Project zoutwater aquarium


M

menno amano

Guest
Ik heb een vraag, wij hebben nu een project op school waarbij we een klein zoutwater aquarium moeten opzetten. Ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met zout en brakke bakken. We hebben het plan om heremietkreeftjes in het aquarium te plaatsen. Heeft iemand tips en trucs voor dit project? Ook heb ik mee gekregen dat er nogal snel schuimvorming plaats vind. Ook vraag ik me af hoe je de bak koel houd. Alvast bedankt!
 
koel houden kan je doen mbv een koeler, echter is dat erg duur. je kunt het voorkomen door LED te gebruiken.

schuimvorming, daar zijn eiwitafschuimers voor.

hoe groot is het aquarium?
 
30x30x30? een zout nanobakje is wel moeilijker dan een grote.

als de school aan het bezuinigen is zou ik geen zeeaquarium plaatsen ;)
 
Wat voor een budget heb je gekregen van School? je zult in iedergeval een eiwitafschuimer nodig hebben. een refactor of hydrometer om je zout gehalte te kunnen meten. een stromingspompje. Ook wat levend steen is wel handig.
 
als ze bezuinigen lijkt het me dat het zo laag mogelijk moet blijven...
als is het dan niet slim om een (zee)aqua op te zetten...
 
Tsja, we krijgen een bak, een filter, wat slangetjes en wat licht geloof ik. Ik zit in Vlissingen op school en ik woon 5 minuten van het strand af. De bedoeling is dus dat we zoveel mogelijk materiaal van het strand halen en eventueel zelf wat investeringen doen. We zitten in een groepje van 5, dus zouden we eventuele kosten kunnen delen, maar het zou natuurlijk fijn zijn als het voor ons( arme studenten ) zo goedkoop mogelijk blijft. We hebben onze bakken trouwens gezien, en ze zijn wel wat groter dan ik eerder heb aangegeven. De bak was ongeveer 50 a 60, bij 30 en 30 cm.
 
filter kan je beter vervangen door een afschuimer.

het zoutgehalte in de noordzee is anders dan in de tropische wateren meende ik, dus of je moet vissen, koralen ed. kopen (niet goedkoop) of een koeler kopen en dan kan je noordzee lageredieren houden.

wat voor licht zit erin? hoeveel wat, welke kleur, hoeveel K?
 
Tsja ik kan eigenlijk volgende week pas echt antwoord geven op die vragen, want we hebben eergisteren pas de opdracht gekregen, en ik heb nog niet alle materialen gezien. Het wordt een koudwater bak, aangezien we dus alles uit de zee en omgeving moeten halen. Is het echt niet mogelijk om een zoutwater aquarium zonder afschuimer te laten draaien? Een koeler is nog duurder... Wij kunnen ons dergelijke investeringen zeker niet veroorloven... Ik vind het dan ook een beetje raar dat de school zo'n opdracht meegeeft als dit door jullie ( met waarschijnlijk meer ervaring dan ons) wordt afgeraden om eigenlijk een zeeaquarium te beginnen zonder deze apparatuur.
 
je zou dan beter een aquascape nano project kunnen starten.
DIY co2 systeempjes maken.
 
Tsja, inderdaad. Daar heb ik ook veel meer ervaring mee, ik maak wekelijks een bio co2 fles. Maar goed, ik kan natuurlijk niet de opdracht veranderen. Ze doen dit ook al jaren, dus blijkbaar is er toch wel kans van slagen zonder deze apparaten.
 
Ik denk dat het dan vooral op DIY is gericht. ik denk dat dit allemaal wel kan. Zoek eens op internet DIY eiwitafschuimer ik heb er ook wel eens naar gekeken. ben je voor 20eu klaar. en idd bio co2 en dat soort geintjes ben wel benieuwd naar t resultaat
 
Wil je enkel dieren houden uit de Noordzee ben je sowieso verplicht een koeler te plaatsen, anders is alles op een dag of twee kapot.
 
luc zei:
Wil je enkel dieren houden uit de Noordzee ben je sowieso verplicht een koeler te plaatsen, anders is alles op een dag of twee kapot.

klopt, zelfs als je ze langzaam laat wennen wildit niet. De stofwisseling gaat dan vele malen sneller. Hierdoor sterven ze veel eerder.

Ook is het sg van de noordzee anders (lager, ipv 1.024 1.018 volgens mij) dan de tropische zee�n.
 
Oke, ik denk dan inderdaad dat we aangewezen zijn op diy koelers en eiwitschuimers. Je kunt zulke dingen ook niet ergens lenen of huren zeker?
 
menno amano zei:
Oke, ik denk dan inderdaad dat we aangewezen zijn op diy koelers en eiwitschuimers. Je kunt zulke dingen ook niet ergens lenen of huren zeker?

Weet je in jou buurt geen vereniging zitten? met die mensen kan je dan misschien een afspraak maken.
 
bedankt voor alle handige tips! We gaan er wel wat moois van maken
 
als hij meteen is begonnen, dan zouden er nu lekker veel algjes kunnen groeien :)

ben benieuwd!

pics??
 
Hallo, het was goed gelukt, alleen we hadden maar een maand de tijd , dus er zijn geen mooie algen gegroeid. Wel hadden we mooie anemonen, heremietkreeften en een paar mosselen.
We hadden als eind cijfer een 7
 
Voor een 60x30x30 heb je, als het tijdelijk is.. Of je genoeg tijd heb, echt heel weinig techniek nodig..

Water uit de kraan.
Zout (wel goed zout gebruiken)
Levend steen (belangrijkste mijn inziens)
En stromingspompje.

Afschuimer.. Koeler.. Dat soort dingen heb je in een 60liter echt niet nodig.. Zolang k elke dag 2 liter ververst, of 15-20 liter per week
 
mini-fred zei:
Voor een 60x30x30 heb je, als het tijdelijk is.. Of je genoeg tijd heb, echt heel weinig techniek nodig..

Water uit de kraan.
Zout (wel goed zout gebruiken)
Levend steen (belangrijkste mijn inziens)
En stromingspompje.

Afschuimer.. Koeler.. Dat soort dingen heb je in een 60liter echt niet nodig.. Zolang k elke dag 2 liter ververst, of 15-20 liter per week

Fred, ik weet niet waar je deze info vandaan haalt of op baseert. Maar een eiwit afschuimer is een Must in een zeeaquarium, een eiwitafschuimer voert namelijk afvalstoffen af uit de bak zoals Ammonia, fosfaat, nitriet, nitraat. en nog veel meer zaken.

In zo'n kleine bak heb je weinig ruimte voor levend steen waar goede bacterieen in kunnen zitten en is een goed werkende eiwitafschuimer dus alleen maar belangrijker.

Overigens zou ik niet zomaar water uit de kraan gebruiken. Hier zit vaak veel selicaat in wat kan leiden tot allerlei ongewenste zaken zoals algengroei en flap.
 
waar haal je dat vandaan?
heel leuk dat jij zegt dat een schuimer een must is?
ervaring of gelezen?

php7COK2VPM.jpg

mooi he? zonder schuimer

plus dit tankje was een tijdelijk project..

weet je hoe nitrificatie werkt? ik neem aan van niet, anders zal je niet iets als:
Ammonia, fosfaat, nitriet, nitraat. en nog veel meer zaken.
neer zetten?

er word echt gedaan alsof zoutwater aquaria rocket science is..

sterker nog, de mooiste zout water vissen zaak (rifwachter) heeft gewoon alle vissen op kraanwater zitten..
er zit wat silicaat in ja, maar een weekje silicatex, en je bent er vanaf.
terwijl ik veel mensen osmose zie gebruiken uit een apparaat zonder silicaat filter (no shit sherlock)

flap en alg? flap is alleen bij gestoord biologisch evenwicht, en dat is hetzelfde bij osmose.

levend stuk steen, en een stromingpompje erop zou genoeg zijn voor dit bakje , helemaal als het tijdelijk is!

waar ik het vandaan heb? eigen ervaring! (ik ga over weekje of 3 a 4 mijn volgende zout bak starten, gewoon lekker weer met kraanwater)
 
JAWOOR
kan echt prima..
alleen als je ECHT een volle sps bak wil hebben zou ik het niet doen..
maar gewoon mixed reef, of fish only is het meer dan prima..
eventueel filteren over een silicaat verwijderend medium.

er zijn echt 100 den bakken die op kraanwater draaien..

h
 
mini-fred zei:
waar haal je dat vandaan?
heel leuk dat jij zegt dat een schuimer een must is?
ervaring of gelezen?

plus dit tankje was een tijdelijk project..

weet je hoe nitrificatie werkt? ik neem aan van niet, anders zal je niet iets als:
Ammonia, fosfaat, nitriet, nitraat. en nog veel meer zaken.
neer zetten?

er word echt gedaan alsof zoutwater aquaria rocket science is..

sterker nog, de mooiste zout water vissen zaak (rifwachter) heeft gewoon alle vissen op kraanwater zitten..
er zit wat silicaat in ja, maar een weekje silicatex, en je bent er vanaf.
terwijl ik veel mensen osmose zie gebruiken uit een apparaat zonder silicaat filter (no shit sherlock)

flap en alg? flap is alleen bij gestoord biologisch evenwicht, en dat is hetzelfde bij osmose.

levend stuk steen, en een stromingpompje erop zou genoeg zijn voor dit bakje , helemaal als het tijdelijk is!

waar ik het vandaan heb? eigen ervaring! (ik ga over weekje of 3 a 4 mijn volgende zout bak starten, gewoon lekker weer met kraanwater)

Ik heb het uit eigen ervaring, Als je zonder afschuimer draait is de kans op verhoogde amonia enz stuk hoger. aangezien je zonder afschuimer veel minder van deze stoffen afbreekt en de kans op overbelasting van je systeem veel groter is. Als je zonder afschuimer wil draaien moet je echt weten waar je mee bezig bent. Als beginnend zeeaquariaan moet je al op heel veel zaken letten en ben ik van mening dat je het zonder afschuimer het jezelf heel moeilijk maakt.
 
je vergeet 1 ding! dit is een school project..
het hoeft geen jaren te leven!

ik ben het met je eens dat het niet ideaal is.. maar elke afschuimer ken jij voor 50 liter die het een beetje goed doet?
turboflotor's worden het niet, neemt teveel ruimte in.
100 euro voor een BM nac QQ is er niet, en waterhoogte is telaag, bakje te klein.
sera ps130? neem dan net zo goed geen afschuimer..

het bestand wat er in zat, zal prima lopen op 5liter verversing om de dag, en de stoffen opbouw zal REUZE meevallen..

helemaal als het een tijdelijk bakje is.

en op dat heel veel zaken letten, dat valt ook wel mee.
ja je moet iets vaker meten e.d.
en de stabilisatie tijd van zoutwater ligt gewoon op minimaal een half jaar, maar als je niet overbevolkt, en niet t emoeilijke koraal aanschaft, is een zee bak niet heel veel moeilijker als een zout bak..
alleen vereist het een stukje meer onderhoud
 
je vergeet 1 ding! dit is een school project..
het hoeft geen jaren te leven!

Ik vind het wel een beetje gek, zeg je hier op het forum dat je een Botia hebt gekocht om slakken op te ruimen dan ben je bijna een dierenbeul, zeg je dat je een goudvis of enkele Guppen in de bak hebt gesmeten om te zien of de waterwaarden in orde zijn, net hetzelfde.

En dat is het hele punt, mijn mening is dat die school onverantwoord bezig is en zeker geen opvoedkundige aanpak geeft naar de kinderen toe.

Bij een zeebak duurt het maanden eer hij op peil staat, zet je direct een steen met enkele lage dieren erin en wat kreeftjes, geeft het minimum aan levensbehoeften dan laat je deze zomaar sterven, wat is dan de toegevoegde waarde hiervan?
 

Terug
Bovenaan