio Nanay in de pubertijd komen! Bijzondere vissen blijven het toch.
 

Terug
Bovenaan