Pseudotropheus saulosi en Pseudotropheus socolofi in een rio 240


Amarantha

Well-known member
Lid geworden
22 februari 2013
Berichten
283
Goedemiddag,

Ik ben in het bezit van een rio 240 met een eheim 2075 extern filter. Ik wil deze gaan gebruiken voor een Malawi omgeving. Heb al een heleboel gelezen en zie telkens discussies over het visbestand.

Gezien mijn bakmaat (1.20) kan ik me het beste richten op mbuna. En net als vele anderen had ik een mooi kleurrijk geheel voor ogen met meerdere soorten mbuna. Al lezende kwam ik tot de conclusie dat de meningen nogal verdeeld zijn over het visbestand in een dergelijke maat bak. De ��n zegt dat harems van 1m/2v en dan verschillende soorten geen probleem is, de ander zegt dan dat je je beter kan richten op 1 soort en dan een grote groep.

Uiteindelijk komen een aantal vissoorten steeds naar voren, en dat zijn de p. saulosi en de p. socolofi. Beide hebben mooie kleuren en zijn naar mijn mening mooi om te zien.

Mijn vraag is de volgende, kunnen de p. saulosi en de p. socolofi in 1 aquarium worden gehouden (gaan deze niet kruisen?)en in welke hoeveelheden zou ik deze in het aquarium kunnen plaatsen? Ik had een grote groep saulosi met een iets kleinere groep socolofi en dan iets minder mannen dan vrouwen per groep in gedachten...
 
Ga er maar vanuit dat veel zo niet alle mbuna soorten kunnen kruisen... Ook tanganyika trouwens, en ook buiten geslachten om (bv julidochromis + neolamprologus is een bekende). Ze zullen het alleen niet *doen* als ze er geen reden toe hebben. Zet een man en vrouw van 2 verschillende soorten in een 60cm bakje en je hebt kans op 'rare' jongen (sommiggen worden verkocht als 'officiele' soorten...). Als er echter partners van dezelfde soort aanwezig zijn zullen ze daarvoor gaan.
 
Bedankt voor je antwoord.

En qua aantallen? In wat voor grootte van groepen zou ik ze kunnen plaatsen. Wat voor verhouding man/vrouw?

Met vr.gr.
 
Goedemiddag,

Mijn vraag: Wat voor aantallen en in wat voor verhouding kan ik p. saulosi en p. socolofi in een rio 240 houden. De bedoeling is een iets grotere groep saulosi t.o.v. de socolofi, maar in welke verhouding m/v moet ik dan plaatsen om niet teveel agressie onderling te krijgen?
 
Harems, 1 man op 2 tot 4 vrouwen.

In 1.2m zou ik gaan voor minimaal 20 mbuna, er kunnen 25-35 mbuna in totaal in. Zet de vissen er allemaal tegelijk in (!!!).
 
Dank je.

Zal dan 4x een groepje saulosi 1m/3v worden en 3x een groepje socolofi 1m/3v.

Qua stroming, hebben ze veel of weining nodig. Ik zie sommige mensen nog een aparte stromingspomp inzetten. Is dit nodig?
 
(Extra) stroming niet nodig, als het goed is heb je al een flink extern filter erop staan dus dat is al stroming genoeg. Een luchtpomp in een mbuna bak kan zeker geen kwaad (want toch geen/weinig planten). Ik gebruik de mijne vooral als het warm is.
 
Nog effectiever is een diffusor op de uitstroom (en ook wat mooier vind ik zelf), zeker in warme dagen geen overbodige luxe.
 
Bestaan er overigens rood / roze gekleurde mbuna die bij de bovengenoemde vissen kunnen worden gehouden?
 
Pseudotropheus Zebra Red kan wel, Maylandia estherae ook die laatste is er ook in een albino/rozige vorm.
 
Ja klopt, Maylandia estherae = Metriaclima estherae
 
Goed nadenken over wat je gaat doet heeft vele voordelen, er zijn echter ook nadelen. Je krijgt steeds nieuwe idee�n en ingevingen. Ik hinkel nu op 2 gedachten; moet ik gaan voor een grote groep saulosi / socolofi bezetting of zal ik toch gaan voor meerdere soorten (en dus ook meerdere kleuren) in een kleinere bezetting.

Met in het achterhoofd de opmerking van Saskia:

SaskiaZ zei:
Harems, 1 man op 2 tot 4 vrouwen.

In 1.2m zou ik gaan voor minimaal 20 mbuna, er kunnen 25-35 mbuna in totaal in. Zet de vissen er allemaal tegelijk in (!!!).
zit ik nu aan de volgende bezetting te denken.

2m / 6v saulosi
2m / 6v socolofi
2m / 6v Maylandia estherae
1m / 3v L. Caeruleus Yellow

Ik kom dan op een totaal van 28 vissen. Hiermee heb ik met de saulosi geel en blauw in het aquarium. De socolofi erbij omdat alleen de mannen blauw worden van de saulosi en dan zit je al op een leuke verdeling blauw / geel. Met de maylandia wordt dan ook nog rood toegevoegd. De Caeruleus heeft, als ik het goed heb begrepen, een net wat andere kleur geel en tekening dan de saulosi vrouwtjes. Hiermee wordt dus net een wat bonter gezelschap gemaakt in het aquarium.

Nu ben ik niet de expert op gebied van Malawi, maar volgens mijn komt deze samenstelling wel vaker naar voren omdat de genoemde vissen worden aangeven als de 'makkelijkere' soorten. Mijn vraag is natuurlijk, is dit ook zo en kan mijn voorgestelde bezetting ook daadwerkelijk.

Moeten de maylandia en careolus ook in harems worden gehouden, of is voor deze vissen een 1 : 1 verhouding beter.

Met vriendelijke groet,
 
Amarantha zei:
Goed nadenken over wat je gaat doet heeft vele voordelen, er zijn echter ook nadelen. Je krijgt steeds nieuwe idee�n en ingevingen. Ik hinkel nu op 2 gedachten; moet ik gaan voor een grote groep saulosi / socolofi bezetting of zal ik toch gaan voor meerdere soorten (en dus ook meerdere kleuren) in een kleinere bezetting.

Met in het achterhoofd de opmerking van Saskia:

SaskiaZ zei:
Harems, 1 man op 2 tot 4 vrouwen.

In 1.2m zou ik gaan voor minimaal 20 mbuna, er kunnen 25-35 mbuna in totaal in. Zet de vissen er allemaal tegelijk in (!!!).
zit ik nu aan de volgende bezetting te denken.

2m / 6v saulosi
2m / 6v socolofi
2m / 6v Maylandia estherae
1m / 3v L. Caeruleus Yellow

Ik kom dan op een totaal van 28 vissen. Hiermee heb ik met de saulosi geel en blauw in het aquarium. De socolofi erbij omdat alleen de mannen blauw worden van de saulosi en dan zit je al op een leuke verdeling blauw / geel. Met de maylandia wordt dan ook nog rood toegevoegd. De Caeruleus heeft, als ik het goed heb begrepen, een net wat andere kleur geel en tekening dan de saulosi vrouwtjes. Hiermee wordt dus net een wat bonter gezelschap gemaakt in het aquarium.

Nu ben ik niet de expert op gebied van Malawi, maar volgens mijn komt deze samenstelling wel vaker naar voren omdat de genoemde vissen worden aangeven als de 'makkelijkere' soorten. Mijn vraag is natuurlijk, is dit ook zo en kan mijn voorgestelde bezetting ook daadwerkelijk.

Moeten de maylandia en caeruleus ook in harems worden gehouden, of is voor deze vissen een 1 : 1 verhouding beter.

Met vriendelijke groet,

Niemand?
 
Ik weet niet of het nog nodig is, maar ik doe even mijn duit in het zakje.

Ik ben in mei vorig jaar begonnen met een Eheim Scubaline 240 aquarium. Dit draait nu dik een jaar vrijwel probleemloos.

Mijn beginbezetting was:

10 P. Saulosi (nog niet op kleur), nu 3m6v
1m2v P. Socolofi
1m2v L. Mbamba Bay.

In dat jaar is er 1v Mbamba Bay, 1m1v Socolofi en 1v Saulosi overleden. 1 super blauwe Saulosi man is de baas van de bak, het is mooi om te zien dat de mindere dominante mannen van de saulosi ook minder blauw kleuren en dat in gradaties zelfs, dus de rangorde is goed te zien.

Ook ik heb de L. Cauruleus Yellow overwogen en er van af gezien omdat ik met de Saulosi al genoeg geel in de bak zou hebben. Achteraf blij met die keuze. De P. Socolofi is een mooie vis, maar een harempje is genoeg. Het gedrag is niet zo interessant om daar een grote groep van te hebben.

Gisteren toevallig bezig geweest met uitbreiden van het visbestand. Ik heb er 1m2v metriaclima Estherae red red en 5 Synodontis Petricola dwarf bij gezet. Ik overweeg nog een koppel Aulonocara sp. fire fish en dan vind ik de bak weer vol genoeg en heb ik voldoende verschillende kleuren.
 
Bedankt voor de info.

Dan misschien het volgende proberen...

3m / 6v saulosi
1m / 2v socolofi
1m / 2v socolofi snow white
2m / 6v Maylandia estherae
1m / 3v L. Caeruleus Yellow
 
Hoihoi,

Omdat ik ook deze combi graag wil houden kaap ik dit topic even. :p

Op het internet lees ik zeer uiteenlopende verhalen over de Socolofi. Dat hij zeer agressief zou zijn, maar ook dat het een makkelijke en rustige vis is. Wie kan hier meer licht op werpen?
 
Hi Nance,

Ik heb bijzonder weinig verstand van Malawi cichliden, maar met ��n puntje kan ik je wel wat vooruit helpen:
Nance zei:
Op het internet lees ik zeer uiteenlopende verhalen over de Socolofi. Dat hij zeer agressief zou zijn, maar ook dat het een makkelijke en rustige vis is. Wie kan hier meer licht op werpen?
Meestal is het zo dat je dit soort uitspraken in het perspectief moet zien van de situatie. Daarmee wil ik zeggen dat het best zo kan zijn dat het visje zowel zeer agressief te noemen is (als je hem vergelijk met makke lammetjes, zeg maar bij wijze van spreken de vredelievende scholenvisjes die nog twijfelen of ze een dode muggenlarf wel moeten aanvallen) als een watje (vergeleken met nog veel agressievere dieren).

~ Ivo
 
Socolofi is voor een Malawi cichlide een hele rustige. 1 van de liefste 4 zou ik zeggen.

Zet je socolofi in een bak met 'lieve scholenvisjes' dan is het een kreng, ja. Maar je moet malawi cichliden dan ook niet samenzetten met andere vissen!
 
Mascha&Ivo zei:
Meestal is het zo dat je dit soort uitspraken in het perspectief moet zien van de situatie. Daarmee wil ik zeggen dat het best zo kan zijn dat het visje zowel zeer agressief te noemen is (als je hem vergelijk met makke lammetjes, zeg maar bij wijze van spreken de vredelievende scholenvisjes die nog twijfelen of ze een dode muggenlarf wel moeten aanvallen) als een watje (vergeleken met nog veel agressievere dieren).

Hahaha uiteraard!:D Het gaat mij dan ook vooral om het karakter van de vissen en het formaat van mijn bak. Saulosi zouden ook pittige visjes zijn, maar ik vind ze nogal slapjes haha. Mijn bak is redelijk lang en smal. Er kunnen dus al niet veel vissen in en dan vooral geen agressieve (voor mbuna). Een beetje pit mogen ze wel hebben. Anders had ik de bak wel volgegooid met kardinalen. :p
 

Terug
Bovenaan