Pseudomugil gertrudae

Discussie in 'Ledenervaringen aquariumdieren' gestart door Dargine, 2 nov 2012.

View Users: View Users
  1. Dargine

Dargine

Lid geworden:
    27 jan 2010
    • Wetenschappelijke naam
      Pseudomugil gertrudae
    • Nederlandse naam
      Blauwoogje (editors note: 1 van de vele)
    • Hardheid: zacht, neutraal, hard
      neutraal
    • Temperatuur: koud, subtropisch, tropisch
      subtropisch
    • School, koppel, harem of solitair
      School (groep)
    • Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal)
      midden (/overal)
    • Herkomst
      Australie, Papoea-Nieuw-Guinea, Indonesie

p._gertrudae.jpg

P. gertrudae (algemene aquarium vorm)

2. simone25

simone25

Lid geworden:
    2 jun 2012
    � Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
    leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

Ik hou deze visjes in een Dubai 100 (100x40x50cm). Ik heb een schooltje van 10 stuks, helaas meer mannen (6) dan vrouwen (4). Deze visjes zitten in een dicht beplante gezelschapsbak samen met andere vissen, appelslakken en dwerggarnalen. De temperatuur ligt rond de 24 graden. Als bodem heb ik een akadama bodem. Ik ververs gewoon met kraan water.
    � Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
    De mannetjes zijn heel erg op de vrouwtjes gericht. En dat laten ze aan elkaar merken ook. Maar ze kunnen goed met elkaar opschieten.
    � Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
    Deze vis heeft bij mij meer oog voor elkaar dan voor andere bewoners. Alles en iedereen laten ze met rust zelfs de jonge garnalen.
    � Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium).
    Ik vind het een heel leuk visje niet al te groot, past daar door goed bij de garnalen die ik heb. Qua kleur valt hij niet heel erg op in tegen stelling tot de andere soorten. Het is een visje dat heel druk is, de hele dag heen en weer. Waardoor je hem goed kunt zien. Wanneer er een vrouwtje in de buurt van een mannetje komt worden alle vinnen getoond. Je kunt duidelijk zien wat de dominante mannetjes zijn in de groep. De gene die de grootste en mooiste vinnen heeft.
    � Ervaring met de kweek van deze vis. Denk bijvoorbeeld aan: Makkelijk of moeilijk, is er broedzorg, eierlegend enz.)
    Ik heb geregeld jonge visjes rond zwemmen helaas heeft er tot nu toe nog maar 1 het overleefd. De vrouwtjes leggen de eitjes in het mos waar ook de garnalen in zitten. Zodra de jongen uit komen verschuilen ze zich tussen de drijf planten en eten ze fijn stof voer.

697338_0_82_20140428_20.jpg

583147_0_82_20140418_20.jpg

923746_0_82_20140418_20.jpg

469557_0_82_20140418_20.jpg

3. TS
    TS
    Dargine

Dargine

Lid geworden:
    27 jan 2010
    • Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
      leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

Ik hield ze in een Trofis colisa 1500 (150cm). Onverwarmd ('subtropisch') op kamertermperatuur.
      Bak is ingericht met veel planten, wat hout, wat stenen en filterzand als bodem.
      Techniek: T5 verlichting + luchtaangedreven sponsfilter.
      Medebewoners: vissen: Epiplatys annulatus, Heterandria formosa, Celestichthys margaritatus, Dario dario, Otocinclus vittatus, Corydoras habrosus, Hara jerdoni.
      overige bewoners: Neocaridina davidii, grote diepslak, posthoornslak, puntslak, kapslak en verder schijfslak en 2 soorten poelslak.
    • Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
      Scholen niet echt maar zijn wel duidelijk groepsdieren. Mannen pronken veel naar elkaar en zitten achter de vrouwen aan. Zijn niet agressief.
    • Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
      Zorgen niet voor problemen met andere vissen of garnalen, maar ze jagen actief op de voelsprieten van alle soorten slakken in mijn bak.
    • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
      Ik had visjes uit de algemene aquarium stam (zoals hierboven op de foto's), het zijn mooie visjes die zich goed laten zien. Groot nadeel is dat ze erg veel op de voelsprieten van slakken jagen, dit is ook de reden dat ik ze in de toekomst niet meer wil gaan houden.
    • Ervaring met de kweek van deze vis. Denk bijvoorbeeld aan: Makkelijk of moeilijk, is er broedzorg, eierlegend enz.
      Geen ervaring mee, ze hebben wel eitjes afgezet maar ik heb nooit jongen kunnen ontdekken.