1. Bezoekt u onze sponsor om onze server in stand te houden?

Pseudepiplatys annulatus - Ringbandsnoekje

Discussie in 'Ledenervaringen aquariumdieren' gestart door Dargine, 18 okt 2012.

View Users: View Users
  1. Dargine

Dargine

Lid geworden:
    27 jan 2010
    • Wetenschappelijke naam
      Pseudepiplatys annulatus
    • Nederlandse naam
      Ringbandsnoekje
    • Hardheid: zacht, neutraal, hard
      neutraal
    • Temperatuur: koud, subtropisch, tropisch
      subtropisch - tropisch
    • School, koppel, harem of solitair
      harem (groep)
    • Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal)
      boven
    • Herkomst
      Liberia, Sierra Leone & Guinee (Conakry)

p._annulatus_1.jpg

2. TS
    TS
    Dargine

Dargine

Lid geworden:
    27 jan 2010
    • Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
      leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

Eerst in 60cm, nu 150cm.
      Kamertemperatuur (subtropisch).
      Drijfplanten, planten, hout en stenen. Filterzand bodem.
      Medebewoners: Vissen - D. margaritatus (pareldanio), D. dario, J. floridae (blokvisje), E. jerdoni.
      Overig - Vuurgarnaal, posthoornslak, grote diepslak, puntslak. + 2 soorten poelslakjes en schijfslakjes.
      Techniek: luchtaangedreven sponsfilter (uitlaat boven water), verlichting.
    • Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
      Mannetjes zijn vrij aggresief. Ik heb nu 2 mannetjes met meerdere vrouwtjes, zelfs in een 150cm bak is er 1 mannetje die de hele bak in beslag neemt en de andere de hoekjes in jaagt (met name onder het filter). In de 60cm bak had ik dit opgelost door het dominante mannetje een weekje apart in een drijfbakje te zetten, hierna ging het goed. Nu in de 150cm wil ik dit op gaan lossen door meerdere mannetjes erin te doen om de aggressie te verdelen. Vrouwtjes zijn vrij rustig, alhoewel wanneer je enkel 2 vrouwtjes hebt dan wordt het kleinere vrouwtje gek van het grotere. Met een derde gaan het wel goed. Dit heb ik gemerkt tijdens het overzetten naar de grotere bak.
    • Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
      Laten alle andere soorten met rust.
    • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, eetgedrag, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
      Leuk klein visje, totaal niet schuw, eet alles wat blijft drijven of net begint te zinken (vlokken, granulaat, muggen + andere kleine insecten, muggenlarven, gedroogd tubifex). Altijd aan het oppervlak te vinden.

Wordt vaak beschreven als vol-tropisch, maar komt voor in gebieden met een nacht temperatuur die 16 graden kan zijn, om deze reden, en de ervaringen van anderen, heb ik besloten om ze onverwarmd te houden in de woonkamer, dit bevalt erg goed.
    • Ervaring met de kweek van deze vis. Denk bijvoorbeeld aan: Makkelijk of moeilijk, is er broedzorg, eierlegend enz.
      Zetten vaak eieren af, nog geen jongen gezien.

3. TS
    TS
    Dargine

Dargine

Lid geworden:
    27 jan 2010
    Aanvulling:

Omdat ik een verdeling van 2m/6v toch wel genoeg vind voor in een bak van 150cm heb ik het hier net zo opgelost als in de 60cm, nu gaat het ook in de 150 goed en zitten beide mannetjes boven in de bak, waar ze horen.

4. Ingrid89

Ingrid89 Guest

• Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
      leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

Eerst in 60cm, nu in 80cm. Veel planten, drijfplanten, overhangende Echinodorus. Javavarens op een stukje hout, stenen met mos op Filterzand.

Medebewoners:
      Corydorassen, guppen, Blauwe Tetra's(Fredcochui boehlkea),Panaque Maccus, vuurgarnalen, Anentome Helena's.
      Techniek: filter uit 60cm met extra filtertje voor kleine bak, omdat ik nog geen goed filter voor de nieuwe bak heb. Verder verwarming en 2 TL.
    • Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
      Heb ze in een aparte combinatie, 4m2v omdat er niet meer vrouwtjes waren. Ze zijn erg verdraagzaam tegenover elkaar, af en toe jagen de mannetjes wat op elkaar, maar met z'n vieren is dit geen probleem.
    • Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
      Geven andere vissen eigenlijk praktisch geen aandacht.
    • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, eetgedrag, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
      Ze zijn erg rustige visjes, die niet te veel stroming verlangen. Soms zoeken ze deze juist bewust op, dus een aquarium met zowel stroming als rustige plekken is ideaal. Ze zijn erg leuk om te zien, en te volgen. Zijn ze eenmaal mooi op kleur dan vallen ze heel erg op tegen groene planten!
      Bij mij zitten ze niet altijd bovenin, soms komen ze beneden even kijken hoe of wat. En de vrouwtjes hangen ook graag tussen de Javavarens in.
      Qua eten gaat er van alles in, droogvoer, granulaat, spirulinavlokken. Rode mug en tubifex krijgen ze iets moeilijker weg, dus wat kleiner levend/diepvries voer is beter. Ze eten bij mij graag de restjes van de net uitgekomen artemia voor babyvissen op, de schalen vinden ze ook prima.
    • Ervaring met de kweek van deze vis. Denk bijvoorbeeld aan: Makkelijk of moeilijk, is er broedzorg, eierlegend enz.
      Geen ervaring.

5. panchax

panchax

Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Mijn ervaring met deze visjes is ongeveer hetzelfde als wat hier boven staat beschreven.
    Het enigste dat verschilt is dat ik maar weinig agressiviteit heb kunnen ontdekken. De vrouwtjes jagen elkaar heel soms op, mannetjes pronken regelmatig met ze en met elkaar. Verschil in lengte kan wel bepalend zijn, bij het pronken druipt de kleinste vaak af en wordt hooguit een paar cm weggejaagd.
    Ze hangen eigenlijk altijd rustig aan het wateroppervlak, tussen drijfplantjes.

Een aantal jaren terug heb ik ze ook gehad; eerst in een 150 liter bak, dat ging niet goed met de overige bewoners, een paar Grondels(wrs Pseudogobiopsis) hebben ze opgegeten.
    Daarna in een klein speciaalbakje van +/- 30 liter, op zo'n 24 graden en regelmatig verschonen met zacht/zuur water, ze hielden het ongeveer 2 maanden uit.
    Nu zwemmen er 3 mannen en 3 vrouwen al een jaar in een 80 cm bakje met 5 flinke J.floridae(Blokvisje) en zo'n 6 jonge X.helleri(Zwaarddrager). De bak is op kamertemperatuur en ververs het om de 3 weken. Heb er nog geen jongen van gezien.

Ik denk daarom dat je ze het beste kunt houden in een niet te kleine bak, op kamertemperatuur en het liefst "oud water", laat de waarden zo min mogelijk schommelen.
    Bij deze oppervlakte visjes is het altijd handig om ze samen te houden met andere vreedzame, rustige (bodem)vissen of Garnalen oid. Deze kunnen het overtollig voer opeten, dat naar de bodem zakt..

6. TS
    TS
    Dargine

Dargine

Lid geworden:
    27 jan 2010
    Nog een kleine aanvulling:

Er wordt vaak gezegd dat ze drijfplanten wensen. Ik heb altijd wat drijfplanten in mijn bakken, maar ook vooral een groot gedeelte van het oppervlak zonder drijfplanten, hierdoor kunnen de vissen dus zelf kiezen waar ze gaan zitten. Het valt me altijd op bij de Epiplatys annulatus dat ze praktisch altijd in de gedeeltes zitten waar geen drijfplanten boven hangen, ik zie ze echt maar zelden tussen de drijfplaten hangen of zwemmen. En ook als je kijkt naar hun uiterlijk hebben ze een vlek op de kop wat altijd praktisch tegen het oppervlak zit en dit duidt er dus ook op dat ze niet graag tussen drijfplaten zitten maar liever in het open water.

Al denk ik wel dat de meeste vissen het wel op prijs stellen als er in ieder geval wat beplanting aan/net onder de oppervlakte is in een gedeelte van je aquarium.