Profito en/of easy carbo(co2)


E

EdtheGREAT

Guest
Goede morgen,

Ik ben bezig met de nieuwe opstart van mijn aquarium. Ik heb hier profito plantenvoeding staan en easy carbo(co2). Moet ik dit beide geven voor mijn planten of is 1 van beide voldoende?
 
Carbo is niet nodig, in profito zitten de sporenelementen welke je nodig hebt, buiten fosfaat en nitraat om.
Carbo is ook geen Co2, maar een koolstof met een akelig middeltje waar algen niet tegen kunnen.
 
maar zou ik dit wel beide kunnen geven, of is dit af te raden?
 
Het kan wel, maar waarom zou je iets toedienen wat niet noodzakelijk is.
 
Het ligt er ook aan hoeveel licht je boven de bak hebt en hoeveel co2 je nu in je water hebt en of de planten veel co2 verlangen. Als je te weinig co2 hebt dan kan carbo nuttig zijn maar zonder verdere info over de waarden en je bak vindt ik het lastig om te zeggen of het al dan niet nodig is.
 
ok. Ik zal als ik meer weet over mijn bak, opnieuw posten. Ik heb er nog weinig verstand van. Ik wil in ieder geval tetra's in mijn bak en visjes die er bij passen.(heb ze nog niet). moet eerst uitzoeken welke plantjes bij die vissen passen. heb jij tips?
 
Het is een nieuw opstartende bak, ik weet niet hoelang deze nu draait, maar mogelijk is er nog niets van de waarden te zeggen.
 
Ik heb het nog net niet opgestart. Ga zo beginnen. Moet vandaag alleen nog plantjes kopen voor mijn neon tetra's. Heb je tips voor wat voor soort plantjes?
 
Ik heb het nog net niet opgestart. Ga zo beginnen. Moet vandaag alleen nog plantjes kopen voor mijn neon tetra's. Heb je tips voor wat voor soort plantjes?
Net wat jij leuk vind en wat voor soort inrichting je in je hoofd hebt, de vissen zal het niet zo veel uitmaken, mits er maar wat grote planten in staan om weg te kruipen en wat drijveres boven hun hoofd.
 
Ok,dan weet ik tot nu even voldoende. Ton, hartstikke bedankt voor de informatie.
 
Misschien een idee om hier een fotoalbum voor te maken, gelijk met de opstart, altijd leuk om later nog eens naar te kijken, en voor anderen om te volgen :!
 
Aha, alles staat nou in de startblokken dus. Ja dan is er weinig van te zeggen nog denk ik. Zoals Ton al aangeeft is een fotoalbum wel een goed idee denk ik zodat men zonodig kan meedenken;)
 
Ik zag net je bak en het is geen klein bakje van 60cm met weinig licht. Mijn ervaring is dat je met veel bakken al snel co2 nodig hebt tenzij je het licht wat dempt met bv drijvers.
Zorgen voor voldoende plantenvoeding en co2 is dan van belang.
 
Ik gebruik CO2, automatisch gestuurd, 50% van de voorgeschreven hoeveelheid easy carbo en dubbel van voorgeschreven hoeveelheid profito.
planten doen het goed, niks van algen en gezonde vissen.
Door hoge visbezetting had ik zonder gebruik van easy carbo last van baardalg, bij 100% gebruik hadden mijn levendbarenden er duidelijk last van.
 

Terug
Bovenaan