Profito over de datum


Esox lucius

Member
Lid geworden
15 februari 2020
Berichten
15
Leeftijd
60
Hallo allen.
Ik heb nog een flesje Profito staan met een houdbaarheidsdatum van 2018. Kan ik dat nog gebruiken of is het nu helemaal niet meer werkzaam?
 
Zou naar mijn inziens prima kunnen werken.
Ikzelf heb geen ervaring met Profito, maar ik denk dat het wel moet lukken aan andere reacties elders te lezen.
 
Dankjewel voor je antwoord.
De Profito ziet er nog goed uit en is niet verkleurd ofzo. Misschien wel zonde om weg te gooien.
 
Ik heb ooit Easy-Life (fabrikant van Profito) zelf eens gebeld met precies deze vraag. Zij wisten mij te vertellen dat de werking van producten niet meer gegarandeerd kan worden en ze dachten zelfs dat de werking zou verminderen als het product al enige tijd over de datum is. Natuurlijk heb ik na dit telefoongesprek dus wel mijn huidige voorraad Profito eerst opgemaakt voor ik nieuwe heb besteld. Ik heb hier nooit problemen van ondervonden dus ook ik zou inschatten dat je dit nog prima kunt gebruiken.

Het is goed om je er bewust van te zijn dat dit product niet meer houdbaar is. Mocht je dit toch gebruiken en in de komende periode tegen problemen aanlopen is deze actie iets om in het achterhoofd te houden. :petjeaf:
 
Zolang de oplossing nog helder is. Dus er geen neerslag te zien. Dan zal het nog wel te gebruiken zijn.

Als er wel een neerslag is gevormd, dan is een deel van de chelaten uitgewerkt. Dan reageren de stoffen met elkaar of met de lucht en zijn dan niet meer oplosbaar. Dus slaan neer.

Daarnaast kan het zijn dat de chelaten deels verouders zijn, dat de stabiliteit in het aquarium niet meer optimaal is.
Wat inhoud dat met name het ijzer snel niet meer beschikbaar is voor planten.
 
Hier profito en Ferro 2 jaar oud en werkt nog steeds. Wel koel en donker bewaard. Carbo was ook 2 jaar oud en de baardalg is met een stootkuur doodgegaan dus die werkte ook nog.
 
Zij wisten mij te vertellen dat de werking van producten niet meer gegarandeerd kan worden
Want anders kunnen ze dat wel? De precieze werking van zo'n product meetbaar aantonen is knap lastig in een oorzaak-gevolg verband:juggle:
 

Terug
Bovenaan