Profito en ferro


O

OVL

Guest
Ik denk nu aan profito en ferro wekelijks te geven aan mijn planten. De ferro is vooral voor mijn rode planten. Iemand een idee of dit goed is?
 
Als je rode planten hebt dan mag en kan je best wat ferro extra geven naast de Profito hoor. Dat kan normaal geen kwaad.
 
Kan dat ook met vuurgarnalen? Heb nu ook rode planten, maar ook heel veel vuurgarnalen.
 
Ze zijn wel sterker dan de cr en de cb maar het is en blijft een gok want er zitten metalen zoals koper door.
Daar kunnen garnalen slecht tegen en sommige leden gebruiken daarom bij garnalen juist geen voeding.
 
OVL zei:
Ik denk nu aan profito en ferro wekelijks te geven aan mijn planten. De ferro is vooral voor mijn rode planten. Iemand een idee of dit goed is?
Rode planten hebben niet meer ijzer nodig als andere planten.
Je kan de ferro toevoegen, maar dan kan je het best een paar keer per week in kleine hoeveelheden toedienen. Als je dan achteraf geen verschil ziet aan de planten, kan je er beter mee stoppen.

De toxiciteit van koper (en andere metalen)hangt samen met de pH van je water. Garnalen die geen last hebben van een X hoeveelheid koper bij een pH van 7,5 kunnen wel last krijgen van dezelfde concentratie als de pH bv. naar 6 gaat.
 
backplay zei:
OVL zei:
Ik denk nu aan profito en ferro wekelijks te geven aan mijn planten. De ferro is vooral voor mijn rode planten. Iemand een idee of dit goed is?
Rode planten hebben niet meer ijzer nodig als andere planten.
Je kan de ferro toevoegen, maar dan kan je het best een paar keer per week in kleine hoeveelheden toedienen. Als je dan achteraf geen verschil ziet aan de planten, kan je er beter mee stoppen.

De toxiciteit van koper (en andere metalen)hangt samen met de pH van je water. Garnalen die geen last hebben van een X hoeveelheid koper bij een pH van 7,5 kunnen wel last krijgen van dezelfde concentratie als de pH bv. naar 6 gaat.

Heb even dat stukje over rode planten dikgemaakt.
Je leest vaak op internet en in sommige publicaties dat rode planten meer ijzer nodig hebben dan de groene. Volgens jou is dat niet zo begrijp ik. Kun/wil je dat nader toelichten ?
 
backplay zei:
OVL zei:
Ik denk nu aan profito en ferro wekelijks te geven aan mijn planten. De ferro is vooral voor mijn rode planten. Iemand een idee of dit goed is?
Rode planten hebben niet meer ijzer nodig als andere planten.
Je kan de ferro toevoegen, maar dan kan je het best een paar keer per week in kleine hoeveelheden toedienen. Als je dan achteraf geen verschil ziet aan de planten, kan je er beter mee stoppen.

De toxiciteit van koper (en andere metalen)hangt samen met de pH van je water. Garnalen die geen last hebben van een X hoeveelheid koper bij een pH van 7,5 kunnen wel last krijgen van dezelfde concentratie als de pH bv. naar 6 gaat.

Duidelijk.
 
aquapjotr zei:
Heb even dat stukje over rode planten dikgemaakt.
Je leest vaak op internet en in sommige publicaties dat rode planten meer ijzer nodig hebben dan de groene. Volgens jou is dat niet zo begrijp ik. Kun/wil je dat nader toelichten ?
Op aquarium websites lees je dat idd, in publicaties ben ik dat nog niet tegengekomen. En nergens op die websites staat er op waarom dit nodig zou zijn. Mocht je een link hebben, post het gerust.
Ijzer is o.a. nodig voor de werking van enzymen en chlorophyll te maken, wat een plant dan voorziet van zuurstof en een mooie groene kleur. Je moet maar eens opzoeken in welke welk plantaardig voedsel er veel ijzer zit, ga je geen rode tussen vinden.
De rode kleur komt grotendeels van anthocyanins, wat een antioxidant is. Daarom dat rode vruchten zo gezond zijn. En deze anthocyanins bevatten geen ijzer. Misschien word het ijzer gebruikt door de enzymen die de anthocyanins maken, maar hier vind ik niet onmiddlijk info over.
Uit eigen ervaring merk ik niet dat meer ijzer toevoegen ook voor meer rood in de planten zorgt. Dit kan meerdere oorzaken hebben.
 
Vaak zie je de ene Rode Lotus een mooiere rode kleur hebben dan de ander. Komt dat dan door licht en co2 of...............???
 
Dat is moeilijk te zeggen.
Je zou de plant kunnen forceren om anthocyanins te produceren door er meer licht op te zetten. Maar dan moeten alle andere omstandigheden ook goed zijn, want anders krijgt je plant stress en kan er iets helemaal anders gebeuren als een rode kleur krijgen. Het is dus niet 1 factor die goed moet zitten, maar meerdere.

Hier zie je Rotala wallichii allemaal onder dezelfde omstandigheden, alleen de concentratie van voedingsstoffen verschild.
237451_0_82_rotala_nutrient_04.jpg

684446_0_82_rotala_nutrient_02.jpg

De concentratie heeft hier dus een invloed op de kleur.

Hetzelfde met Ludwigia sp. 'Red'.
459135_0_82_rotala_nutrient_03.jpg

Buiten de eerste, geen kleurverschil.

Het is dus maar wat zoeken welke plant waar op reageert, onder welke omstandigheden. :juggle:
 

Terug
Bovenaan